پایان انتظار و نفس تازه در بولوار شهید فخرایی مشهد | ۵ سال خاک و تاریکی به آسفالت و روشنایی رسید ضرورت تأمین منافع مردم مشهد در طرح بلندمرتبه‌سازی شهر بازگشایی مسیر دسترسی بولوار امام خمینی (ره) به میدان حافظ درتقاطع غیرهم‌سطح انقلاب مشهد پیشرفت ۷۰ درصدی فاز اول بوستان جهانشهر مشهد بازرسان، دیده‌بانان امین خدمت و سلامت اداری کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، برند علمی مشهد در تعامل میان دانشگاه و مدیریت شهری حادثه، مستأجر ساختمان‌های ناایمن شهر | گزارش آخرین وضعیت ۶۵۰ ساختمان ناایمن در بافت شهری مشهد بودجه حفظ و مرمت آثار تاریخی خراسان رضوی کمتر از نیازها | مرمت می کنیم اما به اندازه اعتبار یادمان «رستم و رخش» مشهد به دلیل اجرای پروژه چپ‌گرد شاهنامه جمع شد | نصب مجدد مجسمه پس از اتمام پروژه آلودگی شدید هوای مشهد طی روزهای آینده هم ادامه دارد | هوای امروز شهر، ناسالم برای همه شهروندان (چهارشنبه، ۷ آبان ۱۴۰۴) ضرورت توسعه فضا‌های شهری ویژه بانوان در مشهد مقدس رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس: یکی از تلاش‌های شورای ششم ایجاد امکانات مناسب برای بانوان است نقش شوراهای شهر در تحقق عدالت شهری و توسعه پایدار بوستان بانوان «شهربانو بسیج» مشهد کجاست و چه امکاناتی دارد؟ بوستان‌های بانوان مشهد، الگویی برای شهر‌های دیگر کشور «نگاه جنسیتی»، بزرگ‌ترین ظلم به زن در طول تاریخ است | تأسیس بوستان شهربانو، مصداق تحقق «نگاه هویتی» به زنان شهردار مشهد مقدس مطرح کرد: توسعه فضاهای سبز و بوستان‌های شهری در دوره ششم مدیریت شهری | تامین ۸۰۰ دستگاه اتوبوس از منابع داخلی + فیلم افزایش تعداد بوستان‌های بانوان مشهد به ۱۶ بوستان بوستان بانوان بسیج در مشهد افتتاح شد (۶ آبان ۱۴۰۴) | ترکیبی از طبیعت، ورزش و آرامش برای بانوان مشهدی تداوم آلودگی هوای مشهد برای بیست‌ودومین روز پیاپی (۶ آبان ۱۴۰۴) | کودکان و سالمندان قربانیان اصلی هستند
سرخط خبرها

مشهد هنوز مرکز معاینه‌فنی موتورسیکلت ندارد

  • کد خبر: ۹۰۱۸۷
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸
مشهد هنوز مرکز معاینه‌فنی موتورسیکلت ندارد
رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر: پیگیر راه اندازی خط معاینه‌فنی موتور در مشهد هستیم.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ مدت‌هاست که خودرو‌ها و صنایع و نیروگاه‌ها به‌عنوان متهم ردیف اول آلودگی هوا معرفی می‌شوند و کمتر کارشناسی از نقش موتورسیکلت‌ها در آلوده‌کردن هوای شهر‌ها صحبت می‌کند. این در حالی است که براساس آمار‌ها هر موتورسیکلت کاربراتوری معادل ۵ خودرو آلودگی تولید می‌کند و در کلان‌شهر‌ها بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از آلودگی هوا معمولا سهم موتورسیکلت‌هاست.

معاینه‌فنی سبب کاهش ۱۰ درصدی آلودگی می‌شود و طبق قانون هوای پاک، این امر برای موتور‌ها هم باید اجرا شود، اما نه‌تن‌ها اجباری برای معاینه‌فنی موتورسیکلت‌ها وجود ندارد، بلکه حتی در کلان‌شهری مثل مشهد هنوز خط معاینه‌فنی موتورسیکلت راه‌اندازی نشده است.

آن‌طور که در سیاهه آلودگی هوای شهر مشهد آمده، سن فرسودگی موتورسیکلت کاربراتوری ۶ سال و انژکتوری ۸ سال تعیین شده است. براساس آمار این سیاهه، ۹۸ درصد از ۴۰۰ هزار موتوری که در شهر رفت‌وآمد می‌کنند، کاربراتوری و ۴۲/۷ درصد از این تعداد، فرسوده و از رده خارج هستند و طبق نظر کارشناسان، موتور‌های کاربراتوری ۱۸ برابر یک خودرو آلودگی تولید می‌کنند.

آماروارقامی که مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی شهرداری مشهد جمع‌آوری کرده نشان می‌دهد که نزدیک به ۱۱/۵ درصد از آلودگی هوای مشهد سهم موتورسیکلت‌هاست.

چون پلاک موتور‌ها عقب است، نمی‌توانیم جریمه کنیم

ماجرای اجباری‌شدن معاینه‌فنی موتورسیکلت‌ها از سال ۱۳۹۶ آغاز شد و بعد از تصویب قانون هوای پاک جدی شد.

مسئولان محیط‌زیست همان زمان اعلام کردند موتورسیکلت‌هایی که در اواخر این سال و ابتدای سال ۱۳۹۷ تولید شده‌اند، باید معاینه‌فنی داشته باشند، در غیر این صورت مشمول جریمه ۵۰هزار تومانی خواهند شد.

دراین‌میان، مدیران شهری هم از توافق با راهور دراین‌زمینه خبر دادند. جریمه‌ای که البته چندی بعد پلیس راهور گفت امکان ثبتش وجود ندارد، چون پلاک موتور‌ها در پشت این وسیله نقلیه نصب شده است و دوربین‌های پلیس قابلیت ثبت و ضبط آن را ندارند.

فقط تهران مرکز معاینه‌فنی موتور دارد

براساس ماده۲۹ قانون هوای پاک، تولید هرگونه آلودگی صوتی به‌وسیله منابع ثابت و متحرک ممنوع است و متخلفان باید جریمه نقدی شوند. محیط‌زیست و راهور نیز بار‌ها اعلام کرده‌اند که موتورسیکلت‌ها می‌توانند تا ۴ برابر یک خودرو آلودگی تولید کنند، اما هیچ عزم جدی‌ای برای اجباری‌کردن معاینه‌فنی موتورسیکلت‌ها دست‌کم در کلان‌شهر‌ها وجود نداشت تا آنجا که بعد از گذشت ۴ سال از تصویب قانون هوای پاک و الزام معاینه‌فنی برای همه وسایل نقلیه در میان همه کلان‌شهر‌های آلوده کشور، فقط در تهران ۵ خط معاینه‌فنی برای موتور‌ها افتتاح شد که آن‌هم براساس آمار‌هایی که خود تهرانی‌ها اعلام کرده‌اند، از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا دی همین سال فقط ۳۴ موتور سیکلت برای دریافت معاینه‌فنی به آن مراجعه کرده‌اند.

پیگیری برای تأسیس خط معاینه‌فنی موتور در مشهد

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد نیز در گفتگو با شهرآرا و با اشاره به لزوم انجام معاینه‌فنی برای موتورسیکلت‌ها در شهر مشهد گفت: آلودگی هوا از مسائل جدی به حساب می‌آید که مشهد با آن درگیر است.

وضعیت آلودگی هوای مشهد نسبت به شهر‌های دیگر بسیار جدی‌تر است. اگر بخواهیم این مسئله را کنترل کنیم، اول از همه باید عوامل تولیدکننده آلاینده مانند خودروها، موتورسیکلت‌ها و نیروگاه‌ها کنترل شوند که معاینه‌فنی یکی از این راه‌های کنترل است.

ایمان فرهمندی با تأکید بر اینکه اجباری‌کردن معاینه‌فنی در اختیار مدیریت شهری نیست، ادامه داد: با این حال، اما به‌دنبال این هستیم که خط معاینه‌فنی موتورسیکلت را به مشهد بیاوریم و به‌شدت پیگیر این موضوع هستیم.

چون هنوز اجبار و پشتوانه قانونی برای الزام دریافت معاینه‌فنی موتورسیکلت‌ها وجود ندارد، تنها راهی که برای ترغیب موتورسواران به انجام این کار پیش پای ما می‌ماند، استفاده از طرح‌های تشویقی برای مراجعه مردم به مراکز معاینه‌فنی موتورسیکلت است که در آینده به مشهد خواهد آمد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->