سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

۶ عادت نادرستی که به روده شما آسیب می‌رساند

  • کد خبر: ۹۰۲۷۹
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۰
۶ عادت نادرستی که به روده شما آسیب می‌رساند
بسیاری از عادت‌های غذایی باعث می‌شوند تا روده شما دچار مشکل شده و آسیب ببیند.

به گزارش شهرآرانیوز، محققان در سال‌های اخیر دریافته‌اند که داشتن روده‌های سالم هم اهمیت زیادی برای سلامت دستگاه گوارش دارد، هم به سلامت روان مرتبط است و هم احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد بنابراین، مراقبت از روده‌ها و میکروبیوم بدن باید به یکی از اولویت‌های اصلی همه ما در رژیم غذایی تبدیل شود.

با این‌حال، بعضی افراد همچنان با عادت‌های غذایی نادرست به سلامت روده‌های خودشان آسیب می‌رسانند و سلامت دستگاه گوارش و سلامت عمومی شان را در معرض خطر قرار می‌دهند.

۱. غذا خوردن سریع

اولین گام در هضم غذاها، جویدن صحیح آنهاست. پس زمانی که شما سریع غذا می‌خورید و غذا‌ها را به‌درستی نمی‌جوید، دستگاه گوارش برای آزادسازی آنزیم‌های مورد نیاز به‌منظور تجزیه مواد غذایی درست عمل نمی‌کند. در این شرایط، قطعات بزرگ‌تر مواد غذایی به‌صورت جویده نشده وارد روده‌ها می‌شوند، درحالی که آنزیم کافی برای تجزیه آن‌ها وجود ندارد. این یعنی بدن در معرض ابتلا به نفخ، اسهال، سوزش سر دل، ریفلاکس اسید، گرفتگی، سوءهاضمه، حالت تهوع و... قرار می‌گیرد.

۲. زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی شیرین

درحالی که مواد غذایی سالم و سرشار از ترکیبات پری بیوتیک و قند‌های طبیعی مانند میوه‌ها و غلات سبوس‌دار برای بدن مفید هستند، زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی شیرین می‌تواند برای روده‌ها مضر باشد. قند‌ها دارای اثرات مخربی بر میکروبیوم روده‌ها هستند و می‌توانند به شکل‌گیری التهاب مزمن و همچنین تضعیف پوشش معده منتهی شوند. بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند قند‌ها از طریق مختل‌سازی عملکرد میکروبیوم روده‌ها می‌توانند به التهاب کولون (روده بزرگ) و بیماری‌های التهابی روده مانند بیماری کرون منتهی شوند.

۳. نخوردن سبزیجات کافی

سبزیجات حاوی فیبر‌های سالمی هستند که باکتری‌های خوب روده را تغذیه می‌کنند، به رشد آن‌ها کمک می‌رسانند و پوشش روده را هم تقویت می‌سازند. باکتری‌های خوب روده همیشه به بدن در روند‌های مقابله با التهاب کمک می‌کنند. به نظر می‌رسد که انواع کلم‌ها مانند بروکلی و کلم دارای عملکرد بهتری در تغذیه روده‌ها هستند.

۴. غذا خوردن در حالت ایستاده

آیا شما هم عادت دارید که کنار یخچال یا جلوی پیشخوان آشپزخانه بایستید و غذا بخورید؟ این الگوی تغذیه‌ای نادرست می‌تواند به‌راحتی باعث پُرخوری یا غذا خوردن سریع شود و درنتیجه مشکلاتی که در قسمت اول از آن‌ها صحبت کردیم را به همراه بیاورد. به‌گفته متخصصان تغذیه، بیشتر افرادی که ایستاده غذا می‌خورند، به غذا خوردن با سرعت زیاد هم عادت دارند. این عادت نه‌تن‌ها دریافت مواد غذایی را از محدود نیاز‌های طبیعی بدن بیشتر می‌کند، بلکه محاسبات مغز برای تشخیص احساس سیری را هم مختل می‌سازد.

۵. ورزش کردن بعد از غذا خوردن

هضم غذا‌ها به خون و انرژی مشخصی نیاز دارد. پس وقتی که غذا می‌خورید و بلافاصله ورزش می‌کنید، عضله‌ها باید خون و انرژی را به‌سمت خودشان بکشانند، درحالی که دستگاه گوارش به این منابع اولیه نیاز دارد. در این شرایط، وقتی که جریان خون مطلوب وارد روده‌ها نشود، مشکل سوءهاضمه و گرفتگی‌های عضلانی به‌وجود می‌آید، زیرا در این حالت اولویت سوخت‌رسانی به عضله‌ها اختصاص یافته است.

۶. غذا خوردن در موقعیت‌های استرس‌زا

غذا خوردن در موقعیت‌های استرس‌زا هم یکی از الگو‌های تغذیه‌ای نامناسب است که می‌تواند به سلامت روده‌ها آسیب برساند. به‌گفته متخصصان تغذیه، هضم غذا‌ها در وضعیت استرس با سرعت پایینی انجام می‌گیرد و بنابراین غذا‌ها به‌صورت هضم‌نشده در معده باقی می‌مانند. همین روند به باکتری‌های مضر درون روده اجازه می‌دهد که از غذا‌های هضم‌نشده برای رشد بیشترشان سوءاستفاده کنند.

منبع: سلامت

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->