آغاز رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب
سرخط خبرها

تور ۲۰ دلاری در مشهد داریم؟

  • کد خبر: ۹۰۷۷۰
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
تور ۲۰ دلاری در مشهد داریم؟
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی قیمت اعلام شده تور ۲۰ دلاری را تنها ویژه اقامت دانست.

شیما سیدی | شهرآرانیوز؛ درج خبر «مشهد شلوغ می‌شود؛ کف قیمت تور برای عراقی‌ها ۲۰‌دلار»، واکنش‌های متفاوتی را ازسوی مردم و رسانه‌ها در‌پی داشت. برخی با ابراز ناراحتی از کم‌بودن این نرخ، نوشتند تور ۲۰‌دلاری، به بهبود اقتصاد ورشکسته مشهد کمکی نخواهد کرد و بیشتر برای شهرمان هزینه خواهد داشت. برخی دیگر توجهشان را به پایین آمدن ارزش پول ایران معطوف کردند و به ارزان‌بودن سفر برای خارجی‌ها غبطه خوردند. عده‌ای نیز این رقم را معقول پنداشتند و آن را راهی حساب‌شده برای سامان‌دهی سفر‌های گروهی به مشهد معرفی کردند.

حضور دلالان در حوزه گردشگری مذهبی و سلامت مشهد، حرف تازه‌ای نیست؛ پیش از کرونا بار‌ها از آسیب‌ها و پیامد‌های دلال‌محور‌شدن خدمات گردشگری نوشتیم، از آگهی‌های اینترنتی دلالان در فضای مجازی، تور‌های غیرمجاز، فراوانی کلاهبرداری‌ها، جایگزین‌شدن اقامت در خانه‌های بدون مجوز به‌جای هتل‌ها، از درمان در مطب‌های زیرزمینی و.... حالا این حرف‌ها به‌عنوان گلایه‌های زائران عرب از زبان مقام‌های دولتی عراق مطرح می‌شود؛ چنان‌که سید رائد، رئیس معاونت گردشگری استان کربلا، مشکلات زائران عرب در سفر به ایران را چنین برشمرده است: بی‌ثباتی قیمت‌ها، بدتعهدی و بدقولی در خدمات‌دهی و وجود دلال‌ها، مهم‌ترین مشکلات زائران و مسافران عراقی در ایران است.

سامان‌دهی همین مشکلات هم انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی مشهد را واداشت که پس از دو سال سکوت مرگبار کرونا، فصل جدید گردشگری مذهبی و سلامت مشهد را با یک برنامه حساب‌شده آغاز کنند. سعید، ولی زاده، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی، در گفتگو با شهرآرا می‌گوید: «چندی پیش با ایجاد برخی تسهیلات در روادید عراق و فروکش‌کردن موج پنجم کرونا، رفت‌و‌آمد عراقی‌ها به ایران و مشهد افزایش یافت؛ چنان‌که آبان امسال، روزانه هزار‌نفر وارد مشهد می‌شدند.

در همین راستا انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی تصمیم به برگزاری همایشی برای سامان‌دهی ورود زائر به مشهد گرفت و ۵۵ شرکت از آژانس‌های مسافرتی کربلا و بصره را که در حوزه ورود توریست به مشهد و گردشگری سلامت فعالیت داشتند، برای شرکت در همایشی سه‌روزه به مشهد دعوت کرد. اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی و وزارت خارجه هم در برگزاری این همایش به‌خوبی با بخش خصوصی همکاری کردند.»

به گفته، ولی زاده، نتیجه جلسه‌های «بی‌تو‌بی» دفاتر خدمات مسافرتی ایرانی و عراقی، تهیه بسته‌های ارزان‌قیمت برای تشویق زائران عراقی به سفر‌های گروهی بود.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی می‌گوید: «دو طرف قیمت پیشنهادی بسته را به هم ارائه دادند؛ تور‌های ۲۰‌دلاری اعلام‌شده در رسانه‌ها، کف هزینه پیشنهادی طرف ایرانی، تنها برای سه شب اقامت در هتل یک‌ستاره و بدون خورد و خوراک و تردد بود؛ هزینه رفت‌و آمد را هم طرف عراقی به بسته اضافه می‌کند و به زائران می‌فروشد.»

ولی زاده درباره فرمول رسیدن به بسته ۲۰‌دلاری بر‌اساس نرخ‌های اعلام شده از‌سوی آژانس‌های مسافرتی مشهد توضیح می‌دهد: «بعضی از دفاتر خدمات مسافرتی با توافق با هتل‌های یک‌ستاره و مهمان‌پذیر‌ها قیمت کمی پیشنهاد دادند؛ به احتمال زیاد، طرف عراقی هم با زمینی برگزار‌کردن تور سعی می‌کند نرخ را کاهش دهد. برخی نیز برای هتل‌های پنج‌ستاره قیمت بیشتری گفتند که به احتمال زیاد آن تور‌ها با سفر هوایی بسته می‌شود.»

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی تأکید می‌کند: «هدف این بوده است که با تهیه بسته‌های ارزان‌قیمت بتوانیم همه سلیقه‌ها را پوشش دهیم و تا حد امکان از حجم سفر‌های انفرادی و بدون برنامه کم کنیم و بتوانیم خدمات خوب و در شأن زائر حضرت‌رضا (ع) به آن‌ها ارائه دهیم. متأسفانه بخش زیادی از زائران عراقی، انفرادی به ایران می‌آیند و بیشتر در خانه‌های غیرمجاز اقامت دارند که هزینه آن با شبی ۸۰‌هزار تومان، از کف قیمت ۲۰‌دلار هم کمتر می‌شود و بیشتر سود به جیب دلالان می‌رود؛ بنابراین تور ۲۰ دلاری می‌تواند به اقتصاد مشهد و فعالان مجاز گردشگری کمک کند.»

او همچنین اضافه می‌کند: در گفتگو‌های دو طرف، طرحی نیز برای سامان‌دهی گردشگری سلامت ارائه شده است. در این طرح عراقی‌ها باید پیش از سفر اعلام کنند برای درمان کدام بیماری می‌خواهند به مشهد بیایند تا قیمت بیمارستان‌های مختلف مشهد بنا به تعرفه دانشگاه علوم پزشکی برای بیماران خارجی به آن‌ها اعلام و سپس با هزینه رفت‌و‌آمد و اقامت، در قالب یک تور برای آن برنامه‌ریزی شود.

ولی زاده در پاسخ به این سؤال که آیا در نشست‌های دو‌جانبه دفاتر خدمات مسافرتی خراسان و عراق برای سفر مشهدی‌ها به کربلا هم بسته‌ای آماده شده است، می‌گوید: «تن‌ها بخشی از آژانس‌های مسافرتی که از سازمان حج و زیارت مجوز دارند، می‌توانند در حوزه اعزام زائران ایرانی به عراق فعالیت کنند. در این راستا هم صحبت‌هایی شد، اما نرخ هزینه‌ها و بسته‌ها را باید سازمان حج و زیارت اعلام کند.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->