افغانستان از اعزام دومین تیم تثبیت هویت مهاجران افغانستانی به ایران خبر داد نتیجه بازی تیم‌های ملی فوتسال افغانستان و مراکش (۱۷ آبان ۱۴۰۴) قیمت امروز پول افغانی (۱۷ آبان ۱۴۰۴) پخش زنده بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و مراکش (۱۷ آبان ۱۴۰۴) + تماشای آنلاین تاریخ و ساعت بازی افغانستان و مراکش (۱۷ آبان ۱۴۰۴) صحبت‌های مجید مرتضایی پس از تساوی ارزشمند در برابر ایران + فیلم لحظات زیبای پایان بازی تیم‌های ملی فوتسال ایران و افغانستان + فیلم خلاصه بازی تیم‌های ملی فوتسال ایران و افغانستان + فیلم نتیجه بازی تیم‌های ملی فوتسال ایران و افغانستان (۱۵ آبان ۱۴۰۴) پخش زنده بازی تیم‌های ملی فوتسال افغانستان و ایران (۱۵ آبان ۱۴۰۴) + تماشای آنلاین عضو مجلس خبرگان رهبری: رهبر انقلاب اسلامی توجه ویژه‌ای به مردم افغانستان دارند حامد شاکرنژاد: حضور مردم افغانستان در ایران برکات زیادی داشته است نشست مشترک فعالان اقتصادی افغانستان با سفرای ایران در دهلی و کابل به میزبانی چابهار برگزار شد مجید مرتضایی: تیم‌های ملی فوتسال ایران و افغانستان در زمین رقیب و در بیرون رفیق هستند قیمت امروز پول افغانی (۱۴ آبان ۱۴۰۴) صحبت‌های وحید شمسایی پیش از دیدار با تیم ملی فوتسال افغانستان + فیلم تاریخ و ساعت بازی تیم‌های ملی فوتسال ایران و افغانستان (۱۴ آبان ۱۴۰۴) گروه تیم ملی افغانستان در جام ملت‌های فوتسال آسیا مشخص شد ویدئو | خلاصه بازی تیم‌های ملی فوتسال افغانستان و تاجیکستان در بازی‌های همبستگی کشور‌های اسلامی اعلام آمادگی ایران برای بازسازی و ترمیم زیارتگاه سخی در شهر مزارشریف ابراز نگرانی یونیسف درباره وضعیت کودکان بعد از زلزله اخیر افغانستان
سرخط خبرها

درباره فیلم مستند «خلیفه قاسم»؛ مصائب یک مهاجر افغان برای ثبت اختراعش

  • کد خبر: ۹۰۹۵۱
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
درباره فیلم مستند «خلیفه قاسم»؛ مصائب یک مهاجر افغان برای ثبت اختراعش
کارگردان مستند «خلیفه قاسم» می‌گوید این مستند ۳۰ دقیقه‌ای درباره مشکلات یک مهاجر افغان در ثبت اختراعش است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مهرداد خاکی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم کوتاه مستند «خلیفه قاسم» که در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این اثر که به موضوع دستاورد و اختراع یک مهاجر افغان در ایران می‌پردازد، گفت: به دلیل اینکه سوژه اصلی فیلم من یک مهاجر افغانستانی است، به شرایط اخیر کشور افغانستان نیز تا حدی در آن اشاره شده است، به گونه‌ای که در بخشی از فیلم کاراکتر اصلی با برادرش که در افغانستان است، تماس می‌گیرد و نسبت به شرایط کشورشان از او سوال می‌کند.

وی افزود: «خلیفه قاسم» داستان زندگی یک مخترع و مهاجر افغان به نام قاسم است که ابتدا راننده بود. در واقع در افغانستان به رانندگان خلیفه گفته می‌شود و وی به «خلیفه قاسم» معروف شده است. قاسم به دلیل اینکه می‌دید همکارانش بعد از مدتی طولانی از کار کردن با دستگاه هوابرش بینایی‌شان را از دست می‌دادند و این دستگاه آسیب زیادی برایشان به دنبال داشت، به فکر اختراع دستگاهی می‌افتد که این آسیب‌ها را به دنبال نداشته باشد. بنابراین بیش از یکسال زمان صرف اختراع خود می‌کند و با وجود اینکه حتی سواد ندارد، با آزمون و خطاهای بسیار، دستگاه خود را به ثبت می‌رساند. یک سال نیز به صورت آزمایشی و رایگان آن دستگاه را در اختیار دوستش قرار می‌دهد و نتیجه آن می‌شود که در حال حاضر بیش از ۱۰۰ نمونه از دستگاه را به فروش رسانده است که در حال استفاده هستند.

خاکی درباره چگونگی آشنایی با این سوژه گفت: روند آشنایی‌ام با خلیفه قاسم بسیار عجیب بود. بدین ترتیب که در حال ساخت مستند دیگری با موضوع زورخانه‌ها بودم و در منطقه خلازیر به دنبال گروهی می‌گشتم که میل باستانی می‌زدند. در جریان این جست جو به گاراژی رسیدیم که پر از آهن بود. لوکیشن جذابی داشت و من شروع به عکاسی از آنجا کردم و خلیفه قاسم هم در کارگاه کوچکی از آن گاراژ فعالیت می‌کرد.

این مستندساز توضیح داد: در مستند پرتره نیاز به نزدیک شدن به سوژه داریم. این روند برای ما در مستند «خلیفه قاسم» ۸ ماه طول کشید. شاید ابتدا قاسم و خانواده‌اش به ویژه به دلیل شرایطی که مهاجران افغانستان در ایران دارند، در برابر ما موضع می‌گرفتند، اما رفته‌رفته بسیار صمیمی حرف‌هایشان را جلوی دوربین می‌زدند. همچنین سعی می‌کردیم حداکثر ۲ یا سه نفر در جریان تصویربرداری حضور داشته باشیم تا وی راحت‌تر باشد.

وی با اشاره به زمان ۳۰ دقیقه‌ای این مستند توضیح داد: مستند من کاملاً در ۳۰ دقیقه ساخته شده است و این زمان برایش کافی بود. زیرا سوژه‌ای که مدنظر داشتیم جای کار بیشتری نداشت و درام آن نیز پیچیدگی‌هایش زیاد نبود. اما به طور کلی زمان‌بندی یک اثر مستند به نوع درام و قصه آن وابسته است و گویی خود سوژه این زمان را به فیلمساز پیشنهاد می‌دهد.

خاکی درباره اکران آنلاین این مستند در جشنواره «سینماحقیقت» بیان کرد: بی شک برقراری ارتباط و گرفتن نظرات مخاطبان در شیوه اکران حضوری جذاب‌تر است که البته هر ۲ شیوه در جشنواره گویا مدنظر قرار دارد. به ویژه اینکه علیرغم همه تمهیدات اندیشیده شده همچنان نسبت به قاچاق و پخش فیلم‌ها در بستر آنلاین نگرانی‌هایی وجود خواهد داشت.

این مستندساز توضیح داد: ما حدود ۳ میلیون مهاجر از افغانستان در کشورمان داریم که بسیاری از آن‌ها استعدادهای ویژه‌ای برخوردار هستند و همه حرف فیلم این است که کاش نگاهی جدی به آن‌ها شود. سوژه فیلم ما حتی نتوانسته است در برنامه تلویزیونی «میدان» حضور یابد و محصول خود را معرفی کند. بخشی از آن به این دلیل بود که کاتالوگی برای دستگاهش نداشت و اختراعش را ثبت نکرده بود و بخش دیگر نیز به ملیتش برمی‌گشت. در حالی که او و خانواده‌اش دست کم ۳۰ سال است در ایران زندگی می‌کنند.

خاکی در پایان درباره تمایل خود به فیلمسازی مستند درباره مهاجران افغان بیان کرد: اگر باز هم سوژه‌ای ببینم که حرف تازه‌ای داشته باشد و به این گروه مربوط شود، حتماً درباره‌اش فیلم خواهم ساخت.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->