آخرین آمار غربالگری افراد دارای علائم بیماری در مرز‌ها از مرز ۲۴۰۰ نفر گذشت (اسفند ۱۴۰۲) مهر تردد دانشجویی به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟ اسکان موقت نوروزی فرهنگیان در ۴۲۴ مرکز آموزشی رفاهی مدیریت غیرعلمی زباله‌ها خسارت ۸۷ هزار میلیارد تومانی به محیط‌زیست وارد کرد توماج صالحی از اتهام نشر اکاذیب تبرئه شد نجات نوزادی بی پناه در یک شب زمستانی در پارک مشهد + فیلم بخشی از معوقات فرهنگیان تا انتهای سال و بخشی دیگر تا ۶ فروردین ۱۴۰۳ واریز می‌شود شیر باغ وحش وکیل‌آباد مشهد احتمالا سرطان دارد اعتراض۲۷۲ هزار معلم به رتبه‌بندی پذیرفته شد | معلمان هر ۳ سال یک‌بار ارزیابی می‌شوند مشهد و کربلا رکورد دار پروازهای نوروزی ضرورت محدودیت ورزش‌های هوازی از امروز تا فردا در مشهد مقدس (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) معدوم‌سازی ۵۰۰ تُن غذای فاسد در طرح سلامت نوروزی ۳ شرکت هواپیمایی به دلیل گران‌فروشی از فروش بلیت منع شدند + اسامی قتل هولناک زن گمشده به خاطر یک گردنبند و ۶ النگوی طلا در تهران چرا نباید برای سفره هفت‌سین ماهی قرمز بخریم؟ واریز ۳ میلیون تومان به حساب خانواده زندانیان تهران تیراندازی در یک عروسی ۱۳ نفر را راهی بیمارستان کرد آب و هوای شهرستان‌های خراسان رضوی در ۱۰ روز اول تعطیلات چه وضعیتی دارد؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) ۲۹ اسفند آخرین مهلت بخشودگی جرایم فاقد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت اعلام زمان ثبت‌ نام ۵ آزمون مهم ۱۴۰۴
سرخط خبرها

اعلام محدودیت و ممنوعیت سفر به ایران برای ۶۸ کشور + جزئیات

  • کد خبر: ۹۱۰۰۹
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴
اعلام محدودیت و ممنوعیت سفر به ایران برای ۶۸ کشور + جزئیات
بر اساس آخرین پروتکل‌های ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت، ۶۸ کشور در ردیف کشورهای ویژه و پرخطر با ممنوعیت و محدودیت سفر به ایران مواجه شدند و پروتکل‌های بهداشتی برای آن‌ها از ممنوعیت سفر و قرنطینه، دریافت گواهی واکسیناسیون و انجام تست کرونا اعلام شد.

به گزارش شهرآرانیوز، در پی شیوع سویه جدید ویروس کرونا به نام امیکرون در کشورهای مختلف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پروتکل‌های جدیدی را برای سفرهای خارجی اعلام کرد که در آن فهرست کشورها از نظر سویه‌های جهش یافته بروزرسانی شد و کشورهای مختلف در سه دسته مختلف تقسیم بندی شدند.

کشورها از نظر وضعیت شیوع کووید-۱۹ به سه دسته کلی کشورهای ویژه(کشورهای با گردش بالای سویه جهش یافته ویروس کرونا)، کشورهای پرخطر (با شیوع بالای بیماری) و سایر کشورها تقسیم بندی شده‌اند.
براساس این پروتکل‌ها پذیرش مسافر از کشورهای ویژه (بوتسوانا، اسوانینی، لسوتو، مالاوی، موزامبیک، نامیبیا، آفریقای جنوبی و زیمباوه) به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم تا اطلاع ثانوی ممنوع بوده و ورود دیپلمات‌ها، مامورین دولتی و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی منوط به تایید وزارت امور خارجه با رعایت پروتکل‌های‌ابلاغی وزارت متبوع است.

براین اساس تا اطلاع ثانوی کلیه مسافران ایرانی وارد شده از این کشورها لازم است از بدو ورود حداقل ۱۴ روز در شرایط قرنطینه اقامت کرده، حق خروج نداشته و در این مدت سه نوبت آزمایش PCR انجام دهند.

اما پروتکل‌ها برای کشورهای پرخطر یعنی کشورهایی با بروز بالای بیماری متفاوت بوده و سفرهای مستقیم و غیرمستقیم از این کشورها برقرار است اما مسافران ورودی از این کشورها علاوه بر ارائه تست منفی PCR کرونا (با مهلت مقرر کمتر از ۷۲ ساعت از صدور نتیجه) باید گواهی انجام دو نوبت واکسیناسیون کرونا که حداقل دوهفته از تاریخ انجام آن سپری شده باشد را ارائه کنند. همچنین غربالگری علامتی (مراقبت سندرمیک بیماری‌های واگیر) برای این دسته از مسافران انجام خواهد شد و در صورت نیاز تست PCR مجدد کرونا نیز دریافت می‌شود.

فهرست این کشورها تاکنون شامل آلبانی، اتریش، ارمنستان، بلاروس، بارابادوس، بلژیک، بلیز، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، بروندی، کامرون، کنگو، کروواسی، جمهوری چک، دومنیکن، مصر، استونی، اتیوپی، گرجستان، یونان، هائیتی، مجارستان، ایرلند، اردن، کره شمالی، لتونی، لیبی، لیختن اشتاین، لیتوانی، مالزی، مکزیک، مولداوی، مغولستان، مونته نگرو، هلند، مقدونیه شمالی، پاپوا و گینه نو، فیلیپین، لهستان، رومانی، روسیه، صربستان، سیشیل، اسلوواکی، اسلوونی، سودان، سوئیس، سوریه، تاجیکستان، تانزانیا، ترینیاد و توباگو، ترکیه، ترکمنستان، اوکراین، انگلستان، ایرلند شمالی، ونزوئلا، ویتنام و یمن است.

پروتکل‌های بهداشتی برای اتباع ایرانی که واکسن دریافت نکرده‌اند یا واکسیناسیون ناقص دارند نیز سختگیرانه خواهد بود چرا که آن‌ها باید در بدو ورود آزمایش PCR مجدد انجام بدهند و ضمن دریافت هزینه تست، تا اخذ جواب آزمایش باید در قرنطینه اعلام شده بمانند.

برای سایر کشورها منع تردد سفر در حال حاضر وجود نداشته و ارائه تست PCR منفی با مهلت مقرر(کمتر از ۷۲ ساعت از صدور نتیجه آزمایش) یا گواهی واکسیناسیون الزامی است. همچنین غربالگری علامتی (مراقبت سندرمیک بیماری‌های واگیر) برای این دسته از مسافران نیز انجام خواهد شد و در صورت نیاز تست PCR مجدد کرونا انجام گرفته می‌شود.      

در پروتکل ابلاغی که دو روز گذشته به تصویب رسیده است ۹ تبصره برای بخش‌های مختلف حمل و نقل و مسافران خارجی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال برای مسافران ترانزیت هوایی و جاده‌ای وجود تست PCR منفی با مهلت ۷۲ ساعت از مبدا کفایت می‌کند. تردد مسافران ترانزیت آذربایجانی جهت رفت و آمد روزانه از طریق خاک ایران (ورود و خروج از مرز جلفا و مرز بیله سوار) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بدون ارائه تست PCR بلامانع است.

همچنین در دیگر تبصره‌های این پروتکل آمده است برقراری سفرهای جاده‌ای با ناوگان حمل و نقل عمومی در مسیرهای بین‌المللی بین ایران و کشورهای همسایه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ارائه تست PCR منفی با اعتبار ۷۲ ساعته در بدو ورود بلامانع است. همچنین در صورت اقامت رانندگان ترانزیت یا تردد مرزنشینان باید هر ده روز به صورت دوره‌ای تست PCR انجام شود، مسافران ایرانی نیز برای خروج از کشور باید گواهی انجام دو نوبت واکسیناسیون در گروه‌های هدف اعلام شده و ارائه تست PCR منفی با مهلت ۷۲ ساعت ارائه دهند.
از سوی دیگر اعلام فهرست آزمایشگاه‌های کشورهای همجوار بر عهده وزارت امور خارجه و با همکاری اداره کل همکاری‌های بین‌الملل وزارت متبوع و با نظارت آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت متبوع  است، در صورت نیاز به انجام هرگونه تست مجدد هزینه انجام آن بر عهده مسافران ورودی است.

تهیه فضای فیزیکی لازم برای جداسازی افراد مشکوک به بیماری (به منظور پیشگیری از انتقال بیماری) به واسطه تردد بیماران احتمالی و تشدید ورود سویه‌های جهش یافته ویروس کرونا به کشور برعهده وزارت راه و شهرسازی است و نهایتا کلیه افراد بزرگتر از ۱۲ سال (اعم از عادی، دیپلمات و ...) حین ورود به کشور از مبادی مرزی رسمی زمینی، هوایی، جاده ای و ریلی) ملزم به رعایت موارد ذکر شده هستند.

در پروتکل‌های جدید برای قرنطینه مسافران افراد در حال تردد از مبادی مرزی زمینی سیاست‌های مختلفی شامل قرنطینه اجباری کامل در مکان مشخص شده از قبل، قرنطینه محدود و بدون محدودیت و قرنطینه پیش‌بینی شده است. البته قرنطینه توصیه شده برای مسافران ورودی از مرزهای زمینی (جاده‌ای و ریلی) در کشور جمهوری اسلامی ایران از نوع محدود است (بدین شکل که ضمن ثبت برخی اطلاعات و مشخصات فردی مسافران از جمله شماره تلفن همراه، مقصد کد ملی یا شماره گذرنامه) آموزش‌های بهداشتی لازم به ایشان ارائه می‌شود. (اخذ اطلاعات فردی به همراه شماره تلفن برای انجام پیگیری‌های بعدی تا دو هفته پس از ورود به کشور) است.

قرنطینه موقت مرزی نیز برای مسافران ورودی به کشور که دارای علائم مشکوک به ابتلا به کووید-۱۹ باشند و نمونه‌گیری جهت آزمایش PCR کرونا برای آنها انجام می‌شود. طول مدت قرنطینه موقت مرزی تا مشخص شدن نتیجه تست PCR کروناست و در این میان محل قرنطینه توسط وزارت راه و شهرسازی تامین خواهد شد که شرایط رفاهی آن برای این دسته افراد باید به طور کامل و در حد استانداردهای معمول یک مرکز اقامت موقت باشد.

به کلیه افراد ورودی آموزش داده خواهد شد که مراقبت‌های سندرمیک بیماری‌های واگیر حداقل به مدت دوهفته پس از ورود به کشور ادامه خواهد داشت و طی این مدت در صورت بروز علائم مشکوک به ابتلا به کووید -۱۹ نمونه گیری از فرد و بسته به نیاز، افراد در تماس انجام خواهد شد.
همچنین به کلیه اتباع خارجی توصیه خواهد شد مسیر تردد و مقصد یا مقصدهای آتی را جهت انجام کامل مراقبت‌های بهداشتی مرزی به مدت حداقل دوهفته به کارکنان پایگاه مراقبت‌های بهداشتی مرزی اعلام کنند.
در بخش آخر پروتکل ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مراقبت‌های بهداشتی ویژه افراد در تماس با مسافران ورودی علامت‌دار پس از ورود به کشور اشاره شده است. براین اساس کلیه تماس یافتگان با مسافران مشکوک به بیماری یا مبتلا، توسط تیم‌های مراقبت رهگیری تماس یافتگان، طبق پروتکل‌های ابلاغی وزارت متبوع و با الگوی پیشنهادی طرح سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تحت ردیابی و پیگیری دقیق و نمونه‌گیری با تست سریع آنتی‌ژنی (RDT) قرار خواهند گرفت. در این فرایند حتی‌الامکان سعی می‌شود از نمونه‌گیری زودهنگام اطرافیان تا پیش از ۲۶ ساعت اول تماس با بیمار، خودداری شود چرا که نتیجه اعلام شده می تواند از نوع منفی کاذب باشد.

همچنین افرادی که تست سریع آنتی‌ژنی (RDT) آنها مثبت شود، ملزم به رعایت شرایط ایزوله براساس دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت متبوع خواهند بود و از حضور در محل کار و جامعه اکیدأ منع می شوند، نظارت بر صحت ایزوله این بیماران بسیار اهمیت دارد و نقض مقررات ایزوله، تهدید کننده امنیت سلامت جامعه علی‌الخصوص از این جهت که می تواند دروازه ورود و گسترش سویه‌های جهش یافته ویروس در جامعه باشند، تلقی می‌شود. تماس یافتگانی که تست (RDT) آنها منفی می‌شود، در بازه زمانی دو روز بعد مجددأ نمونه‌گیری و تست RDT شوند و در صورت مثبت شدن ایزوله شده و در صورت منفی شدن در نوبت دوم دوره قرنطینه برای دو روز ادامه خواهد یافت. شرط خروج از قرنطینه نداشتن علائم بیماری است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->