نگاهی به سفر مشاور امنیت ملی امارات به تهران

  • کد خبر: ۹۱۰۵۲
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
نگاهی به سفر مشاور امنیت ملی امارات به تهران
سفر مشاور امنیت ملی امارات به تهران سفر شایان توجهی است؛ زیرا از سال ۲۰۱۶ تا کنون هیچ مقام عالی رتبه اماراتی به ایران نیامده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ شیخ طحنون بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی، در یک سفر یک روزه، دیروز وارد تهران شد تا با مقامات ایرانی دیدار کند. کاهش تعاملات و تیرگی در روابط دو کشور نیز به ماجرای سفارت عربستان بازمی گردد که امارات هم درپی آن، سطح روابط خود با ایران را کاهش داد. اکنون، اما به نظر می‌رسد کشور‌های منطقه به از سرگیری روابط با ایران تمایل دارند.

نکته شایان توجه دیگر این است که سفر شیخ طحنون به تهران، نخستین تلاش امارات برای بهبود رابطه با ایران نیست و آن‌ها در سال ۲۰۱۹  و پس از حملات یمنی‌ها به تانکر‌های نفتی در خلیج فارس، نیز دراین زمینه تلاش کرده بودند.

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات، نیز ماه گذشته در گفت وگویی با خبرگزاری «رویترز» گفته بود: امارات قصد دارد قدم‌هایی برای کاهش تنش با ایران بردارد و این بخشی از سیاست ما برای بهره گیری از دیپلماسی و دور شدن از رویارویی است. حال، اما شیخ طحنون در تهران است، آن هم درست وقتی که ایران درگیر گفتگو‌های هسته‌ای و غیرمستقیم با آمریکاست.

اماراتی‌ها اکنون از دو نظر نگران وضعیت منطقه هستند؛ نخست ظهور گروه‌های تندرو در منطقه و دوم موضوع ائتلاف سازی‌های جدید که در پی کاهش نقش آمریکا در منطقه مطرح است.

همین مسئله منجر به نگرانی رژیم صهیونیستی شده است؛ رسانه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» گزارش کرده است که رژیم صهیونیستی از اینکه امارات به دنبال ایجاد روابط حسنه با ایران است، بسیار نگران است.

همچنین عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه «رأی الیوم»، در مصاحبه با شبکه لبنانی «المنار» ضمن بررسی رویکرد کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس در قبال ایران گفت: تا چند ماه پیش، شاهد روند عادی سازی روابط این کشور‌ها با رژیم صهیونیستی بودیم، ولی اکنون جریان معکوس شده و توجهات به سوی ایران جلب شده است.

کشور‌های عربی از یک سو دریافته اند کشور‌های حاشیه خلیج فارس از رژیم صهیونیستی و حمایت‌های آن و از تسلیحات آمریکایی که با دریافت میلیارد‌ها دلار به آن‌ها فروخته شده، ناامید شده و متوجه شده اند که آمریکا از آن‌ها دفاع و حمایت نمی‌کند و به خاطر آن‌ها وارد جنگ نمی‌شود و از سوی دیگر ایران به یک قدرت برتر منطقه‌ای تبدیل شده است. در نتیجه، آنان باید با ایران مذاکره کنند و به دنبال روابط خوب با ایران و متحدان ایران در منطقه باشند.

روابط حسنه با همسایگان، اولویت سیاست خارجی دولت ایران

رئیس جمهور کشورمان در دیدار شیخ طحنون، با اشاره به سابقه روابط دوستانه دو کشور، گفت: روابط حسنه با کشور‌های منطقه از اولویت‌های سیاست خارجی در دولت جدید است و به همین دلیل از توسعه روابط با امارات استقبال می‌کنیم. در روابط دو کشور مسلمان ایران و امارات، نباید مانعی وجود داشته باشد و این روابط تحت تأثیر القائات بیگانگان قرار بگیرد.

سید ابراهیم  رئیسی افزود: سیاست دشمنان کشور‌های منطقه، ایجاد هراس بین همسایگان است، اما این توطئه با درایت و فهم مشترک خنثی خواهد شد. رئیس جمهور کشورمان با استقبال از توسعه روابط اقتصادی تهران و ابوظبی گفت: توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور، زمینه شکوفایی روابط در دیگر حوزه‌ها را فراهم می‌کند.

مشاور امنیت ملی امارات نیز در این دیدار گفت: ما فرزندان این منطقه هستیم و یک سرنوشت داریم؛ لذا توسعه روابط دو کشور در دستور کار ما قرار دارد. وی در ادامه گفت: این دیدار‌ها نقطه عطفی در روابط دو کشور خواهد بود و ما آماده توسعه همکاری‌ها هستیم و امیدواریم با سفر آیت ا... رئیسی به امارات، فصل تازه‌ای از روابط دو کشور آغاز شود. یادآور می‌شود که در این دیدار، مشاور امنیت ملی امارات، دعوت رسمی رئیس دولت امارات را برای سفر آیت ا...  رئیسی به این کشور به اطلاع رئیس جمهور رساند.

ابوظبی در پی توسعه روابط اقتصادی با تهران

شیخ طحنون همچنین در دیدار با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، گفت: ایران به عنوان کشوری بزرگ و قدرتمند در منطقه، دارای موقعیت منحصر به فرد ژئوپلیتیکی و شاهراه ارتباط شرق و غرب جهان است. توسعه روابط گرم و برادرانه میان ابوظبی و تهران در ردیف اولویت‌های امارات متحده عربی است و ظرفیت‌های اقتصادی قابل مبادله میان دو کشور در حوزه‌های ترانزیتی، انرژی، حمل و نقل، بهداشت و درمان و سرمایه گذاری بسیار گسترده است.

در این دیدار، دریابان شمخانی نیز با بیان اینکه ثبات و امنیت پایدار تنها در سایه گفت وگوی مستمر و همکاری کشور‌های منطقه برقرار می‌شود، گفت: کشور‌های حوزه خلیج فارس در صورت همکاری و تشریک مساعی می‌توانند ضمن ایجاد توسعه و رفاه برای ملت‌های خود به عنوان قطب انرژی، نقش مهمی در اقتصاد منطقه و جهان ایفا کنند. وی اظهار امیدواری کرد سفر همتای اماراتی وی به ایران، سرآغاز دور جدیدی از روابط فی مابین و بسترساز تحکیم و گسترش همه جانبه مناسبات میان دو کشور باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->