فصل چهارم «زخم کاری» چگونه به پایان می‌رسد؟ + فیلم جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در مسیر تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود نوید محمدزاده «هیوشیما» را روی صحنه می‌برد
سرخط خبرها

شیخ مفید و نامه‌های ناحیه مقدسه

  • کد خبر: ۹۲۴۲۵
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
شیخ مفید و نامه‌های ناحیه مقدسه
کهن‌ترین نسخه‌ای که از کتاب مصباح‌المتهجد شیخ طوسی به ما رسیده است، نسخه کتابت نقاش رازی است که در ۵۰۲‌قمری در مشهد مقدس نوشته شده و اکنون در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود. از این کاتب، نسخه دیگری نیز در آن کتابخانه موجود است؛ امالی صدوق که در سال‌۵۰۷ آن را کتابت کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز - کهن‌ترین نسخه‌ای که از کتاب مصباح‌المتهجد شیخ طوسی به ما رسیده است، نسخه کتابت نقاش رازی است که در ۵۰۲‌قمری در مشهد مقدس نوشته شده و اکنون در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود. از این کاتب، نسخه دیگری نیز در آن کتابخانه موجود است؛ امالی صدوق که در سال‌۵۰۷ آن را کتابت کرده است.

کاتب نسخه، عبدالجبار بن‌علی بن‌منصور نقاش رازی، پس از به‌پایان‌بردن کتابت مصباح کبیر، دو مطلب دیگر را نیز در نسخه خود نوشته است؛ یکی توقیعات ناحیه مقدسه به شیخ مفید است و دیگری زیارت جامعه.

اهمیت ذکر توقیعات در این نسخه، تنها در تاریخ آن و تقدم کتابتش بر احتجاج طبرسی نیست؛ بلکه علاوه‌بر‌آن، در مطلبی است که کاتب، پیش از آغاز توقیع آورده است. پیش از آغاز توقیع اول گفته شده است: «ذکر الشیخ المفید أبوعبدا... محمد بن محمد بن النعمان رضی ا... عنه أنه ورد إلیه فی أیام بقیت من صفر...» مشابه همین تعبیر را کاتب نسخه پیش از آغاز توقیع دوم نیز بیان کرده است.

به این ترتیب، در ابتدای قرن ششم، با سخنی پیش از نقل طبرسی روبه‌رو هستیم که نقل توقیعات را به خود شیخ مفید نسبت داده است. چنین می‌نماید که شیخ‌مفید در واپسین سال‌های حیات خود، داستان توقیعات را در برخی آثار خود منعکس کرده بود که اگرچه امروزه به ما نرسیده، در آن زمان، شهرت داشته است. از‌همین‌رو شیخ‌طبرسی نیز که در مقدمه الاحتجاج، یکی از دلایل ذکر‌نشدن اسناد مطالب کتابش را وجود اجماع یا شهرت بین مخالفان و موافقان ذکر کرده، توقیعات را به‌صورت ارسال مسلم آورده است و سندی برای آن ذکر نمی‌کند. چنان‌که ابن‌بطریق‌حلی نیز در همان قرن ششم و اندکی پس از طبرسی، از توقیعات شریف با تعبیر «ما ترویه کافه الشیعه و تتلقاه بالقبول» یاد کرده است.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->