اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت
سرخط خبرها

هویت کرامت و برکت رضوی

  • کد خبر: ۹۲۶۱۹
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
هویت کرامت و برکت رضوی
فاطمه سلیمی - عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد

شهر که یکی از بزرگ‌ترین دستاورد‌های زندگی بشری است، در شکل‌گیری تمدن اسلامی جایگاه مهمی دارد. شهر به‌عنوان یک کالبد و بستر پیچیده با کاربر‌های گوناگون نیاز به مراقبت لحظه‌به‌لحظه دارد و در این میان ساکنان شهر‌ها نیز انتظارات و نیاز‌های مختلفی دارند.

بهره‌برداری از فرصت‌های هنری در روح‌بخشی به شهر‌ها و تلاش برای عمق‌بخشی به هویت آن رویکردی است که نیازمند برنامه‌ریزی است.

فضا‌های جمعی، مناسب‌ترین بستر برای ارائه هنر شهری است تا ضمن برقرارساختن ارتباطات اجتماعی، به‌عنوان والاترین هدف حیات مدنی، بتواند مخاطبان هدفمند را به درک آثار هنری دعوت کند و در این فراخوانندگی به کیفیت شهری مدنظر دست یابد.

شهروند (انسان) به‌عنوان «مخاطب هدف» که آثار هنر شهری برای او خلق می‌شود و «فضای جمعی» به‌عنوان محیط شکل‌گیری ادراکات و تعاملات اجتماعی و نه فقط بستر حضور آثار هنری، ۲ موضوع درخورتوجه در رویداد‌های هنر شهری است.

هنرمندان روان‌آگاه ریشه‌های بیدار و پویای تاریخ سرزمین و چشم‌های هوشمند زمانه خویش‌اند. از این رو دغدغه‌ها و دستمایه‌های ایشان با الگوبرداری از مفاهیم و مضامین انسانی و پایدار مندرج در هویت ایرانی اسلامی علاوه بر کمک به بازشناسی گنجینه‌های هویتی، اثری ارزشمند برای بیان ارزش‌های هنری و فرهنگی این سرزمین خواهد بود.

جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری در راستای ترویج مفاهیم «برکت» و «کرامت» با تأکید بر جهان‌شهری مشهدالرضا (ع) و نقش و جایگاه بسزای آن در عرصه فراملی با بهره‌گیری از فضاسازی مفهومی گامی در عرصه توسعه شهری به کمک هنرمندان گران‌قدر و اصیل در سطح ملی و بین‌المللی است.

این رویداد شهری علاوه بر روح‌بخشی به کالبد شهری از نگاه منظرین، بستری مناسب برای معرفی هنرمندان و ارج‌نهادن اثر آن‌هاست که با قابلیت‌های نوین و تعامل‌گرا در قالب بهره‌مندی از یک یا چند رشته از ظرفیت‌های کلاسیک و جدید هنری به‌سامان می‌رسد و ایده‌های اصیل، مفهومی و هنرمندانه را بر اساس بنیان‌های مفهومی و روایی برگرفته از مفاهیم غنی ایرانی‌اسلامی به نمایش می‌گذارد.

همچنین ارائه یادمان‌ها و نماد‌های مادرانه در این جشنواره تلفیقی از مهر مادری و لطافت هنری است که قادر خواهد بود به همه زبان‌ها دوستی بیافریند.

رویداد‌های هنر شهری بستری فراهم برای گستراندن روح فرهنگ بر کالبد شهری و فرصتی برای توسعه شهری در همه زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اجتماعی است.

شورای اسلامی شهر در دوره ششم با محوریت شعار برکت و کرامت حمایت‌های خود را از برنامه‌های شهری که قادر باشد به‌نحوی هویت برکت و کرامت برگرفته از مضجع شریف رضوی و دیگر مفاهیم فرهنگی و هویتی مشهدالرضا (ع) را در پهنه شهری و فراشهری تداعیگر باشد، اعلام می‌دارد و در این راستا از همه دستگاه‌های اجرایی، انجمن‌های مردم‌نهاد، بخش خصوصی و همه مجاوران و زائران خلاق و دغدغه‌مند در سطح ملی و بین‌المللی دعوت می‌کند تا با مشارکت خود در ساختن شهری پویا و آرامش‌بخش، شایسته زائران و مجاوران آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) بیش از پیش بکوشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->