آغاز عملیات محلول پاشی برگی در فضای سبز شهری مشهد (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت + جزئیاتی از تغییر کرایه‌های ناوگان حمل و نقل عمومی در مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم
سرخط خبرها

تعیین تکلیف روز ملی مشهد در آذر ماه

  • کد خبر: ۹۲۹۸
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۶
تعیین تکلیف روز ملی مشهد در آذر ماه
انتخاب روزی برای مشهد در دستورکار شورای فرهنگ عمومی استان قرار گرفته است
زهرا اسکندریان - جلسه آذرماهِ شورای فرهنگ عمومی استان، فرصتی است که بررسی موضوع انتخاب روزی برای مشهد در دستورکار قرار بگیرد.
این خبر را مسئول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و پژوهش استان به شهرآرا داد و این را هم اظهار کرد که احتمال آن نیز هست که این دستورکار به جلسه بعد از آذرماه منتقل شود. روز‌های ابتدایی شهریورماه امسال ۳ پیشنهاد برای روز ملی مشهد از سوی مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد به مرحله نهایی رسید و حالا قرار است اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی این پیشنهاد‌ها را برای تصمیم‌گیری به شورای فرهنگ عمومی استان ارسال کند. یوسف امینی این را هم گفت که این دستورکار در صف بررسی در شورای فرهنگی عمومی استان قرار گرفته است. در چند سال اخیر، موضوع نام‌گذاری روز ملی مشهد یکی از مهم‌ترین مباحث مرتبط با شورای فرهنگ عمومی و همچنین اداره‌کل فرهنگ‌وارشاد اسلامی استان بود که سال گذشته به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی شورای شهر جمع‌بندی آن به مجموعه پارلمان شهری واگذار شد. از حدود یک‌سال پیش طرح تعیین روز ملی مشهد از سوی شورای شهر تدوین و قرار شد مرکز پژوهش‌های این مجموعه این موضوع را هم از لحاظ تاریخی و فرهنگی بررسی کند و هم از لحاظ نظرسنجی‌ها به جمع‌بندی برساند. تهران، اصفهان، شیراز، قم و چند شهر دیگر هرکدام در تقویم ایرانی، متناسب با تاریخچه شهرشان، روزی را برای خود دارند و مشهد اگرچه سال‌هاست عنوان‌های پرطمطراقی همچون پایتخت فرهنگی جهان اسلام و پایتخت معنوی ایران را یدک می‌کشد، هنوز جایگاهی در تقویم ایرانی ندارد.
حالا به گفته مسئول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و پژوهش استان این طرح آماده شده است و به عنوان پیشنهاد در شورای فرهنگ عمومی مطرح خواهد شد. امینی با بیان اینکه ممکن است در این شورا نظرات دیگری هم مطرح شود، اضافه کرد: این ۳ پیشنهادی که در جمع‌بندی مرکز پژوهش‌های شورای شهر مشهد آمده است، فارغ از اینکه تأیید شود یا نه، در این جلسه مطرح می‌شود. آخرین جلسه شورای فرهنگ عمومی پیش از دهه آخر ماه صفر برگزار شد و به گفته امینی، هر جلسه با فاصله ۳۰ تا ۴۰ روز برگزار می‌شود. پیش از این رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد این خبر را به شهرآرا داده بود که نتیجه کار مرکز پژوهش‌های شورای شهر مشهد در انتخاب ۳ پیشنهاد انجام شده و حالا نوبت اداره‌کل ارشاد برای تعیین تکلیف این موضوع است.
به گفته احسان اصولی، «۳ پیشنهاد برای روز ملی مشهد شامل تاریخ شمسی ورود امام رضا (ع) به مشهد، تاریخ نام‌گذاری توس به نام مشهد و هشتمین روز از آبان‌ماه است.» تاریخ شمسی ورود امام رضا (ع) به مشهد در دی‌ماه، یکی از پیشنهاد‌هایی است که بیشترین احتمال را برای تصویب دارد. با این حال هشتم آبان‌ماه که فقط به دلیل کنار هم قرار گرفتن دو عدد ۸ پیشنهاد شده است، شانس زیادی برای روز مشهد شدن ندارد. از سویی نام‌گذاری مشهد به نام توس در متون تاریخی، هنوز به‌صورت دقیق مشخص نشده است.
اصولی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی استان باید از بین این ۳ پیشنهاد درباره یک روز به نتیجه نهایی برسد، افزود: این پیشنهاد به شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال می‌شود و بعد از تصویب، این روز به نام مشهد در تقویم‌های رسمی کشور درج خواهد شد. او این را هم اضافه کرد که اکنون این موضوع به اداره‌کل ارشاد اسلامی ارسال شده است و منتظریم تا این اداره‌کل روز ملی مشهد را در دستورکار شورای فرهنگ عمومی استان قرار دهد.

بررسی در نخستین فرصت
«دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی تلاش خواهد کرد با وجود تعدد موضوعات مهمی که از سوی دستگاه‌های مختلف در نوبت طرح و بررسی در این شورا قرار دارند، در نخستین فرصت این طرح را برای بررسی و تعیین تکلیف در دستورکار قرار دهد.» این را هم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی چندی پیش به شهرآرا گفته بود. جعفر مروارید با بیان اینکه انتخاب روزی در تقویم ملی به نام مشهد از مدتی پیش به عنوان اقدامی مناسب در دستورکار فعالان و نهاد‌های فرهنگی استان بوده است، افزود: همچنین درباره این موضوع گفتگو‌های متعدد و تخصصی میان دانشگاهیان، فرهنگیان، حوزویان و دیگر صاحب‌نظران برقرار شده است. به گفته او بر اساس توافق مقرر شده است تا طرحی پیشنهادی برای معرفی گزینه‌ها از سوی مرکز پژوهش‌های شورای شهر مشهد تهیه و تنظیم شود تا در دستورکار شورای فرهنگ عمومی استان قرار گیرد. مدیرکل ارشاد خراسان‌رضوی این را هم گفت که پس از جلسات تخصصی و مشورتی مختلف با محوریت مرکز پژوهش‌های شورای شهر و دریافت نظرات بخش‌های مختلف، این مرکز طرح پیشنهادی شامل پیشنهاد ۳ روز در تقویم به‌عنوان گزینه‌های روز ملی مشهد را تهیه کرده و طرح به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان رسیده است.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->