افزایش برخورد با پزشکان قلابی در مشهد قتل خونین مرد جوان به دست سگ‌گردان! زن جوان با قرص لاغری همسرش را به قتل رساند رفتارهای مخرب در مواجهه با فرزندان بزرگسال این خوراکی خوشمزه و رنگارنک کبد کودکان را تهدید می کند کشف بیش از ۳ هزار عدد قرص غیرمجاز از یک عطاری درمشهد (۵ تیر ۱۴۰۳) امدادرسانی نجاتگران هلال‌احمر به ۲۲۸ نفر سیل‌زده در اردبیل آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد (۵ تیر ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (۵ تیر ۱۴۰۳) | خراسان‌رضوی گرم‌َتر می‌شود واریز معوقات فروردین مستمری بگیران و بازنشستگان تامین‌اجتماعی ادامه دارد (۵ تیر ۱۴۰۳) آیین‌نامه متناسب‌سازی ربطی به بازنشستگان کارگری ندارد | تامین اجتماعی «مکلف» به اجرای متناسب‌سازی از ابتدای امسال است استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی از مصادیق جرم انتخاباتی است پیرترین زندانی اوین پیرمرد ۹۳ ساله است| آمار زندانیان مهریه در تهران چند نفر است؟ معمای مرگ پیک موتوری در کنار اتوبان (۴ تیرماه ۱۴۰۳) بالک بازار لوازم آرایشی را از محصولات تقلبی و قاچاق نجات می‌دهد کشتار هولناک خانواده تهرانی به دست دختر ۱۸ ساله شان! نجات سه شهروند از حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۴ تیرماه ۱۴۰۳) غرق شدن دختر ۱۳ ساله در بند فریمان (۴ تیر ۱۴۰۳) کشف ۶۷ کیلوگرم شیشه توسط مرزبانان خراسان‌رضوی (۴ تیر ۱۴۰۳) انسداد جاده چالوس تکذیب شد (۴ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مشارکت‌جویی در تشکل‌های داوطلبانه مسیری امن برای کنشگری زنان است

  • کد خبر: ۹۳۶۲۵
  • ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
مشارکت‌جویی در تشکل‌های داوطلبانه مسیری امن برای کنشگری زنان است
از آنجا که ساختار سنتی جامعه ایران امکان دسترسی و کنترل زنان را به منابع، منافع و فرصت زندگی مدنی محدود ساخته است، تشکل‌ها یکی از روش‌های اصلاحی است که بر مبنای ایجاد زمینه‌هایی جهت دسترسی زنان به منابع و فرصت‌ها طراحی شده‌اند.

فاطمه سلیمی-عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد | شهرآرانیوز؛ در دنیای امروز نقش پرمایه رویکرد‌ها و تشکل‌های صنفی تخصصی در ایجاد بستر‌های موفقیت‌آمیز قابل توجه است. سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) با فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند یکی از عوامل اصلی توسعه کشور‌ها هستند. در حال حاضر و با توجه به شرایط امروزی، تحقق اهداف دولت در زمینه توسعه از نظر اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بدون مشارکت و همیاری آحاد جامعه به وجود نخواهد آمد. سازمان‌های مردم‌نهاد زاییده یک چنین نیازی برای مشارکت جامعه و دولت است. این سازمان‌ها از طریق همکاری مردم با هم و با دولت و بخش خصوصی در بسیاری از زمینه‌ها بسترساز توسعه و رشد جامعه می‌باشند.

مسیر امن را تقویت کنیم

به طور کلی مشارکت در تشکل‌های داوطلبانه مسیری امن برای زنان فعال محسوب می‌شود. آنان معتقدند از آنجا که ساختار سنتی جامعه ایران امکان دسترسی و کنترل زنان را به منابع، منافع و فرصت زندگی مدنی محدود ساخته است، تشکل‌ها یکی از روش‌های اصلاحی است که بر مبنای ایجاد زمینه‌هایی جهت دسترسی زنان به منابع و فرصت‌ها طراحی شده‌اند؛ بنابراین اجتماع سازمان‌یافته زنان در تشکل‌های داوطلبانه این امکان را به زنان می‌دهد تا ضمن دسترسی آسان به امکانات و فرصت‌ها از طریق تأثیرگذاری بر تغییر ساختار‌های اجتماعی، به میزان قابل توجهی از کنترل منافع، منابع و فرصت‌های زندگی مدنی دست پیدا کنند.

اهمیت فعالیت‌های بانوان در کوچک شدن دولت

امروز زنان در بیشتر بخش‌ها حضوری فعال دارند، اما در برخی سطوح استفاده از آنان کمتر است و همین سبب گرایش بیش از پیش آنان به طرف تشکل‌های خودجوش و مردم نهاد شده است تا بتوانند با فعالیت‌های سازنده و مفید، ضمن برآورده ساختن بخشی از نیاز‌های جامعه، به سهم عمده‌ای از خواسته‌های درونی خود برسند، توانایی‌هایی که شاید در خیلی از موقعیت‌ها به اندازه‌ای که باید به آن‌ها توجه نشد و فعالیت در این تشکل‌ها همان مسیری است که زنان با آزادی عمل بیشتری می‌توانند خود را به جامعه اثبات کنند.

نکته مهم این است که اگر به فعالیت‌های داوطلبانه بانوان بها داده شود، این ظرفیت‌ها می‌تواند بر کوچک‌شدن مجموعه‌های دولتی مؤثر باشد. تشکل‌های زنان علاوه بر کمک به چرخه‌های اقتصادی، موجب می‌شود زن برای اثبات توانایی‌های خود به جامعه از همه ظرفیت خویش بهره گیرد و از این باب، موجبات رشد شخصی و اجتماعی را به با آورد.

مدیریت شهری به سمن‌ها بیشتر توجه کند

سازمان‌های مردم‌نهاد که در دهه‌های اخیر به‌ویژه در کشور‌های پیشرفته رشد چشمگیری داشته‌اند، در صورت تکامل، استقلال و شفافیت می‌توانند به حل بسیاری از چالش‌های جامعه یاری رسانند، اما زمانی می‌توان به تأثیر عملکرد سازمان‌های مردم‌نهاد در توانمندسازی جامعه امیدوارتر بود که کارکرد حقیقی این سازمان‌ها ابهام‌آمیز نباشد و سمن‌ها در مسیر فعالیت خود با چالش و محدودیت‌های عمده مواجه نشوند. برای رسیدن به این چشم‌انداز نیازمند تعامل، همیاری و هم‌سویی بیشتر دولت، شهروندان و نهاد‌های مردمی است.

تشکل‌های زنان در حوزه اشتغال و کارآفرینی، در حوزه رفع آسیب‌های اجتماعی، کمک به زنان زندانی و آزادسازی آنان و از این دست برخی انجمن‌هایی هستند که در شهر مشهد مقدس، این بستر معنوی که باید الگو باشد و تمدن‌ساز، که الزام توسعه بستر‌های نقش‌آفرینی مؤثر برای زنان که پایه خانواده‌اند بیشتر از هر شهر دیگر ضرورت می‌یابد، رشد و توسعه یابند. مدیریت شهری با همراهی همه نهاد‌های پشتیبان در این امر باید ورود نمایند و با حمایت‌های لازم، صحنه نقش‌آفرینی تشکل‌های مردم‌نهاد با محوریت زنان را قدرتمند و پویا سازند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->