سرخط خبرها

جایگاه ارزشمند زنان در شهر‌ها

  • کد خبر: ۸۸۰۴۱
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
جایگاه ارزشمند زنان در شهر‌ها
فاطمه سلیمی - عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد

زن در عالم هستی و در همه ادوار تاریخ، نمادی از جریان زندگی و روح‌بخشی و انسان‌سازی و اعتلاگری است. زنان رهبران فکری و عاطفی جامعه هستند که قادرند با ابعاد روحانی خویش سرمایه‌های ارزشمند انسانی را به بالندگی و شکوفایی برسانند.

فارغ از دین و مذهب، همه زنان در جایگاه انسانی دارای ۳ نقش فردی، خانوادگی و اجتماعی‌اند با این تفاوت که در برخی از مذاهب و ادیان، برخی نقش‌ها کم‌رنگ شده یا از فلسفه اصلی خود خارج شده‌اند و در جهان واقعی، مصداق درستی نیافته‌اند. این امر ناشی از نداشتن الگویی کامل در مصداق‌سازی دنیای واقع است.

الگوپذیری به فرایندی اطلاق می‌شود که در آن، رفتار یک فرد یا گروه به مثابه محرکی برای افکار، نگرش‌ها یا رفتار‌های شخص یا اشخاصی دیگر به کار گرفته شود. به عبارت دیگر، الگوپذیری یعنی فرایند پیروی از یک مدل عینی و راهنمای عملی در رفتار و کردار که به تسهیل نقش‌آفرینی درست بر اساس ارزش‌ها منجر می‌شود.

نقش مدیریت شهری در الگوسازی و ارتقای زنان

شهر یکی از بزرگ‌ترین دستاورد‌های بشری است که شکل آن همواره برآمده از مجموعه تصمیمات متولیان مدیریتی و ساکنان آن است و چگونگی رویکرد‌های توسعه‌ای افراد آن وابسته به تجمیع رویکرد‌های این تصمیمات است. مجموع آن قدرتی است که به زاده شدن محور‌هایی در راستای دستیابی به تعالی یا رکود توسعه انسانی منجر خواهد شد.

اهمیت رویکرد‌های شهری در جهان شهری، چون مقدس مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران و دومین کلان‌شهر مذهبی جهان که با برخورداری از بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) علاوه بر شهروندان و مجاوران، میزبانی از زائران حضرت رضا (ع) را بر عهده دارد دوچندان است.

متأسفانه هم‌اکنون، چندان که در شأن جهان‌شهر مقدس مشهد با شعار «تجسم برکت و کرامت» باشد، الگوسازی در اقشار مختلف به‌ویژه جوانان و دخترانمان تسری نیافته است. در این میان، نقش مسئولان شهری، شورای شهر و کمیسیون‌های مرتبط در ایجاد بستر‌های ارتقا و تعالی و فراهم‌آوری زمینه‌های الگوسازی درخور توجه است.

اهمیت معرفی الگو‌هایی انسان‌ساز که مسیر رشد و توسعه را تسهیل کنند بر عهده مسئولان و دغدغه‌مندانی است که ابزار‌های لازم را در دست دارند.

بر این اساس، یکی از رویکرد‌های شورای شهر در دوره ششم، با تأکید بر ارتقای کرامت زنان و از دریچه آن، کرامت جامعه، بر این اساس شکل خواهد گرفت تا نماد‌های قابل الگوبرداری را در همه موضوعات رشد و توسعه به جامعه معرفی کند و زمینه‌های آشنایی زنان و دختران شهر علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) با این الگو‌ها بیش‌ازپیش میسر و انعکاس رفتار‌های منطبق بر نماد‌های متعالی انسانی در رفتار و شخصیت و عملکرد تمامی زنان پدیدار شود.

فاطمه (س) الگویی فراتر از زمان و مکان

حضرت فاطمه زهرا (س) در کنار مجموعه صفات ایمانی و اعتقادی شان که مختص زن مسلمان است، در مقام یک زن، ویژگی‌هایی عمومی دارند که برای همه گروه‌ها مناسب است. ایشان در سبک زندگی خود، یعنی نقش و جایگاه فردی، در نقش خانوادگی خود، یعنی مادری و همسری، و در نقش اجتماعی و سیاسی خود، مصداق اعلای یک زن کامل هستند. این بانوی بزرگوار به عنوان یک فرد، آینه تمام‌نمای زندگی انسانی، نوع‌دوستی و احسان، صبر و گذشت، عفت و حیا و قدرت و صلابت است.

هرچند زنان بسیاری به لحاظ فضایل اخلاقی و انسانی و نقش‌آفرینی در جهان بشریت در طول تاریخ خوش درخشیده‌اند، هیچ زنی به پای حضرت زهرا (س) نرسیده است، زیرا ایشان به‌رغم عمر کوتاه خود، آثار و برکات فراوانی برای همه زمان‌ها به یادگار گذاشت.

زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) پر است از آموزه‌های دینی و قرآنی که هر انسانی از آن الگوبرداری کند، گوی سعادت را خواهد ربود و خود و انسان‌های پیرامون خود را به سرمنزل مقصود حیات خواهد رسانید.

لازمه این امر آشنایی بیش‌از‌پیش زنان با ارزش‌ها و توانمندی‌های انسانی خویش و نقش حساس و مهمشان در دستیابی جامعه انسانی به اهداف خود و هم‌چنین تلاش آن‌ها در راستای بهره‌گیری از الگوی زنان عالم، حضرت فاطمه زهرا (س)، و آسان‌سازی ایفای نقش خود در مسیر اعتلای جامعه است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->