«بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید طرح یک ایرانی برای لوگوی نوروزی گوگل + عکس
سرخط خبرها

نگاهی به پرتاب ماهواره‌بر ایرانی «سیمرغ» به فضا و واکنش‌های جهانی به آن

  • کد خبر: ۹۴۱۸۰
  • ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
  • ۱
نگاهی به پرتاب ماهواره‌بر ایرانی «سیمرغ» به فضا و واکنش‌های جهانی به آن
سیمرغ، یک ماهواره‌بر دومرحله‌ای است که با خوشه‌ای کردن چهار موتور سفیر در مرحله اول، توانایی حمل ماهواره‌های ایرانی را دارد. این قابلیت باعث می‌شود بتوانیم ماهواره‌های سنگین تری را به مدار، حمل و از‌طرفی هم، چندین ماهواره کوچک را در یک پرتاب به فضا پرتاب کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پنجشنبه، نهم دی، ماهواره‌بر سیمرغ با موفقیت به فضا پرتاب شد. این پرتاب در‌راستای اجرای سند توسعه هوافضا انجام شد که در سال۱۳۹۱ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده بود. در دومین بخش از این سند، مدار ۵۰۰‌کیلومتر دایروی با ماهواره‌بر سیمرغ در‌نظر گرفته شده است.

این مهم در‌حالی با موفقیت انجام شد که پس از دستیابی کشور به توانمندی بومی فضایی و ایجاد قابلیت پرتاب ماهواره‌های کوچک با ماهواره بر‌های سفیر و قاصد، توسعه پرتابگر‌های با قابلیت بالاتر مدنظر قرار گرفت. در همین راستا، طراحی و توسعه پایگاه فضایی امام‌خمینی (ره) و ماهواره‌بر سیمرغ در برنامه صنعت فضایی کشور قرار گرفت.

سیمرغ، یک ماهواره‌بر دومرحله‌ای است که با خوشه‌ای کردن چهار موتور سفیر در مرحله اول، توانایی حمل ماهواره‌های ایرانی را دارد. این قابلیت باعث می‌شود بتوانیم ماهواره‌های سنگین تری را به مدار، حمل و از‌طرفی هم، چندین ماهواره کوچک را در یک پرتاب به فضا پرتاب کنیم.

سیداحمد حسینی، سخنگوی فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، درباره عملکرد ماهواره‌بر سیمرغ گفت: در این مأموریت تحقیقاتی فضایی، برای نخستین بار سه‌محموله تحقیقاتی به‌صورت هم‌زمان به ارتفاع ۴۷۰‌کیلومتری و با سرعت ۷‌هزارو ۳۵۰ متر بر ثانیه پرتاب و محقق شد.

همچنین سردار سیدمهدی فرحی، جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، در گفتگو با «ایسنا»، با بیان جزئیاتی از محموله اخیر ارسالی توسط وزارت دفاع به فضا گفت: خوشبختانه با طی‌کردن موفق فرایند پرتاب ماهواره بر سیمرغ۶ که حامل ماهواره ققنوس و دو کیوب‌ست (ماهواره مکعبی) بود، در حوزه فضایی تقریبا دو گام جلو آمدیم.

این افتخاری بزرگ است و اهل فن می‌دانند که ایران، گام بسیار بزرگی در‌جهت توسعه و بلوغ فناوری‌های ماهواره‌بر و پرتاب ماهواره‌های چندگانه برداشته است. موضوع پرتاب ماهواره مسیر بلوغی دارد و ما از ماهواره‌بر جدید سیمرغ‌۶ استفاده می‌کنیم و این ماهواره‌بر مؤلفه‌های فناورانه برتری دارد که ما گام‌به‌گام آن را طی می‌کنیم. وی همچنین درباره برنامه وزارت دفاع در‌زمینه پرتاب ماهواره‌بر گفت: تا پایان سال جاری و همچنین به‌مناسبت دهه فجر شاهد پرتاب‌های دیگری خواهیم بود.

عزم راسخ دولت برای توسعه صنعت فضایی

سیمرغ درحالی به آسمان پرتاب شد که روز پنجم آذر، رئیس‌جمهور نخستین جلسه شورای عالی فضایی را پس از حدود ۱۱سال تشکیل داد. آیت‌ا... رئیسی در این جلسه گفت: همه بخش‌های فعال در این صنعت باید با همگرایی و استفاده از تجربه‌های یکدیگر و پرهیز از کار‌های موازی دست‌به‌دست هم بدهند و خواسته رهبر معظم انقلاب را برای رسیدن به مدار ۳۶هزارکیلومتری محقق سازند. البته دستیابی به این هدف، یک مسیر حداقل ۱۰ساله است، اما مطمئن هستیم که به فضل خداوند با روحیه جهادی متخصصان کشور و با حمایت دولت سیزدهم این مسیر کوتاه و کوتاه‌تر خواهد شد.

واکنش‌های جهانی به پرتاب موفقیت‌آمیز سیمرغ

اما پرتاب سیمرغ با واکنش‌های بسیاری همراه بوده است. در یک نمونه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ، مدعی شد که این اقدام «یک نگرانی شایان‌توجه درراستای گسترش سلاح‌های هسته ای» است و آن را «ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت» دانست. بنا‌بر اعلام رسانه‌های آمریکایی، این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود که ایالات متحده همچنان نگران «توسعه ابزار‌های پرتاب فضایی توسط ایران» است و این یک نگرانی شایان‌توجه در‌راستای آن چیزی است که «گسترش سلاح‌های هسته‌ای» نامید.

در نمونه‌ای دیگر، به گزارش «رویترز»، وزارت خارجه آلمان، با تکرار برخی ادعا‌های بی‌اساس، از پرتاب موشک ماهواره‌بر توسط ایران ابراز نگرانی کرد. یک دیپلمات آلمانی با اشاره‌به پرتاب ماهواره بر سیمرغ، مدعی شد که این اقدام، نقض قطعنامه‌های شورای امنیت است. وی همچنین افزود که برلین از ایران خواسته است تا از پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر خودداری کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
منوچهر خسروی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
0
0
لطف کنید بطور شفاف بگوئید آیا حقیقت دارد که ماهواره بر سیمرغ سه ماهواره را به هدفشان رسانده ؟ و آیا شروع بکار کردند ؟ یا یک طرح آزمایشی بوده ؟
خبرگزاری های جهان آنرا ناموفق منتشر کردند .
چرا تلویزیون ملی ایران در مورد سازمان فضایی و توسعه آن و مشکلاتش و آیا ماهواره بر سیمرغ کا ش موفق بوده یا نه گزارشی پخش نمی کنند .
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->