سردار رادان: اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل نداریم سارق ۴۶ کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۱ واحد صنفی بدلیل فروش مواد مخدر و قرص‌های غیرمجاز در مشهد  آدمکشی جوان ۱۸ ساله به خاطر غرور جوانی در مشهد + عکس آنچه اخلاق عمومی را کارآمدتر می‌کند نگهداری درست پیاز و جلوگیری از جوانه زدن آن + روش‌هایی کاربردی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز اینترنت در روز‌های کنکور قطع نمی‌شود تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات چقدر است؟ قطع انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ | افزایش مالاریا در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته بروز مالاریا در ۴ استان برای اولین بار | موارد مالاریا در همسایگان شرقی؛ زنگ خطر برای کشور کوتاه‌شدن قد و علائم قوزپشتی، نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند تأکید بر توجه والدین به تزریق واکسن‌های سرخک، سرخچه و اوریون کودکان  پیش‌بینی هواشناسی خراسان‌رضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | وزش باد و ماندگاری هوای خنک در استان افزایش شیوع یک اختلال خطرناک در ضربان قلب افراد میان‌سال خدا کند انصاف از تبعید برگردد چه سنی برای تنها ماندن کودکان در خانه مناسب است؟ فضاهای درمانی تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی ۹ هزار مترمربع افزایش یافت ۲۷ هزار نفر در خراسان رضوی در صف دریافت وام فرزندآوری | فرماندار مشهد: صف انتظار را با پیگیری خواهیم شکست هفدهمین مدرسه «سه‌شنبه‌های امید» در تبادکان مشهد افتتاح شد
سرخط خبرها

وقتی باران یک سال در بیست دقیقه بارید!

  • کد خبر: ۹۴۷۴۳
  • ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
وقتی باران یک سال در بیست دقیقه بارید!
با وجود پیش بینی سیل، اما باز هم در سیستان وبلوچستان سیل آمد و باز هم خسارت زد.

عروجی | شهرآرانیوز؛ شهرستان کوچک «کنارک» در جوار سواحل زیبای مکُران قرار دارد و در حدود ۶۵۰ کیلومتری جنوب زاهدان، مرکز سیستان وبلوچستان، واقع شده است. شهری که سال‌های پیش هم شاهد وقوع سیل بود و خسارت‌های زیادی دید، اما سؤال اینجاست که چرا با هر بارندگی در این مقیاس هیچ برنامه‌ای برای مهار آن وجود ندارد و هربار هم در یکی از شهر‌های جنوبی شرقی، سیل و آب گرفتی شدید اتفاق می‌افتد؟

رخ دادن سیل و آسیب دیدن از سیل دو موضوع متفاوت است. سیل یک پدیده طبیعی و اقلیمی است و عمدتا به دلیل تغییرات اقلیمی اتفاق می‌افتد. از طرفی، کارشناسان محیط زیست می‌گویند در یک دهه گذشته رژیم بارش در ایران تغییر زیادی کرده و این وقوع سیل در کشورمان را ده برابر کرده است. یعنی اگر در گذشته هر ده سال یک بار سیل بزرگی رخ می‌داد حالا تقریبا هرسال چنین سیل‌های بزرگی می‌آید و همان طور که می‌بینیم به اخبار ثابت رسانه‌ها تبدیل شده است.

گفته می‌شود که بین یک سوم تا نیمی از بارش سالانه در دو تا سه روز در کنارک باریده است. هر جای دیگر دنیا حتی در سوئیس هم چنین بارانی با این حجم بیاید سیل جاری می‌شود، اما آسیب پذیری در مقابل سیل پدیده‌ای است که روی زمین رخ می‌دهد و نحوه مدیریتش هم مربوط به انسان است. حالا که امکان وقوع سیل‌های بزرگ در کشور افزایش پیدا کرده است چرا دستگاه‌های اجرایی هرسال دچار مشکل می‌شوند؟ با وجود خشکسالی ها، اما روشن نیست چرا صنعت استفاده از آب‌های سیلابی در کشور به وجود نمی‌آید؟ با اینکه این شیوه مهندسی آب حتی در کشور‌های توسعه یافته بحث پیچیده‌ای است، اما باید به دلیل شرایط اقلیمی و بحرانی کشور به آن سمت حرکت کرد.

با اینکه سیل کنارک از یک هفته قبل به وسیله هواشناسی پیش بینی و از سوی رسانه‌ها هشدار داده شده بود، اما باز هم در مدیریت بحران ناشی از آن دستگاه‌های مربوط ناکارامد بودند و نتوانستند آن طورکه باید جلوی خسارت‌ها را بگیرند. از آن طرف حالا که روشن است در کدام شهر‌ها سیل بیشتری می‌آید چرا باید هرسال شاهد این میزان از خسارت در شهر‌های کوچک و محرومی مثل استان سیستان وبلوچستان باشیم؟ آگر مدیریت آسمان و باران دست ما نیست، ولی مدیریت زمین و جلوگیری از خسارت که دست ما هست؟

فرماندار شهرستان کنارک گفته سیل به بیش از ۲ هزار خانه نفوذ پیدا کرده است و انتظار دارد مسئولان استانی و کشوری هرچه سریع‌تر برای حل مشکلات، ورود کنند. مدیرکل هواشناسی استان هم گفته: این مقدار بارندگی که تنها در مدت ۳۰ دقیقه لحظاتی پیش باعث غرقابی و وخیم شدن اوضاع شهر کنارک شده، در تاریخ هواشناسی استان کم سابقه بوده است. احتمالا سال دیگر هم مسئولان کشور در نهایت بازهم آمار خسارت‌ها را اعلام می‌کنند و از همه مدیران امر می‌خواهند که به کمک شان بیایند!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->