آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته
سرخط خبرها

سنگ‌تمام مشهدی‌ها برای «کنارک»

  • کد خبر: ۹۴۹۹۸
  • ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
سنگ‌تمام مشهدی‌ها برای «کنارک»
نیرو‌های شهرداری مشهد با تلاش شبانه‌روزی ۵ هزار خانه در استان سیستان‌وبلوچستان را از محاصره آب‌های سطحی و فاضلاب درآوردند

مهدی قرآنی | شهرآرانیوز؛ «کنارک» شهرستانی کوچک با آب و هوایی گرم و مرطوب است که بالغ بر ۵ هزار خانوار در آن ساکن هستند. شهرستانی در استان سیستان و بلوچستان که از جنوب به دریای عمان، از شرق به چابهار و از غرب به هرمزگان متصل است و همین امر موجب شده تا درگیر بارش‌های شدید فصلی و دگرگونی‌های جوی شود.

زیرساخت‌های نامناسب فاضلاب شهری و موقعیت و ساختار منطقه هم موجب شده تا بارش‌های فصلی این شهرستان را با بحران آب‌گرفتگی خانه و معابر روبه‌رو کند. موج بارشی شدید که در یک هفته گذشته سیستان و بلوچستان را تحت‌تأثیر خود قرار داد موجب به راه افتادن سیل و رانش زمین در برخی از مناطق این استان از جمله کنارک شد. گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود که تا ۹۰ درصد برخی از معابر و خانه‌های این شهرستان درگیر سیل و آب‌گرفتی شده‌اند و حالا نیاز بود تا دستگاه‌های مختلف بسیج شوند و زندگی مردم این منطقه را از محاصره آب نجات دهند.

اگرچه نیرو‌های هلال‌احمر و امداد و نجات کشور و سیستان و بلوچستان به کمک مردم حادثه‌دیده مناطق سیل‌زده این استان شتافتند، اما کمبود نیروی انسانی و تجهیزات برای مقابله با این بحران به شدت احساس می‌شد. از همین رو با دستور
سید عبدا... ارجائی، شهردار مشهد ده‌ها نیرو از سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی و خدمات شهری به سمت این شهرستان اعزام شدند.

اعزام تیم ۱۹‌نفره به کنارک

معاون خدمات شهری شهردار مشهد درباره اقدامات صورت گرفته در عملیات همیارانه برای کمک به سیل‌زدگان استان سیستان و بلوچستان، گفت: به محض ابلاغ دستور شهردار مشهد در شنبه گذشته بلافاصله تیمی ۱۹‌نفره متشکل از نیرو‌های سازمان‌های آتش‌نشانی، پسماند و عمران شهرداری به شهرستان کنارک اعزام شدند.
مهدی یعقوبی افزود: در این باره تجهیزاتی از جمله ۷ دستگاه خودرو سبک و سنگین امداد و نجات، ۷ دستگاه انواع پمپ، تانکر و لوازم مورد نیاز هم‌زمان با حضور مأموران برای عملیات رفع آب‌گرفتگی به منطقه کنارک اعزام شد.

این مقام مسئول ادامه داد: خوشبختانه از زمان اعزام نیرو‌های شهرداری مشهد تا به امروز بیش از ۹۰ درصد از آب‌گرفتگی مناطق مختلف شهرستان کنارک با تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی مأموران رفع شده است. اگرچه قصد داشتیم نیرو‌های جدیدی را برای جایگزینی عوامل حاضر در محل اعزام کنیم، اما طبق اعلام استانداری سیستان و بلوچستان با رفع مشکلات آب‌گرفتگی نیرو‌های جدید به محل اعزام نشدند.

آب‌گرفتگی تا ۹۰ درصد ۵ منطقه

نماینده اعزامی شهرداری مشهد در منطقه کنارک نیز روز گذشته در تشریح دیگر اقدامات یک هفته گذشته، گفت: بحرانی‌ترین نقطه در موج بارش‌های یک هفته اخیر در استان سیستان و بلوچستان شهرستان کنارک بود. کنارک دارای ۵ منطقه با ۵۰ هزار نفر جمعیت و ۵ هزار خانوار است. بنابر انجام بررسی و ارزیابی‌های صورت گرفته مشخص شد که همه معابر و خانه‌های شهرستان تا ۹۰ درصد دچار آب‌گرفتگی شده‌اند. در این عملیات دو دستگاه خودرو آتش‌نشانی، دو دستگاه خودرو پشتیبانی، هشت دستگاه پمپ کف کش سبک و قابل حمل و دو دستگاه پمپ کف‌کش سنگین به محل اعزام شدند.
جواد صادقی سررود افزود: با توجه به اینکه منطقه به صورت کامل زیر آب قرار داشت، مردم شهرستان نیز که جایی برای سکونت نیافته بودند به پشت‌بام‌ها پناه برده بودند که در همان ابتدا و ساعات اولیه رسیدن مأموران به منطقه، عملیات انتقال آب آغاز شد.

صادقی بیان کرد: با توجه به اینکه حجم آب بسیار زیاد بود، با تلاش بی‌وقفه نیرو‌های شهرداری مشهد و با توجه به امکانات محدود شهرستان کنارک در برخی از مناطق کانال‌هایی به صورت ترکیبی حفر و آب‌های سطحی به سمت دریا هدایت شد. همچنین از طریق پمپ‌ها آب‌های جمع شده در برخی نقاط که مجدد به سمت خانه و معابر بازگشت پیدا می‌کرد نیز به سمت دریا هدایت شد. در نتیجه پس از یک هفته با تلاش بی‌وقفه نیرو‌های شهرداری مشهد و دیگر نیرو‌های اعزامی از تهران و اصفهان ۵ منطقه شهرستان هم اکنون ۱۰ درصد معابر و خانه‌ها درگیر آب هستند و بخش زیادی از آب‌های سطحی به سمت دریا منتقل شده است.
به گفته نماینده اعزامی شهرداری مشهد، هم اکنون بحران آب‌گرفتگی رفع شده و شهر نیاز به اقدامات امدادی هلال احمر و خدمات شهری دارد.

بازدید وزرا از منطقه کنارک

به محض بروز حادثه و بحران آب‌گرفتگی در کنارک به دستور رئیس جمهور، وزیر نیرو به مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان برای بررسی آخرین وضعیت سیلاب، سفر کرد و از نزدیک شاهد اقدامات صورت گرفته بود. به گفته علیرضا شهرکی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان، آب‌گرفتگی معابر شهری در کنارک وضعیت مطلوبی پیدا کرده و تخلیه آب انجام شده است و مشکل خاصی وجود ندارد.
وزیر کشور نیز پس از حضور وزیر نیرو، به مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان از جمله کنارک سفر کرد و با حضور در جلسات مدیریت بحران استان در جریان همه اقدامات و عملیات‌های انجام شده در این مدت قرار گرفت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->