زلزله مشهد را لرزاند + جزئیات (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور حریق منزل مسکونی در بلوار میرزا کوچک خان + تصویر حادثه(۱۳ اردیبهشت) شاهرخ‌خان دستگیر شد (۱۳ اردیبهشت) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات لحظه پیدا شدن «یسنا دیدار» از زبان کایت سوار نیشابوری+فیلم برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند
سرخط خبرها

زمان سقوط یخچال «روز قیامت» نزدیک است

  • کد خبر: ۹۵۳۷۱
  • ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
زمان سقوط یخچال «روز قیامت» نزدیک است
ازدست رفتن سکوی یخی پشتیبان یخچال طبیعی بزرگی در جنوبگان که به یخچال «روز قیامت» معروف است، می‌تواند موجب فروپاشی آن و افزایش شدید سطح آب دریا‌ها شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ازدست رفتن سکوی یخی پشتیبان یخچال طبیعی بزرگی در جنوبگان که به یخچال «روز قیامت» معروف است، می‌تواند موجب فروپاشی آن و افزایش شدید سطح آب دریا‌ها شود.
دانشمندان در ۱۳دسامبر در نشست پاییزی اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا گزارش کردند که نابودی یکی از یخچال‌های جنوبگان غربی بزرگ‌ترین تهدید جهانی برای افزایش سطح آب دریا‌ها پیش از سال۲۱۰۰ است و سکویی یخی که آن را از دریا جدا نگه داشته، ممکن است در عرض ۳ تا ۵ سال فروبریزد.

تد اسکامبوس، متخصص یخچال‌های طبیعی در مؤسسه تعاونی تحقیقات علوم زیست محیطی در بولدر کلرادو، گفت: «یخچال توایتز یکی از یخچال‌های بزرگ و مرتفع در جنوبگان است.» یخچال توایتز با وسعت ۱۲۰کیلومتر، تقریبا به اندازه فلوریداست و اگر کل آن به اقیانوس بیفتد، سطح آب دریا را ۶۵سانتی متر افزایش خواهد داد. ذوب شدن این یخچال حدود ۴درصد از افزایش جهانی سطح آب دریا‌ها را منجر می‌شود.
به گفته پژوهشگران، بخش بزرگی از یخچال در آستانه ازدست دادن اتصال ضعیفی است که با بستر دریا دارد و این امر به طور چشمگیری سرعت لغزش آن به سمت دریا را افزایش می‌دهد.

از حدود سال۲۰۰۴ یک سوم شرقی یخچال توایتز توسط سکوی یخی شناور استوار بوده است. اکنون بخش زیرین این سکوی یخی به سمت کوه زیر آبی که درحدود ۵۰کیلومتری ساحل قرار دارد، متمایل شده است. این نقطه اتکا به حفظ توده یخ در جای خود کمک می‌کند، اما داده‌های جمع آوری شده از زیر و اطراف سکوی یخی در ۲ سال گذشته نشان می‌دهد این پشتیبان زیاد دوام نخواهد آورد. آب‌های گرم اقیانوس درحال ازبین بردن یخ‌ها از قسمت زیرین هستند. همان طور که از توده سکوی یخی کاسته می‌شود، به سمت خشکی عقب نشینی می‌کند و درنهایت به طور کامل تا پشت کوه زیر آبی که آن را در جای خود نگه می‌دارد، عقب می‌رود. در همین حین، شکستگی‌ها و شکاف‌ها که به وسیله آب وسیع‌تر شده اند، سراسر آن را فرامی گیرند و آن را ضعیف و متلاشی می‌کنند.

ارین پتیت، متخصص یخچال‌های طبیعی در دانشگاه ایالتی اورگن، گفت: این عوامل موجب خواهد شد سکوی یخی طی ۵ سال آینده فروبریزد. فروپاشی این سکوی یخی به سرعت سطح آب دریا را افزایش می‌دهد و این مسئله نگران کننده است.

منبع: زومیت

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->