وقتی «برمودا» رازهای کامران نجف‌زاده را هم افشا می‌کند! تمساح خونی و سال گربه زیر سایه «مست عشق» «لوران کانته» کارگردان فیلم کلاس درگذشت فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات نگاهی به مضمون بهار در شعر معاصر «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش
سرخط خبرها

رونق بازار کتاب در خراسان‌رضوی

  • کد خبر: ۹۶۲۸
  • ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳
رونق بازار کتاب در خراسان‌رضوی
معاون فرهنگی و رسانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی گفت: کتابفروشی‌ها و ناشران این استان طی آبان ماه جاری روزهای پررونقی را پشت سرگذاشته‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز،افشین تحفه‌گر امروز پنجشنبه اظهار کرد: ظرف آبان ماه امسال در قالب برپایی سه رویداد فرهنگی شامل "نمایشگاه کتاب مشهد، طرح پاییزه کتاب و هفته کتاب" در مجموع ۱۰۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال کتاب در این کلانشهر به فروش رسیده است.

وی ادامه داد: شهروندان مشهدی با مراجعه و بازدید از بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در این شهر ظرف روزهای هشت تا ۱۵ آبان ماه جاری ۸۱ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان خریده‌اند. 

معاون اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اجرای "طرحهای فصلی کتاب" را نیز فرصتی برای خرید تخفیف‌دار محصولات مکتوب از سوی مردم توصیف و بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همین خاطر "طرحهای بهاره، تابستانه، پاییزه و عیدانه کتاب" را در حوزه عرضه و فروش عمومی کتاب اجرا می‌کند.

وی همچنین به رتبه کشوری "خوب" کشوری خراسان رضوی در قالب اجرای "طرح تابستانه کتاب" امسال اشاره و بیان کرد: کلانشهر مشهد در همین چارچوب بیشترین آمار خرید کتاب را در مقایسه با دیگر شهرهای کشور به نام خود ثبت کرد. 

 

حجم کم‌سابقه خرید کتاب 

تحفه‌گر در ادامه گفت: شهروندان خراسانی همچنین در قالب اجرای "طرح پاییزه کتاب" که امروز ۳۰ آبان به پایان رسید، در مجموع ۱۰ میلیارد ریال خرید کتاب داشتند که در این محدوده زمانی رقمی کم‌سابقه است. 

وی افزود: ۶۹ کتابفروشی در سطح خراسان رضوی برای مشارکت در اجرای "طرح پاییزه کتاب" ثبت نام کردند. از این تعداد ۵۱ کتابفروشی در مشهد و ۱۸ کتابفروشی در شهرهای تربت‌حیدریه، کاشمر، بردسکن و سبزوار از این فرصت برای عرضه و فروش عمومی کتاب بهره گرفتند.

معاون فرهنگی و رسانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: بخاطر استقبال مطلوب شهروندان خراسانی از "طرح پاییزه کتاب" اجرای آن در سطح استان تا پنجمین روز و در شهر مشهد تا هفتمین روز آذر ماه آتی تمدید شده است. 

وی گفت: شهروندان خراسانی همچنین در طول "هفته کتاب" از ۲۳ تا ۳۰ آبان ماه جاری در مجموع سه هزار جلد کتاب به ارزش ۱۰ میلیارد ریال خریدند. 

تحفه‌گر افزود: امروز ۳۰ آبان همزمان با آخرین روز "هفته کتاب" نیز "طرح کتابفروشی‌گردی" در حال اجرا است. ۱۵۰ کتابفروشی در سطح کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد مجری این طرح هستند.

خراسان رضوی با جای دادن ۸.۱ درصد جمعیت ایران در حوزه جغرافیایی خود، شش میلیون و ۴۳۴ هزار و ۵۰۱ نفر ساکن دارد. یک میلیون و ۷۳۳ هزار نفر از جمعیت خراسان رضوی در روستاهای این استان سکونت دارند. افزون بر چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت خراسان رضوی نیز ساکن ۷۲ شهر این استان هستند. ۵۰.۴ درصد جمعیت خراسان رضوی را مردان و ۴۹.۶ درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند. یک میلیون و ۶۱۶ هزار و ۸۶۱ نفر از جمعیت خراسان رضوی نیز "قشر جوان" به شمار می‌آیند.

۲۶۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی در ۲۸ شهرستان استان خراسان رضوی ۳۳۰ هزار دانشجو و سه هزار و ۷۵۷ نفر عضو هیات علمی را زیر پوشش خود دارند. ۳۷ موسسه علم و فناوری و ۹۸ شرکت دانش‌بنیان نیز در این استان دایر است. ۳۵ هزار طلبه نیز در قالب ۱۵۲ مدرسه علمیه تحت نظر دو هزار استاد در حوزه علمیه خراسان رضوی مشغول فراگیری و نشر علوم دینی هستند. جمعیت دانش‌آموزی خراسان رضوی نیز حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است.

جمعیت شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی همچنین از خدمات ۲۰۱ کتابخانه مشارکتی و نهادی، دو میلیون ۵۰۰ هزار نسخه کتاب و نیز ۴۸ ایستگاه مطالعه در سطح استان برخوردارند. از این تعداد ۵۰ کتابخانه در مشهد دایر است. خراسان رضوی ۸۱۷ ناشر نیز دارد که از این تعداد ۴۲۷ ناشر فعال هستند. ۴۰۰ واحد چاپخانه، لیتوگرافی و جعبه‌سازی هم در این استان دایر و ظرفیت ۲۰ درصد این واحدها به چاپ کتاب اختصاص یافته است. ن ٤٤١ ناشر و ٥٣٤ کانون آگهی و تبلیغات نیز در این حوزه از امور فرهنگی تجاری در سطح خراسان رضوی فعالیت دارند.


منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->