شش مرزبان ایرانی آزاد شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) یک سوم ارزآوری کشور توسط مناطق آزاد و ویژه انجام می‌شود  مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند تحریم‌‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا علیه ایران سردار رادان: حجاب و عفاف موضوع امنیتی و انتظامی نیست استقرار ۱۲۰۰ شعبه اخذ رای در دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه مشهد  نشست کمیته اقتصادی مشترک ولایت هرات و استان خراسان رضوی برگزار می‌شود وزیر کشور در مشهد: طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است کابینه جنگ اسرائیل برای حمله احتمالی به رفح نشست برگزار کرد وزیر خارجه چین: صلح در منطقه با تحقق عدالت برای فلسطینی‌ها محقق می‌شود احمد وحیدی، وزیر کشور وارد مشهد شد (۶ اردیبهشت) اجرای نمایش «تمام نا تمام» در منطقه پدافند هوایی شمال شرق امام رضا (ع) عملیات «وعده صادق» و آینده نظم منطقه‌ای صباح زنگنه: اسرائیل به‌دنبال تنش در منطقه است| نیاز به فهم بهتر روابط بین‌الملل داریم صهیونیست‌ها برای سومین روز متوالی به مسجدالاقصی یورش بردند یک خبرنگار دیگر فلسطینی در بمباران خانه‌اش در غزه به شهادت رسید همسر شهید سید مصطفی خمینی درگذشت (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) افکار عمومی جهان مصمم به متوقف‌کردن جنایات جنگی در نوار ‎غزه و کرانه باختری است تأکید فرمانده ارتش بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند
سرخط خبرها

دولت سیزدهم؛ میراث دار مشکلات

  • کد خبر: ۹۸۳۸۸
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
دولت سیزدهم؛ میراث دار مشکلات
حدود شش ماه از آغاز به کار دولت سیزدهم می‌گذرد؛ دولتی که میراث دار بحران‌های دولت قبل در حوزه‌های مختلف است. سیاسیون از پیامد بحران‌های دولت قبل بر دولت سیزدهم می‌گویند؟

عرب هاشمی | شهرآرانیوز؛ این بحران‌ها از داخل تا خارج کشور وجود دارند و دولت سیزدهم مسیر سختی را در پیش دارد. از طرفی در داخل کشور با مسائلی، چون همه گیری کرونا، کمبود واکسن و افزایش قیمت کالا‌ها مواجه است و در خارج از کشور هم تحریم‌های همه جانبه، شریان‌های اقتصادی کشور را با مشکل مواجه کرده است؛ بحران‌هایی که بنا به نظر کارشناسان حتی در طی یک سال هم برطرف نمی‌شوند و نیاز به زمان بیشتری دارند.

در یک سال نمی‌توان شاهد حل این مشکلات بود

حمیدرضا فولادگر، نماینده سابق مجلس، درباره عملکرد دولت سیزدهم در این مدت به «ایسنا» گفت: با روی کارآمدن مدیران پرکارتر و انقلابی‌تر می‌توان گفت که مشکلات مدیریتی در حال حل شدن است، اما همه مشکلات با تغییر مدیریت حل نمی‌شود. وی ادامه داد: علاوه بر مشکلات مدیریتی و مشکلات مربوط به سبک زندگی مردم که باید در این زمینه، جامعه را به سمت توجه به تولید برد تا گرایش به مصرف، مشکلات ساختاری اقتصاد کشور در کوتاه مدت حل شدنی نیست. به صراحت می‌گویم که در یک سال نمی‌توان شاهد حل همه این مشکلات بود، اما حتما لایحه بودجه قدم‌هایی به سمت حل این مشکلات برخواهد داشت.

اقدامات خوبی در زمینه تعاملات اقتصادی درحال انجام است

نصرا... پژمانفر، نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، نیز در گفتگو با «دانشجو» در پاسخ به منتقدان سیاست‌های بین المللی دولت بیان کرد: برخی برای تطهیر رفتار خود در دولت‌های یازدهم و دوازدهم که منجر به ایجاد بن بست‌هایی در کشور شد، چاره‌ای جز حمله به اقدامات و فعالیت‌های دولت سیزدهم و تخریب آن‌ها ندارند. اقدامات بزرگ دولت سیزدهم در چندماه گذشته سبب شد غربی‌ها به این نتیجه برسند که می‌توانستند با تعامل با دولت‌های یازدهم و دوازدهم، کشور را به بن بست برسانند؛ اما امروز ایران راه‌های دورزدن تحریم‌ها را به خوبی می‌داند و تجربه‌های زیادی به دست آورده است.

درواقع دیگر غرب نمی‌تواند ایران را در یک سه کنجی قرار دهد؛ زیرا ایران برای خنثی سازی تحریم ها، راه‌های زیادی را در دستور کار قرار داده است. نماینده مردم مشهد و کلات تأکید کرد: این افراد به خوبی می‌دانند اقدامات دولت سیزدهم درزمینه رویکرد نگاه به شرق، اقدامات درستی بوده است و می‌تواند کشور را از بن بست خارج کند؛ کشوری که در گذشته به ادعای رئیس جمهور وقت، توانایی فروش یک بشکه نفت را نداشت، امروز هیچ مشکلی در فروش نفت ندارد و خوشبختانه اقدامات خوبی در زمینه نفت، تعاملات اقتصادی و گردش مالی و تجاری درحال انجام است.

رئیسی دائم در تکاپوست

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، فعال سیاسی، با بیان اینکه «برخی طلبکارانه با دولت سیزدهم برخورد و از آن سهم خواهی کردند» مشکلات دولت را ناشی از برخی انتصاب‌ها دانست و به «نامه نیوز» گفت: امروز بسیاری از جایگاه‌های مدیریتی کشور در اختیار کسانی است که شایستگی حضور در آن مسئولیت‌ها را ندارند. علاوه بر فقدان برنامه، بین اعضای دولت شکاف وجود دارد و قاطبه اعضای کابینه نیز اعتقادی به شعار‌های رئیس دولت ندارند؛ گرچه با رئیس جمهور همراهی نمایشی و ظاهری می‌کنند، در واقع قضیه، این شعار‌ها را عملیاتی نمی‌دانند. این مسائل موجب می‌شود دولت نتواند در تحقق شعارهایش موفق باشد.

وی با اشاره به سفر‌ها و تلاش‌های رئیس دولت خاطرنشان کرد: آقای رئیسی واقعا دارد زحمت می‌کشد و تلاش می‌کند. او از سفر روسیه به کرمان رفت و دائم در تکاپو برای رسیدگی به مشکلات کشور است، ولی نبود انسجام بین تیمش باعث محقق نشدن برنامه هایش می‌شود؛ در نتیجه می‌بینیم نارضایتی‌ها در حال افزایش است. وقت آن است که آقای رئیسی یک خانه تکانی جدی در کابینه انجام دهد. به کارگیری جوان انقلابی خوب است، اما این جوان انقلابی باید تخصص قرار گرفتن در آن مسئولیت را نیز داشته باشد.

جلیلی نیروی «به علاوه» است نه «دولت در سایه»

عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا، نیز در گفتگو با «فردا» با اشاره به جلسات اخیر جلیلی با سیاسیون که از سوی برخی «تلاش برای تشکیل دولت در سایه» تلقی می‌شود، گفت: این جلسات، جلساتی معمولی است. قطعا آقایانی که در عرصه فعالیت‌های سیاسی و اجرایی بوده اند، ملاقات‌هایی با هم دارند و خیلی طبیعی است و نباید به «تشکیل دولت در سایه» تفسیر شود. البته اینکه بتواند چنین کند، مایه مسرت است؛ چون دولت در سایه مولد است.

وی در واکنش به رسانه‌هایی که از تشکیل دولت در سایه از سوی جلیلی خبر می‌دهند، گفت: جلیلی نمی‌تواند دولت در سایه تلقی شود. او نیروی همراه با دولت است. او هم سنخ دولت است. دولت سایه، دولت رقیب است. اگر روحانی محبوبیتی داشت، می‌توانست دولت سایه باشد، اما جلیلی خیر. او اگر فعالیتی کند و تولید فکر داشته باشد، مستقیم در خدمت دولت است؛ به این دلیل که حتی اگر خودش در دولت حضور نداشته باشد، بسیاری از همراهان و همفکران او در دولت رئیسی حضور دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->