دیدار سرکنسول جمهوری پاکستان با شهردار مشهدمقدس (۲۷ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در پل جهاد، سه‌راه خیام و تقاطع خیام در مشهد (۲۷ تیر ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۵۱۳ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۷ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۷ تیر ۱۴۰۳) بوستان برکت؛ بستری برای کشاورزی شهروندان مشهدی هوای کلانشهر مشهد امروز «سالم» است (۲۷ تیر ۱۴۰۳) افزایش ساعت کار مترو مشهد در شام غریبان (۲۶ تیر ۱۴۰۳) ترافیک نیمه‌سنگین در ورودی‌های مشهد (۲۶ تیر ۱۴۰۳) ویدئو | باز این چه شورش است که در خلق عالم است شهردار مشهد مقدس: عملیات اجرایی فاز اول سامان‌دهی و تجهیز بوستان «جهان‌شهر» آغاز می‌شود فراهم‌شدن امکان مشاهده آنلاین ظرفیت پارکینگ‌های مشهد در روز عاشورا (۲۶ تیر ۱۴۰۳) آماده‌باش نیرو‌های فضای سبز محدوده حرم رضوی در تاسوعا و عاشورای حسینی حریق کارگاه چوب در جاده کلات (۲۵ تیر ۱۴۰۳) ۲۶۰ هیئت مذهبی در مشهد مجوز فعالیت دارند عزاداری ظهر تاسوعا در آرامستان بهشت رضا(ع) مشهد + تصاویر فرماندار مشهد خبر داد: تامین زیرساخت‌های خدماتی و امنیتی برای زائران حسینی ۸۰۰ ایستگاه صلواتی به‌مناسبت ماه محرم در مشهد برپا شده است پیش‌بینی تردد ۵۰۰ هزار زائر خارجی مقیم و غیر مقیم از مرزهای کشور | صدور گذرنامه اربعین تنها با ۶۵ هزار تومان انتصاب سرپرست شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد مقدس (۲۴ تیر ۱۴۰۳) دیدار هیئت عالی شهرداری مشهد با رئیس مجلس استان نجف تعطیلی بازار‌های سیار و ایست‌کار‌ها در روز تاسوعا و عاشورای حسینی ۱۴۰۳ در مشهد سامان‌دهی غرفه‌های شهرداری مشهد در بوستان‌های سطح شهر
سرخط خبرها

نقش آفرینی مشهد در تداوم انقلاب اسلامی

  • کد خبر: ۹۸۷۴۴
  • ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
نقش آفرینی مشهد در تداوم انقلاب اسلامی
محسن قدیری ابیانه، تحلیلگر سیاسی در گفتگو با شهرآرا از مؤلفه‌های اثرگذار بر روند پیروزی انقلاب اسلامی می‌گوید.

عرب هاشمی | شهرآرانیوز؛ از ابتدا تا آخرین سال‌های حکومت پهلوی در کشور، مشهد مقدس نقشی پررنگ در مبارزات با رژیم پهلوی داشت؛ از تجمعات مقابله با کشف حجاب که منجر به شهیدشدن تعداد زیادی از مردم شهر شد تا راهپیمایی‌های گسترده در جریان پیروزی انقلاب اسلامی، مشهد به عنوان شهری پیشگام در حوزه مبارزه با ظلم حاکمان وقت عمل کرده است.

مشهد، مرکز قلوب ایرانیان

برای بررسی بیشتر نقش مشهد در پیروزی انقلاب اسلامی به سراغ محسن قدیری ابیانه، تحلیلگر سیاسی اصول گرا، رفتیم. وی در گفتگو با شهرآرا گفت: به دلیل قرارگرفتن مقبره مطهر امام رضا (ع) در مشهد، این شهر مرکز ایران است.

در حقیقت مشهد مرکز قلوب ایرانیان است و در حوزه مبارزات از گذشته دور نقش آفرینی کرده است. رهبر معظم انقلاب هم پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در مشهد ساکن بودند و سخنرانی‌های مهمی در این شهر داشتند.

علاوه بر این، همیشه شاهد این بوده ایم که مشهد روحانیان برجسته و مردم مؤمنی نیز داشته است. مجموعه این عوامل باعث شده است نسبت به مشهد ذهنیت خوبی در مردم کشور وجود داشته باشد.

این دیپلمات پیشین کشورمان تأکید کرد: باید کاری کنیم که مشهد علاوه بر مرکزایران بودن، به مرکزی برای جهان اسلام تبدیل شود. همچنین،  مسلمانانی را سازمان دهی کند که ارتباطشان با مشهد فقط در زمان زیارت نباشد.

زمانی که افراد از نقاط مختلف جهان به مشهد می‌آیند، باید در بازگشت به شهرهایشان تشکل‌های اسلامی را گسترش دهند. برای تحقق این هدف نیاز است آستان قدس و دیگر مراکز فرهنگی مشهد اقدامات گسترده‌ای انجام دهند تا ارتباط با زائران فقط در مشهد نباشد و این ارتباط تداوم داشته باشد.

همین اقدامات فرهنگی است که نتیجه اش راهپیمایی‌های پرشور در مبارزات انقلاب اسلامی شد و پس از آن هم همیشه مشهد نقشی مهم در تداوم انقلاب اسلامی داشت.

تأثیر فرمایشات امام (ره) بر قلوب مردم

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) بیان کرد: امام (ره) اعتقاد و یقین کامل به حقانیت اسلام و وعده‌های الهی داشت.

به هرحال، ایشان به عنوان فقیه و مرجع تقلید اشرافی کامل به رهنمود‌های قرآن داشتند و براساس آن عمل می‌کردند. قدیری ابیانه با بیان اینکه قرآن حق مطلق است، اظهار کرد: اینکه انقلاب اسلامی ما توانست بر حکومتی که پر از امکانات بود، پیروز شود، به دلیل رهنمود‌های قرآن بود.

جهان بینی حضرت امام (ره) براساس قرآن بود. همین جهان بینی و وعده‌های الهی بود که باعث شد مهر امام خمینی (ره) در قلب‌ها قرار بگیرد و ایشان به عنوان پیشوا عمل کنند و مردم امام (ره) را برگزینند.

وی افزود: به عنوان مثال، زمانی که ارتش نیروهایش را وارد خیابان کرد، حزب توده پیام داد و از مردم خواست با تشکیل گروه‌های چندنفره به نیرو‌های نظامی شاه حمله کنند، اما امام (ره) بلافاصله پیامی دادند و از مردم خواستند که نسبت به نیرو‌های ارتش این طور عمل نکنند و از ارتش خواستند به ملت بپیوندند.

این یعنی امام (ره) معتقد بود نیرو‌های دولتی ازجمله کارمند، ارتشی و... اسیر فکری یا کاری آن رژیم هستند و به هرحال انسان هستند و قابلیت تغییر دارند.

همین شد که ما دیدیم برای اولین بار در یک انقلاب، مردم در تفنگ سربازانی که به آن‌ها شلیک می‌کردند، شاخه گل قرار می‌دادند. از طرف دیگر امام (ره) از مردم خواستند که اگر در بین اقوام و دوستانشان نیرو‌های امنیتی، نظامی و... وجود دارد، از آن‌ها بخواهند که به مردم شلیک نکنند؛

این کار حتما اثرگذار است و دیدیم که افراد را تحت تأثیر قرار می‌داد. یا زمانی که امام (ره) بیان کردند که ما می‌خواهیم ارتش عزت داشته باشد و یک گروهبان آمریکایی، به سرلشکر ما توهین نکند، چنین سخنانی حتما در دل‌ها اثر‌ می‌گذارد.

امام (ره) در مقابل دشمنان قاطع، اما نسبت به مردم رحیم بود

این فعال سیاسی ادامه داد: از طرف دیگر می‌بینیم که پس از انقلاب‌ها کشتار‌های وسیعی اتفاق می‌افتاد و با خانواده افراد دخیل در رژیم گذشته هم برخورد می‌کنند، اما ما براساس قرآن اعتقاد داریم که هرکس مسئول رفتار خودش است و پس از انقلاب هم دیدیم که فقط با کسانی که به مردم ظلم کرده بودند، برخورد شد و دیگر با خانواده‌های افراد کاری نداشتند.

نسبت افرادی هم که پس از انقلاب اسلامی اعدام شدند، در مقایسه با انقلاب‌های دیگر بسیار کمتر بود. مردم هم زمانی که کسی را بعد از انقلاب اسلامی دستگیر می‌کردند، آن فرد را در اختیار دادگاه قرار می‌دادند.

وی با اشاره به مسیر انقلاب اسلامی که به پیروزی منجر شد، خاطرنشان کرد: زمانی که همه مراحل انقلاب اسلامی را نگاه می‌کنیم، براساس قرآن است. حضرت امام (ره) می‌فرمایند، من از چیزی نمی‌ترسم و دیدیم که نمی‌ترسیدند.

یک قدم از مبارزات با شاه عقب نشینی نکرد و در مقابل آمریکا به عنوان ابرقدرت جهانی مواضعی اتخاذ کرد که کمتر دیده ایم. امام (ره) در مقابل دشمنان قاطع، اما با مردم رحیم بود.

ایشان هیچ چیزی برای خودشان نمی‌خواستند و فقط برای رضای خدا اقدام می‌کردند. دل سوزی امام (ره) برای ملت و صراحت ایشان در دفاع از حقوق مردم مثال زدنی بود. در روایت هم آمده است، زمانی که کسی فقط برای رضای خدا گام بردارد، خدا مهر او را در دل‌ها قرار می‌دهد.

امام (ره) زمانی که به ایران آمد، با محبوبیتی که داشت، می‌توانست در کاخ مستقر شود و کسی هم اعتراض نمی‌کرد، اما در خانه‌ای ساده و امکاناتی حداقلی زندگی کردند که برای بسیاری از رهبران جهان که به ملاقات ایشان می‌آمدند، تعجب آور بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->