سعیده آلابراهیم - «رتبهبندی فرهنگیان» قانونی بود که براساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی و در جهت بهبود سطح معیشتی معلمان و ارتقای شایستگی حرفهای آنها اجرا شد؛ طرحی که یوسف نوری، وزیر سابق آموزشوپرورش، آن را موجب ترمیم نظام پرداخت عادلانه حقوق دانسته بود. در خراسانرضوی 76هزار فرهنگی مشمول این طرح شدند که اجرای آن اعتراض برخی از فرهنگیان و بهتبع آن معلمان استان را نیز به دنبال داشت. سرانجام کار به جایی رسید که کارگروههای تخصصی بررسی اعتراضات رتبهبندی از 19فروردین در ادارات آموزشوپرورش سراسر کشور تشکیل شد و برای رسیدگی به اعتراضات معلمان آغازبهکار کرد. رضامراد صحرایی، سرپرست وزارت آموزشوپرورش، نیز به معلمان اطمینانخاطر داد که «به همه اعتراضات آنها درباره رتبهبندی رسیدگی میشود و حقی از کسی ضایع نخواهد شد.» از معاون پژوهش، برنامهریزی و توسعه منابع ادارهکل آموزشوپرورش خراسانرضوی که به تازگی میهمان تحریریه شهرآرا بود، درباره آخرین وضعیت این طرح پرسیدیم.
سیدابوالفضل حسینی اینطور پاسخ داد: هر اقدام بزرگی در بدو شروع، برخی آسیبها را به دنبال دارد. اکنون نیز نمیتوان گفت که رتبهبندی از صفر تا صد با تمام دقت انجام شده است. حدود 76هزار نفر در استان مشمول رتبهبندی شدهاند و برای حدود 3هزار نفر رتبهها صادر نشده است؛ بنابراین اعتراضاتی در این زمینه وجود دارد و برخی همکاران معتقدند رتبهای که برای آنها درنظرگرفتهشده، رتبهای که باید باشد نیست.
معلمان ورودی جدید، مشمول طرح
او با اشاره به اینکه معوقات رتبهبندی در سال 1401 بهصورت کامل پرداخت و معوقات سال1400 جمعآوری شده و در حال پرداخت است، اظهار کرد: هر زمانی که رتبه اصلاح شود، معوقات از زمان اصلاح حکم دوباره به حساب معلم واریز خواهد شد. همه معلمان در استان بهغیراز نیروهای خریدخدمات شامل رتبهبندی هستند و ازاینپس نیز معلمان جدیدی که وارد آموزشوپرورش میشوند، در شاخص رتبهبندی قرار میگیرند.
آمار سیستمی نداریم
حسینی با بیان اینکه در حوزههای مختلف ابتدایی، پرورشی، تربیتبدنی و... کارگروههای مجزا در حال بررسی اعتراضات هستند، خاطرنشان کرد: از 20فروردینماه امکان ثبت اعتراض معلمان از طریق سامانه my.medu.ir فراهم شده است و تا 9اردیبهشتماه نیز این امکان وجود دارد. آمار اعتراضات را بهصورت سیستمی نداریم، زیرا سامانه در حال بارگذاری است.
معاون آموزشوپرورش استان بیان کرد: برداشت اشتباهی که از رتبهبندی صورت گرفته، این است که تصور میکنند هرکسی که سنوات بیشتری داشت، رتبه بالاتری خواهد داشت، درصورتیکه اینطور نیست و رتبه براساس شاخصهایی مانند شایستگیهای عمومی، حرفهای و تجربی مشخص میشود. از 19فروردین میزهای رسیدگی به اعتراضات در استان ایجاد شده است.
تفکیک رتبهها
او با بیان اینکه معلمان پس از ورود به سایت و دریافت پیامک، 10 روز فرصت دارند تا اعتراض خود را ثبت کنند و حتی امکان ویرایش مدارک نیز وجود دارد، گفت: پس از آن این فرایند توسط کارگروههای تخصصی رسیدگی میشود و پس از تکمیل پرونده، رتبههای یک و دو که شامل آموزشیار معلم و مربیمعلم است به هیئت ممیزه استان و رتبههای سه، چهار و پنج که استادیار معلم، دانشیارمعلم و استادمعلم را تشکیل میدهد، به هیئت ممیزه وزارتخانه ارسال میشود. حسینی یکی از مزایای طرح رتبهبندی را تشخیص بهتر معلم نمونه با شاخصهای موردنظر دانست و گفت: رتبهبندی مانند امتیازبندی است که از سالهای بعد معلمان میتوانند رتبه خود را ارتقا دهند یا خود را در همان رتبه موردنظر نگه دارند. این موضوع علاوه بر اینکه عامل انگیزشی است، موجب میشود معلم در حوزههای مختلف بهروز باشد.