محمد کاملان
روزنامه نگار
ترافیک همیشگی در میدان خیام و میدان شهیدفهمیده بهدلیل ناقص اجرا شدن این پروژهها در سالهای گذشته، عاملی شد تا شهرداری مشهد پروژه سهسطحی کردن تقاطع خیام و فهمیده را در سال 1402 کلید بزند تا بارِ ترافیک این محدوده پرتردد کم شود. براساس برنامهریزیها قرار است پنج پل در این دو پروژه ساخته شود که روز گذشته یکی از این پلها، یعنی دوربرگردان شهید فهمیده، در کنار هجده پروژه عمرانی دیگر در منطقه2 شهرداری مشهد بهصورت رسمی به بهرهبرداری رسید و در اختیار مردم قرار گرفت.
هدف، ارتقای کیفیت زندگی شهری است
محمدرضا قلندر
شهردار مشهد
امروز خدمتی دیگر به مردم مشهد ارائه میشود و این تنها بخش کوچکی از خدمات گستردهای است که در راه است. در این دوره، پروژهها براساس مسائل واقعی و با هدفگذاری روشن آغاز شد و هدف اصلی، ارتقای کیفیت زندگی مردم و توجه به محیطزیست بوده است. مشهد شهر ویژهای است؛ علاوه بر 4میلیون جمعیت، سالانه بیش از ۳۰میلیون زائر دارد و برای همین این شهر نیاز به توجه ویژه به زیرساختها دارد که در این دوره موردتوجه جدی قرار گرفت.
پروژهها رویکرد زیستمحیطی دارند
تقریبا همه پروژههای این دوره رویکرد زیستمحیطی دارند و بههمیندلیل در حوزه حملونقل نیز اقدامات ویژهای انجام شد. شاهبیت پروژههای امسال در مشهد و کشور، فاز اول خط۳ مترو است که بیشترین تأثیر را در کاهش آلودگی هوا، ترافیک، صرفهجویی در سوخت و وقت مردم دارد. این خط با بهترین و مدرنترین تجهیزات ساخته شده است و سه ایستگاه آن به اندازه ۹ ایستگاه در خطوطیکو2 پلهبرقی دارد.
خط تمامبومی کشور
خط۳ اولین خط مترویی کشور است که ۹۰درصد تجهیزات آن بومیسازی شده و پلهبرقی، ریلها و تجهیزات برق آن ایرانی است و توسط جوانان متخصص ایرانی طراحی و ساخته شده است. ما حتی میتوانیم به صادرکننده خدمات مهندسی در بخش حملونقل ریلی شهری تبدیل شویم. امروز افتخار ما این است که این خط بهعنوان مهمترین مسیر ریلی کشور مستقیم زائران را به حرممطهررضوی میرساند و افتتاح همین خط برای رزومه کاری این دوره مدیریتشهری کفایت میکند.
47 پروژه در راه است
تا امروز شصت پروژه کلان در شهر مشهد به بهرهبرداری رسیده است و قرار است ۴۷ پروژه کلان تا پایان امسال وارد مرحله بهرهبرداری شود. بهعنوان نمونه یکی از این پروژهها اتصال خیابان امامخمینی(ره) به بولوار نماز است که اهمیت زیادی دارد و هماکنون ضلع جنوبی آن با سرعت در حال اجراست و تا دو یا سه ماه آینده به پایان میرسد .
مشهد کارگاه عمرانی شده است
امروز مشهد به یک کارگاه بزرگ عمرانی در دو سطح زیرزمین و سطح شهر تبدیل شده است. 4هزار نفر در زیر زمین برای ساخت مترو و صدها نفر دیگر در سطح شهر مشغول اجرای پروژهها در حوزههای مختلف عمران، ترافیک، فضای سبز، ورزش و... هستند. در هیچ بخش شهری، نقطهای نیست که پروژهای در حال اجرا نباشد.
نگهداری شهر به وضعیت فعلی، ماهانه ۱۴۵۰میلیارد تومان هزینه دارد و امروز اجرای همین دوربرگردان و هجده پروژه عمرانی بیش از ۳۳۰میلیارد تومان هزینه داشته است. روند کار هم بهگونهای پیش رفته است که کمترین مزاحمت برای مردم ایجاد شود.
پروژههایی برای ارتقای کیفیت در بزرگراهها
پوریا محمدیان یزدی
معاون عمران ، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد
در شهر مشهد و براساس طرحهای جامع و طراحیهای معتبر، ۷۵کیلومتر بزرگراه با هدف تسهیل حرکت از شرق به غرب و شمال به جنوب شهر طراحی شدهاند؛ از جمله در ورودی قوچان، بزرگراه پیامبراعظم(ص)، صدمتری، غدیر، شهید کلانتری، وکیلآباد و میثاق. در این مسیرها، سرعت در تردد نقش مهمی دارد و اغلب تقاطعها نیز بهصورت غیرهمسطح طراحی شدهاند.
اما با بررسیهای انجامشده، چندنقطه در این بزرگراهها بهعنوان گلوگاههای ترافیکی شناسایی شدند که برهمیناساس، کلانپروژههای عمرانی مشهد در آن نقاط تعریف و پایهگذاری شد. در میدان امامعلی(ع)، پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان امامحسن(ع) طراحی شد و در بولوار انقلاب، تقاطع غیرهمسطح انقلاب و اتصال آن به بولوار نماز در دستورکار قرار گرفت. در میدان شهید فهمیده نیز بهدلیل ازدحام و ترافیک، سه پل طراحی شد که شامل دو چپگرد و یک دوربرگردان است و در میدان خیام هم بهدلیل تراکم بالای ترافیکی، یک تقاطع سهسطحی تعریف شد. در بولوار ابوطالب نیز دوربرگردان شرقی درحال اجراست که تا شش ماه آینده به بهرهبرداری کامل میرسد. درواقع رویکرد شهرداری مشهد، ارتقای کیفیت تردد در بزرگراههاست و هرپروژهای که افتتاح میشود، در راستای همین هدف است.
اجرای یک پروژه بدون ترافیک
پروژه تقاطع سهسطحی شهیدفهمیده و خیام شامل پنج پل است که قرارداد آن با قرارگاه خاتمالانبیا منعقد شده است. ما بهدلیل وجود جریان دائمی ترافیک، نمیتوانستیم مسیر را بهطور کامل مسدود کنیم؛ چون منجر به ترافیکهای چندکیلومتری میشد و برهمیناساس، پروژه با مدل تقاطع آزادگان و به روش سگمنت اجرا شد؛ یعنی قطعات بتنی آمادهسازی شدند و مانند قطعات لگو یا پازل در کنار هم قرار گرفتند تا پل ساخته شود که چپگرد اول این پروژه اوایل شهریورماه تحویل مردم خواهد شد.
اول میدان شهیدفهمیده تکمیل شد
پیش از این، کامیونها و خودروهایی که قصد حرکت به سمت شرق را داشتند، بهدلیل نبود دوربرگردان وارد مسیر همسطح میدان فهمیده میشدند که همین موضوع باعث ایجاد گرههای ترافیکی میشد؛ بنابراین تصمیم بر این شد که با احداث دوربرگردان پیش از میدان، از این مشکل جلوگیری شود. هزینه اجرای این دوربرگردان ۵۰میلیارد تومان است و با افتتاح آن از مجموع پنج پل این مجموعه، یکی امروز به بهرهبرداری میرسد، پل دوم در شهریورماه و پل سوم در ۲۲بهمن افتتاح خواهد شد. پل چهارم و پنجم نیز در سال ۱۴۰۵ به بهرهبرداری خواهند رسید که با اجرای کامل این پروژه، گره سنگین ترافیکی میدان چراغچی برطرف خواهد شد.
سیاست و راهبرد شورا، باز کردن گره از کار مردم است
حسن موحدیان
عضو شورای اسلامی شهر مشهد
سیاستها و راهبردهای شورای ششم از ابتدا روشن بود و یکی از مهمترین اصول ما، تکمیل پروژههای نیمهتمام بود و وظیفه داشتیم هر پروژهای را که در دوره پنجم آغاز شده بود، به سرانجام برسانیم. پروژههایی مانند تقاطع آزادگان، چپگرد آیت ا...هاشمیرفسنجانی، مصلی و... در دو سال اول در اولویت کاری ما بودند.هدف ما حل مشکلات شهری -چه کوچک و چه بزرگ- است و اگر پروژهای کوچک بود، اما گرهی از کار مردم باز میکرد، با افتخار آن را انجام دادیم. اگر زیر بار ساخت مترو با هزینه ۳۰هزارمیلیارد تومان رفتیم، برای آن بود که مردم راحتتر به زیارت بروند و فاز اول خط3 خوشبختانه افتتاح شد و در روز اول، ۴۰هزار نفر را به حرم مطهر رساند.
درباره هیچچیز بیتفاوت نبودیم
گاهی پروژهای در حوزه وظایف مدیریت شهری نبود، اما به دلیل اهمیت آن برای مردم، وارد اجرای آن شدیم؛ مثل پل دهرود که در محدوده شهرداری نبود ولی چون با جان و زمان مردم مرتبط بود، اقدام کردیم و در مجموع در این دوره مدیریت شهری تلاشهای گستردهای انجام شد. این دوربرگردان هم از نیازهای اساسی بود که موردتوجه قرار گرفت و قرارگاه خاتم الانبیا آن را در مدت کوتاهی اجرایی کرد و به بهرهبرداری رساند. امیدواریم در این یکسالواندی که از عمر شورایاسلامیشهر باقی مانده است، چهار پل باقیمانده نیز به بهرهبرداری برسد و تا پایان سال در اختیار مردم قرار
گیرد. شورای ششم حتی نسبت به مسائل فرهنگی، اجتماعی و مسئولیتهای خود در این حوزه بیتفاوت نبود و در حوزه مسائل اجتماعی، فرهنگی و آسیبهای اجتماعی کارهای زیادی انجام دادیم و اقداماتی جدی صورت گرفته است.