مهدی عسکری
روزنامه نگار
گزارش خبری
اواخر خردادماه بود که پرونده خرید 130 ون بسته شد. کمتر کسی است که اخبار مدیریت شهری را دنبال کند و ماجرای واگذاری این ونها را نشنیده باشد؛ اینکه سه سال قبل وزارت کشور تعداد زیادی ون را برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی برخی کلانشهرها -از جمله مشهد- اختصاص داد و سهم شهر ما از این تعداد 130 دستگاه بود.
اما ماجرای پلاکگذاری، سند ونها، دپوی خودروها در پارکینگ، پیگیری نمایندگان مشهد برای صدور اسناد، گلایه رانندگان از عدم واگذاری، نبود شیوهنامه برای واگذاری ونها، اختلافات میان وزارت کشور و شهرداری مشهد و دستور وزارت کشور به بازگشت 81 ون به تهران و اصرار شهرداری مشهد به ماندن ونها در مشهد که در نهایت مطالبه مدیریت شهری مشهد به ثمر نشست و...، همه و همه، پرونده واگذاری ونها را به یکی از طولانی ترین پروندههای چند سال اخیر تبدیل کرد. اما بالاخره پیگیری مدیریت شهری به ثمر نشست و ۲۹ خردادماه در فرهنگسرای کودک و آینده، قرعهکشی واگذاری اولین سری از این ونها انجام شد.
اکنون، بعد از گذشت بیش از یک ماه و طی مراحل اداری، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی مشهد در گفتوگو با شهرآرا، از واگذاری اولین سری از این ونها خبر داد و افزود: در اولین مرحله 49 ون جدید به متقاضیان واگذار شد.
فعالیت 250 ون فرسوده در شهر
مرتضی چایچی ادامه داد: در مشهد حدود 10هزار دستگاه انواع تاکسی درونشهری فعال است که 250 دستگاه از این تعداد را خودروهای ون تشکیل میدهند و این ناوگان بهطور عمده در خطوط مبادی ورودی شهر و معابر محدوده حرممطهررضوی جانمایی شده است و به شهروندان و مجاوران خدمات ارائه میدهد؛ بااینحال بخش درخورتوجهی از این ناوگان بهدلیل سالها فعالیت، فرسوده شده و نیازمند نوسازی است.
وی با اشاره به پرونده خرید ونها، بیان کرد: باتوجهبه پیگیریهای مدیریت شهری در این دوره، پیشپرداخت خرید 130 دستگاه ون وانا از محل قرارداد مجموعه وزارت کشور و شرکت خودروساز واریز و ناوگان در سه مرحله تحویل شد. در ادامه نیز نقایص مدارک خودرویی با مشارکت و مساعدت نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی، استانداری خراسانرضوی و اعضای شورایاسلامیشهر رفع شد.
وی ادامه داد: بااینحال بهدلیل بروز برخی مشکلات حقوقی و ارزی در قرارداد مرجع، در نهایت پروژه به دو بسته (49 دستگاه با مالکیت شهرداری و 81 دستگاه با مالکیت وزارت کشور) تفکیک شد.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد با اشاره به اهمیت جایگزینی هرچهسریعتر این ناوگان بیان کرد: با هدف تسهیل و تسریع در فرایند نوسازی ناوگان ون فرسوده، پروژه نوسازی ناوگان ون معطل نمانده و طبق مجوزهای اخذشده از شورایاسلامیشهر مشهد، واگذاری بسته 49 دستگاهی با قیمت تمامشده (بر مبنای سال 1401) و شرایط پرداخت ویژه بهصورت 50درصد قیمت نقد و باقیمانده با تسهیلات قرضالحسنه 36ماهه در دستورکار قرار گرفت. همچنین مقرر شد واگذاری از طریق قرعهکشی امتیازی بین مالکان تاکسیهای ون فرسوده فعال در خطوط تاکسیرانی شهر، مشروط به اسقاط خودرو فرسوده صورت پذیرد.
بسته اول، واگذاری 49 ون
چایچی گفت: با لحاظ سابقه فعالیت مالکان ون فرسوده شهر، با رعایت شیوهنامههای پدافندی در روزهای متقارن با ایام جنگ تحمیلی دوازدهروزه، قرعهکشی واگذاری ونها با حضور شهردار مشهد، معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری، جمعی از اعضای شورایاسلامیشهر و نمایندگان سایر حوزههای اجرایی و نظارتی و همچنین متقاضیان، برگزار و منتخبان واگذاری 49 دستگاه ون وانا در قالب بسته اول شناسایی شدند. وی افزود: در ادامه و در مهلت مقرر، منتخبان برای پرداخت بخش نقد و تشکیل پرونده تسهیلاتی به بانک عامل معرفی و پس از انجام امور مربوط به اسقاط خودرو، ناوگان جدید در دو روز گذشته به متقاضیان تحویل داده شد.