توضیحات ربیعی درباره اطلاع رسانی حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی

سخنگوی دولت تاکید کرد ‌این موضوع نباید بهانه‌ای برای تضعیف و تخطئه نیروهای مسلح کشور شود

طی روزهای اخیر مردم و رسانه‌ها نسبت به اطلاع‌رسانی درخصوص حادثه هواپیمای اوکراینی معترض بودند. موضوعی که به نشست خبری روز گذشته سخن‌گوی دولت کشیده شد و علی ربیعی توضیحاتی در این باره ارائه کرد. ربیعی گفت: انتقادهای زیادی در ‌این روزهای غم‌انگیز متوجه مسئولان و مقام‌های مرتبط کشور شد. متهم به دروغگویی و پنهان‌کاری شدیم، درحالی‌که واقعا ‌این‌گونه نبود، حتی در بیانیه‌ای که من پنجشنبه‌شب منتشر کردم، برداشت عدم صداقت صورت گرفت اما واقعیت ‌این است که ما دروغ نگفتیم. دروغ به معنی جعل آگاهانه و عامدانه واقعیت است.‌ این چیزی بود که ما به هیچ‌وجه انجام ندادیم. همه کسانی که در آن روزها و در اوج جنگ روانی آمریکا علیه ملت‌ ایران، اظهارنظر می‌کردند، مبتنی‌بر عرق ملی و با استناد به اطلاعات موجود در همان لحظه اظهار بود و همه موضع‌گیری‌ها، ریشه در بی‌اطلاعی یا بهتر بگویم بی‌اطلاع گذاشتن آن‌ها داشت.ربیعی افزود: آنچه من نیمه‌شب پنجشنبه بیان کردم، مبتنی‌بر مشاهده جنگ روانی گسترده آمریکا علیه ملت‌ ایران و ازسوی دیگر مبتنی‌بر اطلاعاتی بود که دراختیار کل دولت بود که می‌گفت موشک هیچ نقشی در ‌این حادثه نداشته است. قصد ندارم در‌ این مجال از تماس‌های مکرر و اقداماتی که تا نیمه‌شب ادامه داشت، سخن بگویم اما فرجام همه پرسش‌ها بر ‌این قرار گرفت که موشکی اصابت نکرده است.سخن‌گوی دولت افزود: روز جمعه نتایج تحقیقاتِ نهایی‌شده ستادکل نیروهای مسلح در دبیرخانه شورای امنیت ملی، بررسی شد و به اطلاع رئیس‌جمهور رسید و پس از آن جلسه‌ای در دفتر رئیس‌جمهور تشکیل شد. همه بهت‌زده، ناراحت و نگران بودند. هیچ‌یک از مقامات دولت ازجمله رئیس‌جمهور تا عصر جمعه از علت اصلی سقوط هواپیما که همان آتش غیرعمدی پدافند خودی بوده است، مطلع نبودند و تا آن ساعت همان‌گونه که سردار حاجی‌زاده هم اعلام کردند، صرفا براساس اطلاعات و داده‌های موجود همان موقع اظهارنظر می‌کردند، به‌هرحال از عصر جمعه که رئیس‌جمهور از موضوع مطلع شدند، دستور تشکیل شورای عالی امنیت ملی را دادند که منجر به صدور بیانیه ستادکل نیروهای مسلح و بیانیه رئیس‌جمهور در ‌این زمینه شد. از همان ساعت، رئیس‌جمهور تاکید کردند که به‌سرعت به مردم اطلاع‌رسانی شود.
ربیعی بیان کرد: همین‌جا از همه ملت ‌ایران، افکار عمومی‌ و روزنامه‌نگاران عزیز عذرخواهی می‌کنم. واقعیت ‌این است که دولت خود گرفتار ‌این چرخه معیوب اطلاع‌رسانی و کسب اطلاعات است. برخی انتقاد می‌کنند که چرا قبل از اعلام موضع، تحقیق بیشتری نکردی، اما واقعیت ‌این است که پیش از اظهارنظر، از همه مسئولان مربوط استعلام گرفتم و آن‌ها هم همگی براساس اطلاعاتی که داشتند، اطمینان دادند که موشکی در کار نبوده است.
وی اضافه کرد: اقدام روز شنبه ستادکل نیروهای مسلح در صدور بیانیه‌ای که با صداقت و مسئولیت‌پذیری‌ این حادثه را برعهده گرفتند و اعلام کردند که ناشی از یک خطای انسانی بوده است، شایسته قدردانی و شروع خوبی است که قطعا با شفافیت تا انتها ادامه خواهد یافت، با ‌این حال نمی‌توان منکر شد که غم و اندوه بزرگی بر دل‌های بازماندگان آن عزیزان و همچنین تمام ملت‌ ایران نشست و متاسفانه در اثر تعلل و کوتاهی در اطلاع‌رسانی به‌موقع ‌این حادثه، ضربات و لطمات جبران‌ناپذیری به سرمایه اجتماعی همه ما وارد شد.
سخن‌گوی دولت ادامه داد: تلاش می‌کنیم که تشییعی مناسب و در شأن جان‌باختگان ‌این حادثه و ملت ‌ایران برگزار شود.
ربیعی اظهار کرد: در ‌این میان نباید فراموش کنیم که ریشه ‌این اتفاق ناگوار در کجا بود و از کجا آغاز شد. از همان شبی بود که رژیم آمریکا تصمیم به ترور بزدلانه سردار سلیمانی گرفت و سایه جنگ را بر سر ‌این کشور گستراند و یک اضطراب و فشار روانی سنگین اجتماعی و سیاسی بر جامعه ما تحمیل کرد.
وی تاکید کرد: ‌این موضوع نباید بهانه‌ای برای تضعیف و تخطئه نیروهای مسلح کشور شود که حافظ جان و مال و ناموس ما هستند. بروز یک خطا نباید باعث شود که زحمات و جان‌فشانی‌های دیگر نهادهای نظامی‌ و دفاعی کشور را زیر سوال ببریم.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->