افت ۲۰۰ هکتاری سطح زیر کشت مزارع گل محمدی در خراسان رضوی چه دارایی‌هایی شامل مالیات می‌شوند؟ | مصوبه جدید مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پاداش ۴۷ میلیونی برای مشترکان خانگی | گران‌ترین پاداش صرفه جویی در مصرف برق مشخص شد مراحل ثبت رایگان قرارداد اجاره بها در سامانه خودنویس چگونه است؟ + لینک و راهنما آغاز دومین طرح فروش فوق‌العاده ایران خودرو + نوع خودرو، قیمت و زمان تحویل (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در روز‌های آینده (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش چراغ خاموش قیمت خودرو‌های داخلی در بازار (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش ۵۰ درصدی پژوپارس ایران خودرو اشک مشتریان را در آورد رنو پی کی ۴۰۰ میلیون شد | انفجار قیمت خودروی نوستالژیک! + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بورس قرمزپوش شد | دیدگاه مثبت کارشناسان درباره روند آتی بازار سرمایه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) میزان رهن و اجاره ملک در منطقه آبکوه مشهد چقدر است؟ + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۵۰۰کیلو زعفران فردا (۵ اردیبهشت) در بورس کالا عرضه می‌شود افزایش احتمالی حقوق و دستمزد کارگری منوط به استقرار مجلس جدید | ۶۵ درصد واحد‌های صنعتی خراسان‌رضوی به طرح طبقه‌بندی مشاغل پیوستند تورم در خراسان رضوی افزایشی شد + علت طلای سرخ در سیطره دلال‌ها آیا سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ هدف سازمان امور مالیاتی، شناسایی بدون‌پرونده‌ها و زیرزمینی‌هاست | شناسایی ۱۰۰ مؤدی جدید و مطالبه  بیش از  ۳۰۰۰ میلیارد تومان مالیات + فیلم کاهش قیمت و افزایش حباب سکه به دنبال گران‌شدن دلار + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بخش املاک «دیوار» و «شیپور» مسدود می‌شود + علت توضیحات دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو تامین زمین ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنج‌شنبه تخلف است مدل قیمت‌گذاری گواهی اسقاط خودرو دستخوش تغییر می‌شود زمان پایان اعتبار مجوز‌های کاغذی اعلام شد پاسخ معاون وزیر کار به درخواست افزایش حقوق کارگران
سرخط خبرها

کاسبان کرونا / ماسک کالای نایاب داروخانه های مشهد

  • کد خبر: ۱۸۴۴۰
  • ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹
کاسبان کرونا / ماسک کالای نایاب داروخانه های مشهد
با وجود اینکه ابتلا به کرونا در مشهد گزارش نشده ماسک به کالای نایاب داروخانه‌ها تبدیل شده است
سلطانی - وثوقی

ماسک نایاب شد
۱۵ بهمن‌ماه در روزنامه شهرآرا گزارشی با عنوان «تب ماسک» منتشر کردیم و نوشتیم که قیمت ماسک در مراکز توزیع کالای پزشکی در خیابان چمران مشهد بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافته است. اما معلوم نیست که این هشدار‌ها چقدر جدی گرفته شده است؛ چراکه روز گذشته مراجعه میدانی خبرنگار شهرآرا به ۱۰ داروخانه شبانه‌روزی برای خرید ماسک بی‌نتیجه ماند. همچنین اغلب داروخانه‌ها محلول ضدعفونی را هم تمام کرده بودند. این موضوع حتی اعتراض داروخانه‌ها را نیز به همراه داشت. مسئول یکی از داروخانه‌های شبانه‌روزی در محدوده مرکز شهر که حاضر نشد نامی از او در گزارش به میان آوریم، به شهرآرا گفت: معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد باید روز پنجشنبه ستاد بحران تشکیل می‌داد و این ستاد نیاز بازار به محصولات بهداشتی را مدیریت می‌کرد. وی افزود: در مشهد کارگاه‌های تولید ماسک وجود دارد. همچنین در خراسان رضوی حداقل ۳ کارخانه تولید محلول‌های ضد عفونی وجود دارد که می‌توانند به اندازه کافی محصول تولید و راهی بازار کنند. مسئول یک داورخانه دیگر نیز در گفتگو با شهرآرا اعلام کرد: بازرسی و نظارت بر بازار و همین‌طور مدیریت قوی در ستاد بحران در این شرایط الزامی است، اما تا‌کنون (ظهر جمعه) خبری از آن‌ها نیست. از دیروز تا الان بیشتر مراجعات به داروخانه برای خرید تجهیزات پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا (مثل ماسک و مایع ضدعفونی) بوده است. وی افزود: تماس‌های ما با مراکز پخش برای خرید این تجهیزات نیز بی‌نتیجه مانده است. این داروساز به شهرآرا اعلام کرد: تا عصر روز پنجشنبه قیمت ماسک‌های معمولی حدود ۱۰۰۰ تومان، ماسک‌های فیلتر‌دار ۷۰۰۰ تومان و ماسک‌های N۹۵ نیز ۱۲ هزار تومان بوده است، اما اکنون که دیگر در داروخانه‌ها حتی ماسک معمولی هم یافت نمی‌شود معلوم نیست که قیمت آن چقدر خواهد بود. از سوی دیگر قیمت ژل‌های شست‌وشوی دست که پیش‌تر ۸ تا ۱۰ هزار تومان فروخته می‌شدند حالا -در صورت موجود بودن- به ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان رسیده است. دستمال مرطوب کالای دیگری است که داروخانه‌ها از افزایش قیمت آن خبر می‌دهند. با‌این حال مدیر‌کل داروی سازمان غذا و دارو روز گذشته با اشاره به مراجعه پرتعداد مردم برای تهیه ماسک و ژل‌های ضد‌عفونی‌کننده، به فارس گفت: ژل و ماسک به اندازه کافی در داروخانه‌ها توزیع شده است و هیچ کمبودی وجود ندارد. غلامحسین مهرعلیان گفت: در روز‌های اخیر شاهد مراجعه پر‌تعداد مردم برای تهیه ماسک، ژل ضد‌عفونی‌کننده دست و سطوح، الکل، پد الکلی و مکمل‌های دارویی به داروخانه‌ها بوده‌ایم. وی اظهار کرد: از ابتدای هفته آتی اقلام مذکور نیز توزیع مناسبی خواهند داشت و نگرانی برای تأمین وجود ندارد.

ماسک N۹۵ به ۱۰۰ هزار تومان رسید
به‌طور طبیعی با نایاب شدن ماسک باید منتظر افزایش قیمت آن نیز باشیم. روز گذشته برخی افراد سودجو قیمت ماسک فیلتردار N۹۵ را تا ۱۰۰ هزار تومان بالا بردند و آگهی فروش خود را در سایت‌های انتشار رایگان آگهی (نظیر دیوار) درج کردند. اما سایت دیوار در پی این اتفاق به منظور آرامش بازار تمامی آگهی‌های مربوط به ماسک‌های طبی را که فرصت‌طلبانه به دنبال گران‌فروشی بودند حذف کرد. علاوه بر این آگهی‌هایی که ادعای فروش محصولات پیشگیری از ابتلا به کرونا داشتند نیز از روی این سایت حذف شدند.

اقدامات پیشگیرانه در استان
با توجه به زائرپذیر بودن مشهد و در پیش بودن ورود زائران نوروزی، تأیید شیوع کرونا در ایران سبب شد تا مسئولان خراسان‌رضوی بلافاصله به این موضوع واکنش نشان دهند و اقدامات پیشگیرانه را در دستورکار قرار دهند. در این راستا روز پنجشنبه جلسه کارگروه بهداشت و پدافند غیرعامل استان به‌منظور انجام اقدامات پیشگیرانه از شیوع کرونا در سالن اجتماعات شهید باهنر استانداری برگزار شد. استاندار خراسان‌رضوی در این جلسه گفت: خوشبختانه تاکنون در خراسان‌رضوی هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا گزارش نشده است. علیرضا رزم‌حسینی اظهار کرد: بنا شده است که در مراکز تجمع جمعیت مانند حرم مطهر رضوی، مساجد و کتابخانه‌ها امکانات بهداشتی به‌صورت رایگان تدارک دیده شود. همچنین در حوزه تبلیغات و آگاهی‌بخشی به مردم بنر‌هایی در شهر مشهد نصب خواهد شد تا زائران و مجاوران از راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا اطلاع پیدا کنند. رزم‌حسینی با تأکید بر اینکه همه دستگاه‌های ذی‌ربط در استان برای مقابله احتمالی با ویروس کرونا در آمادگی کامل قرار دارند، بیان کرد: ماسک‌های بهداشتی با سهولت باید در اختیار مردم قرار گیرد تا هیچ نگرانی در این زمینه وجود نداشته باشد. روز‌های اخیر در فضای مجازی شایعاتی درباره شیوع کرونا در مشهد منتشر شده است. با این حال معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌رضوی در گفتگو با ایسنا گفت: هیچ دغدغه و گزارشی تا دیشب در استان نداشتیم، ولی همه مسائل مربوط ابلاغ شد و حساسیت دستگاه‌ها مضاعف شد. حسن جعفری اظهار کرد: ما استان مرزی هستیم و قرنطینه‌ها و پیش‌بینی‌ها در مرز‌ها بیشتر شده است.

ابتلای ۳ نفر به کرونا در مشهد کذب است
رئیس مرکز بهداشت استان خراسان رضوی نیز در واکنش به انتشار شایعه در فضای مجازی مبنی بر مثبت شدن ۳ نمونه از ویروس کووید ۱۹ در بیمارستان امام رضای مشهد گفت: کسی که این شایعه را پخش کرده کذاب است، زیرا اگر مورد مشکوکی از ابتلا به این بیماری در مشهد وجود داشته باشد ما آن را از مردم پنهان نمی‌کنیم. علوم‌پزشکی در صورت وجود مورد مشکوکی آن را رسانه‌ای می‌کند تا مردم بتوانند از این بیماری به طور مؤثرتری پیشگیری کنند. مهدی قلیان با بیان اینکه باتوجه به شیوع این بیماری در قم احتمال اینکه در این‌هفته موارد مشکوکی به بیمارستان مراجعه کنند زیاد است اظهار کرد: تا این‌لحظه هیچ نمونه مشکوکی از ابتلا به ویروس کرونا در شهر مقدس مشهد وجود نداشته است. علوم‌پزشکی بخش عفونی بیمارستان امام رضا (ع) را به عنوان مرکز اصلی قرنطینه و نگهداری بیماران مبتلا به این ویروس تجهیز کرده است و در صورت لزوم آمادگی این را داریم که قسمتی از بخش اورژانس بیمارستان قائم را به این بیماران اختصاص دهیم.

مترو و اتوبوس‌ها ضد‌عفونی می‌شوند
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد نیز در خصوص تمهیدات شرکت قطارشهری برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، در پاسخ به شهرآرا اظهار کرد: از امشب، ۲ اسفند‌ماه، قطار‌های خط یک و ۲ در مشهد ضدعفونی خواهند شد. وحید مبین‌مقدم گفت: قطار‌های خط یک و ۲ به‌خصوص سطوحی مانند میله و دستگیره‌ها را که مردم بیشتر با آن‌ها تماس دارند، پس از اتمام سرویس‌دهی که ساعت ۲۲ شب است، در توقف‌گاه‌ها ضدعفونی خواهد شد. وی تصریح کرد: اقدامات پیشگیرانه دیگری نیز درحال برنامه‌ریزی است که پس از اجرایی شدن به اطلاع شهروندان محترم خواهد رسید. مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد نیز از آغاز ضد‌عفونی کردن ناوگان اتوبوس‌رانی از شب گذشته خبر داد. سعید حسینقلی‌زاده‌مقدم در این خصوص گفت: در راستای پیشگیری از انتشار بیماری‌های واگیردار و اطمینان خاطر شهروندان طرح ضد‌عفونی شدن اتوبوس‌های ناوگان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد از شب گذشته (پنج‌شنبه) آغاز شده است. وی ادامه داد: در این راستا با به‌کارگیری تیمی متخصص تمامی ناوگان فعال اتوبوس‌رانی هرشب و پس از اتمام خدمات‌رسانی در توقف‌گاه‌های اتوبوس‌رانی ضدعفونی خواهند شد.
همچنین رئیس گروه پدافند غیر‌عامل و پیشگیری از بحران شهرداری مشهد از اقدامات پیشگیرانه مدیریت شهری در راستای مقابله با شیوع بیماری کرونا خبر داد. وحید اکلملی در این‌خصوص گفت: با توجه به گزارش موارد ابتلا به بیماری کرونا در کشور، به دستور شهردار محترم مشهد، در راستای جلسات مستمر گذشته با دانشگاه علوم پزشکی، راهکار‌های مرتبط با پیشگیری از انتشار این بیماری ویروسی مورد بررسی قرار گرفت. وی افزود: در همین راستا ورودی‌های شهر کنترل و پایگاه‌های مدیریت بحران در آمادگی کامل قرار دارند. همچنین اکلملی درباره آموزش‌های لازم برای رعایت بهداشت عمومی توسط شهروندان گفت:
پخش هشدار از تلویزیون‌های شهری، چاپ پوستر و بروشور آموزشی برای پیشگیری و مراقبت در مکان‌های عمومی، آموزش به کارکنان شهرداری، آموزش به شهروندان از طریق شورا‌های اجتماعی، انتشار کیلیپ‌ها و طرح‌نگار‌های آموزش در فضای مجازی در دستور کار است. ضدعفونی کردن وسایل حمل و نقل عمومی در کنار مراقبت از گرمخانه‌ها از دیگر اقدامات مدیریت شهری برای چیشگیری از شیوع این ویروس در شهر است.
کاسبان کرونا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->