پلمب یک رستوران و ۲ فست فود در محدوده هاشمیه مشهد (۱۰فروردین۱۴۰۳) انتقاد یک فعال کارگری به لایحه تغییر قانون تعیین دستمزد کارگران| لایحه بر مبنای اصل سه جانبه گرایی نیست نحوه دریافت گوشت تنظیم بازار مورد نیاز هیئات مذهبی اعلام شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف و معدوم سازی ۲۹ تن مواد غذایی فاسد در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

گزارشی از بازدید بازرسان از واحد‌های توزیع‌کننده ماسک در مشهد

  • کد خبر: ۱۸۵۹۵
  • ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
گزارشی از بازدید بازرسان از واحد‌های توزیع‌کننده ماسک در مشهد
انواع ماسک‌های تنفسی در بازار افزایش قیمت چشمگیر داشته است. ماسک‌های ۳ لایه معمولی که بیش از این بسته‌های ۳ عددی آن فقط ۱۰۰۰ تومان بود اکنون حدود ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان در بازار به فروش می‌رسد.
شهامت- سلطانی - انواع ماسک‌های تنفسی در بازار افزایش قیمت چشمگیر داشته است. ماسک‌های ۳ لایه معمولی که بیش از این بسته‌های ۳ عددی آن فقط ۱۰۰۰ تومان بود اکنون حدود ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان در بازار به فروش می‌رسد. قیمت فروش ماسک‌های فیلتردار معمولی نیز از ۳۰۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان و بالاتر رسیده است. از آنجا که مسئولان بهداشتی بار‌ها و بار‌ها تأکید کرده‌اند که استفاده از ماسک تأثیر چشمگیری در احتمال ابتلا به ویروس کرونا ندارد و دیگر اقدامات مؤثرتر است، به نظر می‌رسد افزایش تقاضای ماسک در بازار بیشتر ناشی از کم بودن آموزش هاست. به طور طبیعی افزایش تقاضا برای ماسک در بازار موجب افزایش قیمت شده است و عده‌ای سودجود به نوعی دست به کار شده‌اند تا پولی به جیب بزنند.
ماسک‌های نانو یا N۹۵ نیز قیمت مشخصی در بازار ندارند، چرا‌که به‌طور کل عرضه نمی‌شوند، اما مشاهدات میدانی خبرنگار شهرآرا از خیابان چمران مشهد که مرکز توزیع تجهیزات پزشکی است گویای آن است که برخی افراد سودجو به صورت دست‌فروش ماسک N۹۵ را به قیمت‌های ۶۰ و ۷۰ هزار تومان می‌فروشند.
روزنامه شهرآرا از ۱۵ بهمن‌ماه تاکنون طی ۴ گزارش مفصل درباره کمبود ماسک‌های تنفسی و افزایش قیمت این محصول در بازار هشدار داده است. در همین راستا روز گذشته بار دیگر خبرنگار شهرآرا با همراهی قاضی شعبه سیار تعزیرات حکومتی و کارشناسان بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت به بازرسی از بازار پرداختند.
در این گشت که بیش از ۴ ساعت به طول انجامید، در مجموع از ۳ واحد بازرسی به عمل آمد که ۲ مورد از آن‌ها خرده‌فروش و یک مورد توزیع‌کننده عمده بود. آنچه در ادامه می‌خوانید روایت مختصری است از اتفاقاتی که در جریان این بازرسی رخ داد.

امتناع از ارائه فاکتور خرید
نخستین واحد صنفی‌ای که سوژه بازرسی شد، یکی از فروشگاه‌های کالای طبی در نزدیکی بیمارستان امام رضا (ع) بود. متصدی فروشگاه تنها ۴ بسته ماسک ۳ عددی برای فروش در اختیار داشت و هربسته را نیز ۶۰۰۰ تومان به فروش می‌رساند. او قیمت خرید خود را ۴۵۰۰ تومان اعلام کرد، اما مدعی شد که فاکتور خرید از شرکت‌های پخش دریافت نکرده است. با سماجت کارشناسان بازرسی سازمان صمت و تماس با شرکت پخش تهرانی معلوم شد که این شرکت از ارائه فاکتور به خریداران محصولات خود امتناع می‌کند. متصدی این فروشگاه در طول بازرسی حتی به عجز و لابه افتاد، اما این موضوع مانع اجرای قانون نشد.
تعداد واحد‌های صنفی‌ای که در خیابان شهید چمران مشهد ماسک تنفسی و ماده ضدعفونی برای عرضه در اختیار داشتند انگشت شمار بود. بااین‌حال در همین واحد‌ها نیز تخلفات زیادی به چشم می‌خورد. دومین واحدی که قاضی شعبه تعزیرات با همراهی بازرسان سازمان صمت از آن بازرسی کردند یک داروخانه بود. مسئول این داروخانه که از فروش ماسک‌های تنفسی امتناع کرده بود، گفت: «هنوز شرح کالای ۵ بسته ماسک تنفسی را وارد سیستم خود نکرده بودیم و به همین دلیل امکان فروش نداشتیم.» با‌این‌حال مسئولان گزارش تخلف «امتناع از فروش» را برای این واحد تنظیم کردند.
واحد توزیع‌کننده عمده محصولات دارویی دیگر مقصد بازرسان بود. خبرنگار شهرآرا پیش از ورود بازرسان به منظور خرید ماسک وارد ساختمان این شرکت شد، اما متصدیان فروش مدعی شدند که موجودی انبارشان محدود است و ماسک‌های موجود را به منظور مصرف شخصی نگاه داشته‌اند.
بازرسی از صورت‌های مالی فروش و خرید ماسک این شرکت بیش از ۹۰ دقیقه به طول انجامید و در انتها گزارش تخلف گران‌فروشی و امتناع از فروش برای این واحد متخلف تنظیم شد.

واکنش مسئولین
«- در ماسک و ضد‌عفونی‌کننده‌ها کمبود داریم؟
- به‌هیچ وجه.
-پس چرا در بازار نیست؟
-به همان علتی که چند‌ماه پیش می‌پرسیدید چرا شکر نیست؛ عده‌ای به امید قیمت بالاتر احتکار می‌کنند.»
سؤال‌های بالا را ما می‌پرسیم و جواب‌ها را مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحویلمان می‌دهد.
دکتر حمیدرضا رحیمی تأکید می‌کند: ماسک‌های جراحی ۳ لایه، یعنی همین ماسک‌هایی که مردم با عنوان «معمولی» آن‌ها را می‌شناسند ۴۱۰ تومان است و اگر یک ریال گران‌تر فروخته شود، مصداق گران‌فروشی است. او از مردم می‌خواهد موارد را به سامانه ۱۹۰ اطلاع بدهند تا با هماهنگی تعزیرات، داروخانه متخلف پلمب شود.
واقعا پلمب می‌شود یا تهدید‌ها در حد حرف است؟ رحیمی تأکید می‌کند: هیچ محدودیتی برای پلمب نداریم. شوخی هم با کسی نداریم. اصلا خودمان برای چنین برخورد‌هایی مطالبه‌گر هستیم. کسی که بخواهد با سلامت مردم بازی و تجارت کند، بهتر است از چرخه طبابت خارج شود.
رحیمی نکته مهمی می‌گوید که به مردم کمک می‌کند تخلف گران‌فروشی را در داروخانه‌ها تشخیص دهند: برای سایر اقلام پراستفاده این روزها، اگر قیمت مصوبی وجود داشته باشد مردم می‌توانند آن را در سایت imed.ir مشاهده کنند.

دستگاه قضا پای کار است
برای مطالبه برخورد با گران‌فروشی و احتکار ماسک با سازمان صمت خراسان رضوی تماس می‌گیریم. از وضعیت بازار مشهد می‌گوییم و می‌خواهیم توضیح دهند برای کم کردن نگرانی مردم، دقیقا چه‌کار کرده‌اند.
پاسخ کارشناس مسئول نظارت و بازرسی این سازمان خاطرمان را جمع می‌کند که دغدغه آن‌ها کمتر از ما نیست.
مهدی مقدسی ابتدا می‌گوید: کسانی که در این شرایط دنبال سوءاستفاده هستند و کالایی را که مردم با نگرانی دنبال تأمین آن هستند مخفی می‌کنند یا گران می‌دهند، بویی از انسانیت نبرده‌اند و در برخورد با آن‌ها خبری از اغماض نخواهد بود.
او ادامه می‌دهد: به ما ارتباطی ندارد که ماسک و ضد‌عفونی‌کننده‌ها در پیشگیری از کرونا مؤثر است یا نه. ما وظیفه‌مان را انجام می‌دهیم. از چهارشنبه هفته پیش که خبر‌های مربوط به کرونا در کشور جدی شد، بازرسی‌هایمان را تشدید کردیم. داروخانه‌ها، شرکت‌های تولید اقلام پزشکی و شرکت‌های پخش در حیطه کار ما نیست. با وجود این برای گشت مشترک از داروخانه‌ها به همراه دانشگاه علوم پزشکی داوطلب شدیم. دوستان دانشگاه هر تعداد تیم بازرسی که درخواست کنند فراهم می‌کنیم.

۵ پرونده تخلف
مقدسی با اشاره به وظیفه صمت در بازرسی از واحد‌های صنفی و انبار‌ها اضافه می‌کند: در گشت‌های محسوس و نامحسوس، این مکان‌ها را تحت نظر داریم. پیش از این، نتیجه آن را در کشفیات انبار کالا‌های اساسی احتکارشده دیده‌اید. تا این‌لحظه (عصر شنبه) در استان گزارشی از کشف انبار احتکار ماسک و ضدعفونی‌کننده‌ها نداشته‌ایم.
کارشناس مسئول سازمان صمت از مردم می‌خواهد اگر گزارشی دال بر تخلیه شبانه، انبار‌های مخفی و مواردی از این دست دارند با ۱۲۴ درمیان بگذارند. او این قول را هم می‌دهد که بازرسی صمت رسیدگی به این گزارش‌ها را محدود به ساعت اداری نمی‌کند و در هر ساعت از شبانه‌روز که لازم باشد با مساعدتی که از سوی دستگاه قضا در استان اعلام شده است درمورد رفتار‌های قضایی مورد نیاز اعم از بازداشت، پلمب و در یک کلام اشد مجازات متخلفان اقدام خواهد شد.
او ادامه می‌دهد: تا الان گزارش‌هایی که داشته‌ایم به گران‌فروشی و توزیع محدود در داروخانه‌ها محدود بوده و منجر به تشکیل ۵ پرونده شده است، به‌طور مثال در یکی از آن‌ها ماسکی که بر اساس فاکتور خرید باید ۵۰۰۰ تومان تحویل مشتری داده می‌شده، ۱۵ هزار تومان به فروش رسیده است. مقدسی با بیان اینکه برخورد با گران‌فروشان محدود به مجازات‌های دیده‌شده در قانون نظام صنفی نخواهد شد، تأکید می‌کند: شک نکنید که سخت‌ترین مجازات‌های ممکن در انتظار این افراد خواهد بود. او تقاضای غیرعادی و کاذب در هر کالایی را بسترساز وقوع تخلف می‌داند و از مردم درخواست می‌کند اقلام بهداشتی را به اندازه نیازشان بخرند.
آنچه در این میان روشن است، شرایط متلاطم بازار است که آرامش ذهنی مردم را هم برهم می‌زند. از‌این‌رو ضروری به نظر می‌رسد که اقدامات مسئولان برای کنترل شرایط بازار بیشتر و بیش از پیش از طریق رسانه‌ها منعکس شود تا آرامش به جامعه و بازار بازگردد.

مردم به شایعات فضای مجازی درباره کرونا توجه نکنند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر اینکه مردم نباید به شایعات و اخبار منتشر‌شده در فضای مجازی در زمینه ویروس کرونا توجهی کنند گفت: تنها مرجع موثق در زمینه این بیماری وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند. به گزارش ایسنا، دکتر سید محمدحسین بحرینی طوسی در نشست بیماری کرونا که با حضور معاونان، رؤسای بیمارستان‌ها و مدیران کنترل عفونت مراکز درمانی برگزار شد، با تأکید بر حفظ سلسله مراتب نظام ارجاع و مراجعه بیماران به مراکز جامع سلامت اظهار کرد: به منظور انتقال بیماران احتمالی به مراکز درمانی، آمبولانس ویژه در کنار مراکز جامع سلامتی مستقر خواهد شد. رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی با تأکید بر اینکه تا این لحظه موردی حتی برای نمونه‌گیری از نظر آلودگی به کرونا در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشاهده نشده است از آحاد مردم خواست با رعایت موارد پیشگیری به شایعات توجه نکنند. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست با تأکید بر اینکه برای پیشگیری از ابتلا به کرونا نیاز به ماسک‌های خاصی نیست اظهار کرد: استفاده از ماسک‌های معمولی با رعایت تعویض هر ۲ ساعت و همچنین شست‌وشوی مرتب دست‌ها و رعایت فاصله مناسب با افراد مهم‌ترین رکن در پیشگیری است. دکتر شاپور بدیعی بیان کرد: کمیته کنترل عفونت هر بیمارستان نقطه کانونی در حوزه درمان هر بیمارستان محسوب می‌شود. دکتر مهدی قلیان، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا افراد باید توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->