نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند سردار فدوی: عملیات وعده صادق، صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است آمریکا قانونی کردن شهرک سازی‌های اسرائیل را در کرانه باختری خطرناک خواند رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین کدام بازیگر زن باعث اغفال تتلو شد؟ فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش
سرخط خبرها

الزامات استمرار انقلاب در مسیر اهداف آن

  • کد خبر: ۱۰۰۴۸۷
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
الزامات استمرار انقلاب در مسیر اهداف آن
حمیدرضا ترقی - عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی

رهبر معظم انقلاب، ۲۹ بهمن سال جاری فرمودند: «استمرار یک حرکت، کلید پیروزی آن حرکت است؛ اگر چنانچه حرکتی آغاز بشود و نتواند استمرار پیدا کند، نتواند گام‌های بعدی را مرتب بعد از گام اول بردارد، این حرکت عقیم خواهد ماند، باطل خواهد شد، بی اثر خواهد شد.»

مفهوم استمرار

انقلاب اسلامی ایران صرفا یک رویداد سیاسی نیست که در بهمن ۱۳۵۷ وقوع یافته باشد، بلکه آنچه در ۲۲ بهمن روی داد، نشانه و آغازگر راهی بود که داعیه‌ای بلند داشت و آرمان‌هایی متعالی را در سر می‌پروراند.

گستره زمانی این انقلاب به یک روز و یک سال و حتی یک نسل ختم نمی‌شود و جغرافیای آن به مرز‌های ترسیم شده برای ایران اسلامی محدود نمی‌گردد. با نیم نگاهی به شعار‌ها و گفتمان کلی انقلاب اسلامی و رهبر کبیر آن، حضرت امام خمینی (ره)، روشن می‌شود که افق بینش این انقلاب، تحولی «جهانی» و «دورانی» را مطالبه کرده و می‌کند.

تحولی که تعالی نوع بشر را در مسیری که توحید و پیام وحی معین می‌کند، جست وجو می‌کند. با چنین نگرشی، ایستایی انقلاب اسلامی، خود بزرگ‌ترین چالش برای اصل آن به شمار می‌آید و حرکت و پویایی آن، لازمه بقای آن است.

اما به کدام سو و از کدام مسیر؟ فهم دقیق این پرسش و پاسخ صحیح به آن، از مهم‌ترین بایسته‌های تداوم حرکت انقلاب اسلامی است. در این زمینه، رهبر معظم انقلاب، ۲۷ دی ماه سال ۱۳۹۹ فرمودند: «انسان باید احساس کند که اراده الهی بر پیروزی این ملت است.

این نشان دهنده این است که اراده الهی بر این است که این ملت در این راه و در این خط حرکت کند و پیروز شود. نشان دهنده معنویات و باطن این ملت هم هست.»

موانع استمرار انقلاب

همچنین رهبر معظم انقلاب، ۲۹ بهمن سال جاری فرمودند: «ما نهضت‌ها و انقلاب‌هایی را در دنیا سراغ داریم که این‌ها خوب شروع شدند، گام‌های مهمی هم برداشتند، منتها به پیروزی دست پیدا نکردند؛ چرا؟ چون اصحاب نهضت -حالا «اصحاب نهضت» یا سردمداران نهضت هستند یا پیروان و آحاد مردمی که دنباله رو آن‌ها بودند- از راه رفتن و از ادامه مسیر منصرف شدند؛ یا خسته شدند یا ناامید شدند یا سرگرم به بازیچه‌های مادی شدند یا دچار یأس شدند یا دچار ترس شدند و یا دچار اختلافات داخلی شدند؛ بالاخره نتوانستند گام‌های بعدی را بردارند، لذا نهضتشان به پیروزی نرسیده.»

موانع استمرار انقلاب بدین قرارند:

انصراف سردمداران انقلاب از ادامه و استمرار انقلاب.

خسته و ناامید شدن نیرو‌های انقلابگر.

بازیچه مادیات شدن نیرو‌های انقلاب.

مایوس شدن نیرو‌های انقلابگر از آینده انقلاب.

ترسیدن نیرو‌های انقلاب از دشمن ودست برداشتن از پیشروی.

دچار اختلاف داخلی شدن وتفرقه وحفظ نکردن وحدت و انسجام ملی.

الزامات استمرار انقلاب اسلامی

ادامه گام‌های بعدی انقلاب: «اگر چنانچه حرکتی آغاز بشود و نتواند استمرار پیدا کند، نتواند گام‌های بعدی را مرتب بعد از گام اول بردارد، این حرکت عقیم خواهد ماند، باطل خواهد شد، بی اثر خواهد شد.» رهبر معظم انقلاب، پنج مرحله را برای انقلاب تبیین کردند؛ انقلاب اسلامی، استقرار نظام اسلامی، تشکیل دولت اسلامی، ساختن جامعه اسلامی، ایجاد تمدن نوین اسلامی، ما هنوز در مرحله سوم هستیم و اگر این مراحل را طی نکنیم، به اهداف انقلاب نخواهیم رسید و انقلاب عقیم خواهد ماند.

غفلت نکردن از اهداف نهایی انقلاب: «بعد از شکل گیری نظام اسلامی، همه همت امام عظیم الشأن این بود که این حرکت استمرار پیدا کند. بیانات روشنگر امام، پی درپی به همه روحیه می‌داد، راه را نشان می‌داد، هدف‌ها را به یاد مردم می‌آورد که فراموش نکنند هدف این مبارزه و هدف این حرکت چیست و همه را به حرکت درمی آورد.»؛ وقتی اهداف نهایی انقلاب مرتب به مردم گوشزد شود و مردم قله را در حرکت خود درنظر بگیرند، مشکلات پیش پا افتاده آ نان را از هدف اصلی منحرف نمی‌کند.

چالش‌های مسیر را به فرصت تبدیل کردن: «امام جنگ را وسیله‌ای قرار داد برای اینکه انقلاب را تقویت کند و آن را استمرار ببخشد و این تهدید را به یک فرصت تبدیل بکند. مسئله «استمرار» در سیاست‌های امام این است.» مسیر انقلاب‌ها هیچ وقت هموار نیست و با مخالفت‌ها و توطئه‌ها و جنگ‌ها روبه روست. اگر نتوانی این حوادث و موانع و توطئه‌ها را خنثی و به فرصتی برای پیشروی و افزایش مقاومت وکسب انرژی برای ادامه راه تبدیل کنی، نمی‌توانی آن را به پایان و هدف برسانی.

کادرسازی از جوانان برای تداوم انقلاب: «امام از یک دانشجوی دانشگاه، یک شخصیت بزرگ، یک فرمانده بزرگ، یک الگو به وجود آورد و خلق کرد؛ این کار امام بود.

امثال مهدی باکری و شهید قاسم سلیمانی را امام تولید کرد، امام این‌ها را به وجود آورد. حرکت تداوم انقلاب این جوری است؛ جوان‌ها را پی درپی به شخصیت‌های انقلاب، به مردان انقلاب، به پیشروان انقلاب تبدیل می‌کند و پیش می‌برد.» تربیت نیروی تراز انقلاب از نسل‌های بعدی لازمه تداوم انقلاب است؛ زیرا انقلاب که در یک نسل به نتیجه نمی‌رسد، بنابراین باید در نسل‌های بعدی هم افراد انقلابی در تراز انقلاب تربیت شوند تا بتوانند اهداف انقلاب را با همان شور دنبال کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->