آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته
سرخط خبرها

کلاهبرداری گسترده از طلافروشان و صرافان مشهدی

  • کد خبر: ۱۰۰۹۲۴
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
کلاهبرداری گسترده از طلافروشان و صرافان مشهدی
پلیس فتای استان با دستگیری متهم تحت تعقیب در شهرستان جیرفت، از سرقت‌های سریالی او پرده برداشت.

محمدجواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ مرد جوان حاضر به همکاری نبود و اتهاماتش را ناروا می‌دانست. او مدعی بود کاری نکرده و اشتباه دستگیر شده است. گذشته از سرنخ‌هایی که در دست کارشناسان پلیس فتای خراسان رضوی بود و نقش متهم در سرقت‌ها را نشان می‌داد، استعلام هویت این فرد نشان داد که پرونده‌ای باز در دادسرای شهرستان جیرفت دارد و از سوی پلیس این شهرستان نیز تحت تعقیب است. این پرونده دیگر انکارناپذیر بود و مانند طنابی دور دست و پای متهم بسته شد و او در نهایت اتهامش را پذیرفت و به بیش از ۱۰ فقره سرقت از طلافروشی ها، صرافی‌ها و داروخانه‌ها در مشهد اعتراف کرد.

همه چیز از مسدودی حساب آغاز شد

پیگیری این پرونده با شکایت‌های پشت سر هم چند صراف و طلافروش آغاز شد. این افراد با شکایت از افرادی ناشناس اعلام کردند که به علت واریز پول‌های سرقتی به حساب هایشان، با دستور قضایی حساب هایشان مسدود شده و آن‌ها را به دردسر انداخته است.
با افزایش تعداد شاکیان به ۱۰ نفر که با دردست داشتن مرجوعه قضایی برای پیگیری پرونده شان به پلیس فتا مراجعه کرده بودند، سرهنگ جواد جهانشیری رئیس پلیس فتای خراسان رضوی دستور رسیدگی فوری به پرونده را صادر کرد و گروهی از کارآگاهان این پلیس تخصصی تحقیقات خود را با دعوت از شاکیان آغاز کردند.

متهمی که کسی او را ندیده بود

کارشناسان با شنیدن اظهارات مال باختگان که وجوه زیادی را از دست داده بودند، متوجه شدند که بیشتر این افراد کانال‌ها و صفحات فروشی در فضای مجازی دارند و متهم نیز با استفاده از همین صفحات خود را به عنوان مشتری جا زده و پس از واریز وجه به حساب این کسبه، در قبال آن سکه و طلا و اقلام دارویی گران قیمت خریداری کرده و با تاکسی اینترنتی کالا‌ها را تحویل گرفته است.
اطلاعات اولیه شاکیان هیچ سرنخی برای کارشناسان نداشت و مشخص شد که تاکنون هیچ کدام از آن‌ها متهم یا متهمان را از نزدیک ندیده اند و تنها از چند نام کاربری اطلاعات واریز و درخواست کالا‌ها را دریافت کرده اند.

آغاز تحقیقاتی همه جانبه

وقتی مأموران متوجه شدند که نمی‌توانند سرنخ‌های زیادی از شاکیان به دست بیاورند، یک سلسله تحقیقات گسترده در فضای سایبر را آغاز کردند.
بررسی‌ها نشان داد، متهمان با سوءاستفاده از فضای مجازی و به بهانه‌های ناشناخته‌ای افرادی را ترغیب به واریز وجه به حساب کسبه مشهدی کرده و پس از آن هم کالا‌های گران قیمتی همچون سکه و طلا را با استفاده از تاکسی‌های اینترنتی در نقاطی نامشخص دریافت کرده اند.
با مشخص شدن شگرد متهم و تلاش کارشناسان پلیس فتای استان سرنخ‌هایی به دست آمد و در تحقیقات صورت گرفته متهمی در همین زمینه شناسایی شد. مأموران با دریافت مجوز‌های قضایی عملیاتی را آغاز کردند و توانستند متهم را در مشهد دستگیر کنند.

مال باختگان را در فضای مجازی پیدا می‌کردم

متهم جوان در رویارویی با ادله دیجیتالی جرم خود را پذیرفت و اعتراف کرد، با فعالیت در کانال‌های تخصصی اصناف در تلگرام سوژه‌های خود را دنبال کرده و سپس وعده فروش کالا زیر قیمت بازار را به مشتریان خود داده و وجوه کلاهبرداری شده را مستقیم به حساب تعداد هشت صرافی و دو داروخانه و طلافروشی واریز کرده و در برابر آن طلا و سکه و مکمل دارویی تحویل گرفته است.

فرمانده پلیس فتای خراسان رضوی با اشاره به اینکه فضای مجازی همچون فضای حقیقی می‌تواند تبدیل به بستری برای حضور شیادان و کلاهبرداران باشد بیان کرد: با توجه به شگرد متهم تحقیقات درباره نحوه و تعداد کلاهبرداری آغاز شده است و همچنین مشخص شد که متهم دارای پرونده باز در شهرستان جیرفت با ترفند کلاهبرداری در فضای سایبری است.
سرهنگ جواد جهانشیری، به کاربران فضای سایبری هشدار داد: مراقب واریز وجوه با منشأ سرقتی به حساب خود باشید و هرگز معاملات حساس و با ارزش خود را در فضای سایبری با افراد ناشناس انجام ندهید تا گرفتار عواقب و مشکلات بعدی آن نشوید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->