به گزارش شهرآرانیوز، لیلی اژدری مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی در یک گفتوگوی رادیویی ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص چالشهای گردشگری خارجی در طول دو سال گذشته و در خلال شیوع همهگیری کرونا، امکان انجام هرگونه پیشبینی در خصوص تعداد گردشگران خارجی ورودی به کشور در ایام عید نوروز را منتفی دانست و خواستار توجه ویژه و سرمایهگذاری به گردشگری داخلی شد.
وی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا باعث شد در دو سال گذشته مرزهای کشور تقریباً به صورت کامل به روی گردشگران خارجی بسته باشد گفت: خوشبختانه از آبان ماه و به دنبال مدیریت بیماری پس از گسترش روند واکسیناسیون عمومی، امکان ورود مجدد گردشگران خارجی به کشور فراهم و توانستیم مجدداً در برنامههای بینالمللی شرکت کنیم.
این مقام مسئول ادامه داد: در کوران دوران همهگیری کرونا در طول دو سال گذشته صرفاً تورهای گردشگری سلامت در کشور برقرار بود که اغلب گردشگرانی نیز که از طریق این تورها وارد ایران میشدند عمدتاً از کشورهای همسایه و به صورت مشخص عراق بودند و سایر گردشگران و تورها امکان ورود و انجام سفر به ایران را نداشتند.
مدیر کل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی با اشاره به تمایل و استقبال گسترده گردشگران خارجی برای سفر به ایران از آبان ماه سال جاری و به دنبال رفع محدودیت صدور روادید برای گردشگران خارجی بیان کرد: هم زمان با رفع این محدودیت بلافاصله دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کار خود در راستای جذب گردشگران خارجی را مطابق روال از آبان ماه شروع کردند.
به گفته اژدری، به موازات رفع محدودیت ورود گردشگران خارجی در وزارت میراث فرهنگی نیز تورهای آشناسازی را با هدف توسعه و رشد ورود گردشگران به ایران فعال کردیم؛ اما متأسفانه پس از چند مدت و به دنبال پیدایش سویه اُمیکرون در کشور، مجدداً شاهد بروز چالش در صنعت گردشگری شدیم به گونهای که در حال حاضر نیز صدور ویزا برای گردشگران بعضی از کشورها کماکان با کندی صورت میگیرد.
وی ارائه پیشبینی صحیح از تعداد گردشگران خارجی که در نوروز وارد کشور میشوند را ممکن ندانست؛ چراکه احتمالاً با تداوم همهگیری سویه امیکرون، شاهد لغو تعدادی از تورها باشیم و برای اتباع برخی از کشورها نیز ویزا صادر نشود؛ برهمین اساس همچنان باید گفت تا زمان پایان قطعی و کامل همهگیری کرونا، تمرکز همه کشورهای جهان بر گردشگری داخلی است.
این مقام مسئول با اشاره به وبیناری که اخیراً در خصوص گردشگری کشورهای حاشیه اقیانوس هند برگزار شد، تصریح کرد: یکی از مباحث مهم و محوری که از این وبینار به اتفاق مورد تأکید نمایندگان کشورهای مختلف در حوزه گردشگری قرار داشت، لزوم توجه به بعد داخلی گردشگری تا پایان همهگیری کرونا در اقصی نقاط جهان بود.
مدیر کل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی خاطر نشان کرد: باید تمام امکانات لازم را به منظور توسعه گردشگری داخلی فراهم کرد و برای تحقق این امر تلاش کرد؛ چراکه بر اساس تحقیقات، گردشگری داخلی سبد بسیار بزرگی از صنعت گردشگری در تمام کشورها را تشکیل داده و مطابق آمارهای بینالمللی نیز سهم گردشگری داخلی از صنعت گردشگری بسیار بزرگتر و فراتر از گردشگری خارجی بوده است.
منبع: همشهری آنلاین