پلمب سومین رستوران متخلف در طرقبه شاندیز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری متهم به ۲۰۰ فقره موبایل قاپی در مشهد مجازات افشای اسرار بیماران از طرف پزشک چیست؟ مرگ دلخراش خاله ۱۴ ساله به دست خواهرزاده ۵ ساله (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) شتر، عامل مصدومیت ۸ نفر در تصادف ۴ تریلی در جاده طبس - اصفهان سربازان امریه می توانند در آتش نشانی خدمت کنند وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی خواهد بود رئیس سازمان بهزیستی: هیچ معلولی پشت نوبت مستمری نیست عجیب و غریب‌ترین سفارش‌ها برای عمل‌های زیبایی پشت پرده تیپ‌های عجیب و آویزهای غریب سر و صورت نوجوانان قتل و سوزاندن جسد پدر به دست دختر شیطان صفت کاهش ۱۰ درصدی مصدومان حوادث ترافیکی در نوروز ۱۴۰۳ جزئیات خدمات درمانی «رایگان» تامین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان اعلام شد پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای عالی بیمه زلزله، مرزن آباد مازندران را لرزاند (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف جسد جوان گم شده در بشکه اسید مرگ یک جوان در پی شلیک پلیس +اطلاعیه پلیس واریز وام ۳۰ میلیون تومانی به حساب بازنشستگان کشوری + جزئیات (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۶ هزار عدد قرص غیرمجاز از یک واحد صنفی در مشهد کشف شد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) برخورد مرگبار تریلر با پراید در جاده نیشابور -فریمان (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

گزارشی از «تورهای واکسن کرونا» برای ارمنستان، ترکیه و امارات

  • کد خبر: ۷۲۶۰۹
  • ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
  • ۱
گزارشی از «تورهای واکسن کرونا» برای ارمنستان، ترکیه و امارات
یک آژانس مسافرتی: «برای سه شب هتل سه ستاره در ارمنستان از پایین‌ترین قیمت یعنی شش و نیم میلیون شروع می‌کنیم به بالا. اگر هم هتل بهتر بخواهی قیمت بالاتر می‌رود، چیزی حول و حوش ۱۰-۱۱میلیون تومان».  

شهرآرانیوز - «این حرف ها رو بریز دور که واکسن درست و حسابی در ایران گیر نمی یاد، پول بدی همه چی هست»

این جملات را مدیر یکی از آژانس های توریستی که تبلیغات «تور واکسن کرونا» انجام می دهد، می گوید. او مدعی است اگر اراده کنی در داخل همین ایران انواع و اقسام واکسن ها از آمریکایی و انگلیسی گرفته تا همین برکت خودمان به وفور پیدا می شود، به شرطی که بخواهی!

بیش از یکسال است که با همه گیری ویروس کرونا مرزها هم بسته شده و برخی از کشورها که از چند ماه پیش واکسیناسیون عمومی شان را آغاز کرده اند، تقریبا امروز جزو مناطق امن کرونا به حساب می آیند و کم کم اقدام به بازگشایی مرزهایشان کردند، اما نه به همین راحتی! آنها تنها حاضر به پذیرش گردشگرانی هستند که واکسن‌های مورد تایید آن‌ها را تزریق کرده اند.
 
با این توضیحات، چندی پیش بود که برخی کشورهای همسایه از جمله ارمنستان، ترکیه و امارات عربی متحده برای تزریق رایگان واکسن کرونا به گردشگران اعلام آمادگی کردند و متعاقبا عده ای در داخل ایران هم دست به کار شدند و تبلیغاتی را با عنوان «تور واکسن کرونا» آغاز کردند.
 
با یک جستجوی ساده در اینترنت آگهی های تور به وفور یافت می شود، از تور ترکیه، ارمنستان و دوبی گرفته تا روسیه ! ، قیمت ها هم بسته به مدت زمان و هوایی یا زمینی بودن و سرویس های ارائه شده از حدود دو میلیون تومان هست تا بالا تر. 


خارج واکسن روی زمین ریخته!  

مدیر یکی از آژانس های مسافرتی حوالی منطقه شمال تهران با تاکید بر اینکه در ارمنستان اگر دست ات را بالا ببری پنج واکسن مختلف را برای تزریق آماده کرده اند، در این خصوص می گوید که اصلا چیزی به نام «تور واکسن کرونا» وجود ندارد و این حرف ها کلاهبرداری است. او همچنین می افزاید؛ آژانس ما هم مثل تمام این سالها تور خودش را به کشورهای همسایه و باقی کشورها می برد، حالا در آنجا اگر کسی خواست واکسن بزند به ما ربطی ندارد. ما چه کاره ایم! اصلا تعهدی نسبت به تزریق واکسیناسیون مسافرانمان نداریم.

این مدیر البته برای جلب اعتماد من که به عنوان یک مشتری ناشناس تماس گرفته ام با اعتماد به نفس می افزاید؛ در ماههای پیش هزار مسافر برای تزریق دوز اول به ارمنستان بردیم که حتی بلیط برای تزریق دوز دوم شان را هم از همین حالا پیش خرید کردند. مسافران ما رفتند ارمنستان هم گشتند و خوش گذراندند و هم واکسن «آسترازنکا» را به مبلغ 1 دلار زدند. آنجا سر هر چهار راه، سر هر دکه روزنامه فروشی، اصلا هر کجا که بخواهید می روید واکسن تان را می زنید. شما ایران را فراموش کنید، خارج از ایران واکسن روی زمین ریخته!  

طبق توضیحاتی که در آگهی آژانس شان شان قید شده، اقامت در هتل 3 ستاره همراه با صبحانه دارند همراه با ترانسفر فرودگاهی، بلیط رفت و برگشت و بیمه مسافرتی. از او در خصوص قیمت تورهای شان می پرسم، می گوید؛ «برای سه شب هتل سه ستاره در ارمنستان از پایین ترین قیمت یعنی شش و نیم میلیون شروع می کنیم به بالا. اگر هم هتل بهتر بخواهی قیمت بالاتر می رود، چیزی حول و حوش 10-11».  
 
از او می پرسم به غیر از ارمنستان کدامیک از کشورهای همسایه، واکسن کرونا به گردشگران تزریق می کند؟ «هیچکدام. ترکیه و ابوظبی اعلام کردند که واکسیناسیون برای مسافران داریم، اما دروغ بود، به ایرانی ها واکسن نمی زنند، فقط ارمنستان». 
 


از فایزر داریم تا واکسن ایرانی

اطلاعات این مدیر آژانس مسافرتی من را برای سر درآوردن از چگونگی کار این «تورهای واکسن کرونا» مشتاق تر می سازد. در این باره آگهی های مختلفی در فضای مجازی وجود دارد که با رنگ و لعاب زیادی، مردم را برای گرفتن «تور واکسن کرونا» وسوسه می کنند. با یکی از آنها تماس می گیرم. آژانسی است که در توضیحاتش ذکر کرده «تور واکسیناسیون ترکیه » (واکسن کرونا فایزر آمریکا)، زمان تور 10 روز همراه با گشت شهری به همراه لیدر فارسی زبان.
 
واکسن آسترازنکا در آگهی ها بیشتر به چشم می خورد به همین خاطر از این آگهی تور فایزر برای والدین را برای کسب اطلاع انتخاب میکنم پاسخ دهنده بعد از همدردی با من و اینکه شرایطم را درک می کند، صدایش را پایین می آورد و می گوید: «چرا خودت را اذیت می کنی! فایزر هم بخواهی در همین تهران می توانی پیدا کنی. هر دوز 25 میلیون تومن، دو دوز می شود 50 میلیون تومان. کلنیک مان هم مجوز دار است در کامرانیه. نگران پزشک و این داستان ها هم نباش. در کلنیک ما متخصص نشسته و قبل از تزریق واکسن از شما آزمایش خون و غیره می گیرد و هر واکسنی روی ژنتیک بدن تان جواب داد، همان را به شما پیشنهاد می دهد. حالا خواستی فایزر بزن، نخواستی چینی، نخواستی همین واکسن های خودمان. به هر حال هر واکسنی را بخواهی سفارش می دهی ما برای شما وارد می کنیم! البته بخواهی آنطرف هم می بریم ولی هم هزینه اش خیلی بیشتر می شود هم مملکت غریب است. همین ایران بزنی خیالت راحت تر است».
 
از او درباره نحوه وارد شدن واکسن فایزر با توجه به شرایط خاص نگهداری و انتقال آن سئوال می کنم که به گفتن "خیالتان راحت" بسنده می کند!
 

استطاعت مالی دارند

با توجه به این شنیده ها دیگر ضروری است با ابراهیم پورفرج، مدیر جامعه تورگردانان ایران تماس بگیرم. او اما، نظارت بر تورهایی که از ایران خارج می شوند را از وظایف کاری اش نمی داند و می گوید: نظارت بر آژانس های مسافرتی از وظایف وزارت گردشگری است. من مدیر جامعه تورگردانان ایران هستم و وظیفه ما صرفا نظارت بر تورهایی است که به ایران وارد می شوند، اما به هر حال وقتی کشورهای همسایه واکسیناسیون کرونا را انجام می دهند کسانیکه استطاعت مالی اش را داشته باشند، می روند تا سلامتی شان را حفظ کنند.  
 

آژانس های مسافرتی هیچ تعهدی در قبال دریافت واکسن کرونا ندارند

پس از آن با حرمت الله رفیعی، رئیس هیات‌ مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی تماس می گیرم. او در خصوص آگهی های تبلیغاتی سفر به دیگر کشورها برای تزریق واکسن کرونا می گوید: کار من در حوزه گردشگری است، نه حوزه درمان و ما چیزی تحت عنوان «تور واکسن کرونا» نداریم. در حوزه گردشگری یکی از کارهای پر درآمد که تمام دنیا هم بر آن صحه می گذارند، گردشگری سلامت است که طی آن بیمار با اراده خود و برای دستیابی به خدمات درمانی به کشور دیگری سفر می‌کنند. در این باره مثلا خود بنده در حوزه گردشگری هر کاری برای مسافری که قصد عزیمت از یک مبدا به یک مقصد را دارم انجام می دهم، اگر مسافرم گفت که در فلان کشور کجا دلار را به ریال تبدیل کنم بلافاصله برای رفتن به صرافی راهنمایی اش می کنم، در حالیکه من متولی بانک مرکزی نیستم. در شرایط کنونی هم یکی-دو کشور همسایه ما اعلام رسمی کردند که تمام شهروندان ما واکسن کرونا دریافت کردند و الان شرایط واکسیناسیون به مسافران مان را هم داریم که البته هدف شان چرخش صنعت گردشگری و جذب مسافر است.

او ادامه می دهد: امروزه گردشگری سلامت مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته و شرکت‌های گردشگری بسیاری با برگزاری تورهای سلامت به فعالیت در این زمینه مشغول هستند. بنابراین دفاتر گردشگری زیادی برای استفاده از خدمات درمانی به کشورهای مختلف سفر می کنند. کمااینکه گردشگران سلامت بسیاری از کشورهای مختلف برای انجام کارهای درمانی مثل زیبایی، چشم پزشکی و... به ایران مسافرت می کنند و این کار بلامانع است.

رفیعی همچنین یادآوری می کند: من مسافر را تحت عنوان «تور واکسیناسیون کرونا» به کشور دیگری نمی برم! مسافر را برای گردشگری می برم و تشویق یا ممانعتی نمی کنم که واکسن بزند یا نزند. این تصمیم بر عهده خود مسافر است. چنانچه دولت کشور مقصد واکسیناسیون مسافران را انجام می دهد، اگر مسافری واکسن تزریق کند به مسوولیت خودش این کار را کرده.
 

تور واکسیناسیون نداریم

رفیعی همچنین با نکوهش تبلیغی تحت عنوان «تور تزریق واکسن» از سوی برخی آژانس های مسافرتی، افزود: آژانس های گردشگری و مسافرتی ایران مجاز به تبلیغ تور تحت عنوان «تور واکسن کرونا» نیستند و چنانچه برخی آژانس‌ها چنین تبلیغاتی با این عنوان را آغاز کردند باید به پروانه دار و شناسنامه دار بودن آنها شک کرد! امیدوارم آژانس های رسمی خودشان متوجه باشند که اگر شهروندی را با تضمین دریافت واکسن به کشور دیگری روانه کردند و بنا به هر دلیلی این واکسیناسیون انجام نشد، تعهدی که کرده اند برایشان دردسرساز می شود. بنابراین دفاتر گردشگری می بایست از اجرا و تبلیغ تور با وعده واکسن کرونا پرهیز کنند.  

او در پایان با تاکید بر اینکه دولت و همچنین متولیان وزارت بهداشت و درمان باید خیلی پیش تر از اینها واکسن کرونا را در دسترس عموم مردم قرار می دادند، یادآور شد: حالا که واکسن کرونا هنوز آنطور که باید و شاید در اختیار مردم قرار نگرفته، مردم با هزینه شخصی خودشان به کشورهای دیگر می روند و این کار را انجام می دهند. هم خیال خودشان از بابت سلامت شخصی شان آسوده می شوند و هم بهداشت جامعه در سطح بالاتری قرار می گیرد.
 
نهایتا بررسی های انجام شده گویای آن است که بازار غیر رسمی فروش انواع و اقسام واکسن قاچاق کرونا در تهران داغ داغ است و نظارتی هم بر تخلفات و سودجویی های احتمالی وجود ندارد هرچند روز گذشته سخنگوی ستاد ملی کرونا از بازداشت برخی قاچاقچیان واکسن در ایران خبر داد، رئیسی در عین حال گفته بود کسانی که برای واکسن خارجی 25 میلیون تومان می پردازند اشتباه می کنند چون فایزر باید در دمای منفی 80 درجه نگه داری شود و حتی دمای منفی 10 درجه هم باعث فاسد شدن آن می شود.
 
منبع: جام‌جم
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
فرناد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
0
0
اگر یه تحقیق کوچیک میکردید میدید فایزرهای جدید دیگه منفی 80 درجه شرایط نگهداریش نیست.
فقط دنبال مطلب پر کردنید
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->