«کافه بازی»، «کافه علم» و «کافه کارآفرینی» ویژه دختران مشهدی احداث می‌شود شهردار مشهد: بوستان‌های «بهشت» و «آفتاب» ویژه بانوان به زودی به بهره‌برداری می‌رسد مبدا تعیین مسافت شهر مشهد از سایر شهر‌ها کجاست؟ چهارمین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در مشهد مقدس برگزار می‌شود نشان مشهدالرضا(ع) باعث رونق فعالیت‌های مردمی و جهادی می‌شود لزوم معرفی مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی دنیا روزشماری وقایع انقلاب اسلامی در مشهد، از اول تا چهارم دی‌ماه ۱۳۵۷ (بخش اول) | بیمارستان شاه‌رضا، پایگاه انقلاب مشهد آغاز هفته ملی مشهد با اجرای برنامه‌های ویژه فرهنگی، هنری و گردشگری جذب ۲۱ بانوی آتش‌نشان در مشهد ابلاغ برنامه‌های استقبال از بهار ۱۴۰۴ در مشهد از نیمه دی‌ماه هوای کلانشهر مشهد، همچنان آلوده است (۲ دی ۱۴۰۳) ناصحی: رویداد نشان مشهد الرضا(ع) باید در سطح ملی و بین المللی دیده شود نشان مشهد الرضا(ع)؛ فرصتی برای آشنایی نسل آینده با چهره‌های تاثیرگذار اقتصادی مشهد برگزاری اولین نشست کارگروه زیارت شورای عالی استان‌های کشور اختصاص ۱۳۰ تاکسی ون به تاکسیرانی مشهد (۲۸ اذر ۱۴۰۳) یادگارهای کوهسنگی مشهد در دل سازه‌های شهر حل اختلاف میان وزارت کشور و ایران‌خودرو بر سر ۹۰ تاکسی ون شهرداری مشهد بررسی مشکلات ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در محلات حاشیه شهر مشهد | لنگرانداختن بسازوبفروش‌ها در بولوار توس آغاز اولین روز زمستان در مشهد با آلودگی هوا سرپرست شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد منصوب شد (یکم دی ۱۴۰۳) امضای تفاهم‌نامه ٢ هزار میلیارد تومانی برای سامان‌دهی محور‌های ورودی مشهد مقدس
سرخط خبرها

مهمان‌نوازی و توسعه گردشگری

  • کد خبر: ۱۰۲۵۰۴
  • ۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
مهمان‌نوازی و توسعه گردشگری
حمید مسعودی - جامعه‌شناس و پژوهشگر اجتماعی

سویه‌های اجتماعی میزبانی از زائران و گردشگران خارجی در مشهد

حضور زائران و گردشگران اثرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی چشمگیری بر جامعه میزبان دارد، به‌شکلی که اگر این گروه از بین افراد خارج از کشور باشند، این اثرات ممکن است بیشتر به چشم بیاید. از سوی دیگر، حضور و مشارکت آن‌ها در هر شهر و محدوده‌ای نیازمند ظرفیت‌سازی، آستانه تحمل و فرهنگ پذیرش گردشگران و زائران است.

مسافران در مراجعه به شهر‌هایی مانند مشهد و قرارگیری در معرض فرهنگ جامعه میزبان واکنش‌ها و رفتار‌های خاصی از خودشان نشان می‌دهند. در راستای ارتقای رضایت گردشگران و زائران، ماندگاری بیشتر آن‌ها، مشارکت اقتصادی و کیفیت بهینه سفرشان، ضروری است به مسئله جامعه‌شناسی میزبانی توجه جدی شود. این موضوع را از ابعاد مختلف می‌توان بررسی کرد و می‌تواند به توسعه گردشگری و کیفیت‌بخشی به امر زیارت منجر شود.

توانمندی جامعه میزبان در راستای برخورد و تعامل مثبت با گردشگران و زائران اولین نکته‌ای است که در این مهم باید به آن توجه کرد. نهاد‌های مختلف محلی در راستای آموزش و توانمندی جامعه میزبان به‌ویژه گروه‌های شغلی، می‌تواند آستانه تحمل این گروه را افزایش دهد و انگیزه سفر دوباره و وفاداری سفر گردشگران و زائران را بهبود ببخشد.

برای مثال توانمندی جامعه میزبان در فهم زبانی به‌ویژه عربی و انگلیسی می‌تواند زمینه مثبت تعامل اجتماعی و راهنمایی بهتر گردشگران و زائران را سبب شود. توانمندنشدن جامعه میزبان باعث انحراف در تعاملات و گرایش گردشگران به مراکز غیررسمی و نامعتبر خدماتی و اقتصادی می‌شود.

فرهنگ پذیرش بیگانگان از محور‌های توسعه گردشگری خارجی و البته زیارت در بین اقشار و گروه‌های غیرایرانی است. جامعه میزبان همه تلاشش را می‌کند تا هویتش را حفظ و آن را از آسیب‌دیدن دور کند. گروهی دیگر نیز بر این باورند که جامعه میزبان با نمایش فرهنگ و هویتش درصدد ایجاد تمایز و شناساندن بهتر آن به بیگانگان است.

جامعه گردشگران و زائران بیشتر تلاش می‌کنند در رفتار‌ها و هنجارهایشان مانند جامعه میزبان رفتار کنند، ولی قدم اول در زائرپذیری و پذیرش گردشگران خارجی را باید مردمان جامعه میزبان بردارند و زمینه را برای پذیرش این گروه در شهر مشهد فراهم کنند.

هویت‌بخشی و برجسته‌سازی مناسک و آیین‌ها، معرفی چیستی برگزاری برنامه‌ها و همچنین کشف زمینه‌های مشترک فرهنگی و البته برگزاری برنامه‌های جامعه گردشگران و زائران در شهر می‌تواند فرهنگ پذیرش بیگانگان را ارتقا دهد و آنان را به مهمانان و همراهان تبدیل کند؛ در صورتی که ملاحظه می‌شود این افراد تا پایان سفر همچنان بیگانه هستند. طبیعتا حضور زائران و گردشگران خارجی بر رفتارها، هنجارها، ارزش‌ها و باور‌های جامعه میزبان اثرگذار خواهد بود.

در این مسیر آنچه اولویت دارد، اکتشاف و همسویی با فرهنگی است که تعالی‌بخش انسان است و جامعه میزبان باید آماده تحولات مثبت در زندگی و کسب‌وکار خودش باشد. با حضور گردشگران و زائران خارجی، جامعه میزبان یاد می‌گیرد و زندگی‌اش را تغییر می‌دهد. اگر زمینه پذیرش این موضوع در جامعه نباشد و از سوی دیگر توانمندی آن‌ها نیز ضعیف باشد، آسیب‌زا خواهد بود.

دسترسی به خدمات و نیل به عدالت اجتماعی در خدمت‌رسانی به گردشگران خارجی نیز از محور‌های مهم در جامعه میزبان است. این جامعه رقیبی برای گردشگران و زائران خارجی نیست و آداب مهمانی اقتضا می‌کند در نیل به خدمات بهینه و زیرساختی راهنمای آن‌ها باشند و از سوی دیگر به مشکلات آن‌ها رسیدگی و رضایت اجتماعی از شهر را فراهم کنند.

گردشگران و زائران نباید احساس بی‌عدالتی در حق خود ازجمله در قیمت‌ها، استفاده از خدمات و رفتار‌ها و تعاملات کنند. حتی برعکس، سنگینی وزنه خدمات اجتماعی به‌نفع گردشگران می‌تواند آثار اجتماعی بیشتری داشته باشد.

تأمین امنیت گردشگران و زائران خارجی از دیگر محور‌های جامعه میزبان است، به‌طوری‌که اگر حس امنیت از بین برود، بازگشت دوباره آن‌ها و حتی ماندگاری آن‌ها نیز از بین می‌رود. به‌طبع، حضور در فضایی ناآشنا برای افراد نگران‌کننده، استرس‌زا و همراه با ناامنی است و اگر جامعه میزبان نیز به آن دامن بزند، باعث تشدید مشکلات زائران و گردشگران می‌شود و حس رضایت درونی را می‌کاهد.

در این مسیر، جامعه میزبان می‌تواند با راهنمایی و مشاوره، اختصاص پلیس زائر، همراهی و هم‌زبانی با گردشگران خارجی و پیگیری امور مربوط به وسایل و اقلام همراه این افراد، فرهنگ میزبانی را ارتقا دهد و باعث اعتماد آن‌ها به نهاد‌های رسمی و گروه‌های غیررسمی شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->