دولخانی رئیس جدید هیات سوارکاری شد نتیجه بازی ترکیه و هلند+ ویدیو گل‌ها و خلاصه بازی| نارنجی‌ها رقیب انگلیس شدند ویدیو ضربات پنالتی انگلیس و سوئیس در یورو۲۰۲۴ نتیجه بازی انگلیس و سوئیس در یورو۲۰۲۴+ ویدیو گل‌ها و خلاصه بازی| باز هم جان به لب شدند! پخش زنده بازی هلند و ترکیه در یک چهارم نهایی یورو ۲۰۲۴ (۱۶ تیر ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین سرپرست استقلال به زودی معرفی می‌شود عالیشاه و کنعانی مخالف بازگشت دو ستاره به پرسپولیس بازیکنان بی‌قرارداد حاضر به تمرین با استقلال نشدند! عبدی: خودم را اثبات می‌کنم ۸ بازی خانگی استقلال و پرسپولیس در لیگ نخبگان گزینه پرسپولیس، سرمربی استقلال شد! نحسی میزبانی یورو برای دومین بار آلمان را گرفت همدردی استراماچونی با آلمانی‌ها: همه پنالتی شما را دیدند غیر از داور پخش زنده بازی انگلیس و سوئیس در یک چهارم نهایی یورو ۲۰۲۴ (۱۶ تیر ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین طارمی و اینترمیلان از چهارشنبه جدی می‌شود ملی‌پوشان ایرانی تماشاگر فینال جام ملت‌ها گولسیانی مهمان تلویزیون گرجستان شد گاریدو: منتظر حضور در مسابقات با پرسپولیس هستم کاپیتان در راه بازگشت به اصفهان علیپور ۷۰۰ هزار دلار می‌خواهد!
سرخط خبرها

نگاهی به تاریخچه حضور ایران در ادوار مختلف جام جهانی

  • کد خبر: ۱۰۳۶۳۰
  • ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
نگاهی به تاریخچه حضور ایران در ادوار مختلف جام جهانی
تیم ملی فوتبال ایران تا کنون پنج دوره حضور در جام جهانی فوتبال را تجربه کرده و جام جهانی۲۰۲۲ قطر برای یوز‌های ایرانی ششمین آوردگاه بزرگ جهانی است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ تیم ملی فوتبال ایران تا کنون پنج دوره حضور در جام جهانی فوتبال را تجربه کرده و جام جهانی۲۰۲۲ قطر برای یوز‌های ایرانی ششمین آوردگاه بزرگ جهانی است. حاصل پنج دوره حضور ایران در بزرگ‌ترین جشنواره فوتبال جهان دو پیروزی، چهار تساوی و ۹ شکست بود و بهترین عنوان این تیم کسب چهار امتیاز از جام جهانی۲۰۱۸ روسیه با هدایت کارلوس کی روش پرتغالی بود. در آن دوره از مسابقات ایران موفق شد تیم ملی مراکش را شکست دهد و برابر تیم پرستاره پرتغال به تساوی برسد.

اولین امتیاز در اولین دوره

ایران در نخستین حضورش در جام جهانی (۱۹۷۸ آرژانتین) با تیم‌های فوتبال هلند، اسکاتلند و پرو هم گروه شد. در آن دوره از رقابت‌ها ایران به عنوان تنها نماینده قاره آسیا، با کسب یک تساوی و دو شکست به کار خود پایان داد. تیم ملی فوتبال ایران ابتدا با نتیجه ۳ بر ۰ مغلوب هلند شد و در ادامه برابر تیم اسکاتلند به تساوی یک-یک رسید. نخستین گل ایران در جام جهانی فوتبال را ایرج دانایی فرد وارد دروازه اسکاتلند کرد. ایران در دیدار سوم خود با نتیجه ۴ بر ۱ بازی را به پرو واگذار کرد. حسن روشن، تک گل ایران را در این دیدار به ثمر رساند. حاصل حضور ایران در آن دوره از جام جهانی یک امتیاز بود. آن تیم با هشت گل خورده و دو گل زده، آرژانتین را به مقصد ایران ترک کرد.

۲۰ سال انتظار برای حضور در جمع بزرگان

برای حضور مجدد ایران در جام جهانی فوتبال بیست سال زمان لازم بود. تیم ملی ایران که با خلق حماسه ملبورن مسافر جام جهانی ۱۹۹۸فرانسه شده بود، یکی از چهار نماینده آسیا در آن دوره از مسابقات به شمار می‌رفت. در فرانسه، تیم ملی ایران، عربستان، ژاپن و کره جنوبی نماینده قاره کهن بودند.

در این دوره از بازی‌ها ایران با تیم‌های آلمان، یوگسلاوی سابق و آمریکا هم گروه شد و یکی از نتایج تاریخی کشورمان در بزرگ‌ترین جشنواره ورزشی جهان رقم خورد. تیم ایران که با وجود بازی درخشان برابر یوگسلاوی مغلوب ضربه کاشته استثنایی سینیشا میهایلوویچ نامدار شده بود، در دیدار دوم خود که به بازی قرن معروف شد، تیم ملی فوتبال آمریکا را با نتیجه ۲ بر ۱ شکست داد. گل‌های ایران در آن دیدار را حمید استیلی و مهدی مهدوی کیا به ثمر رساندند. ایران در بازی سوم نتیجه را به تیم پرتجربه و البته پیر آلمان واگذار کرد تا با چهار گل خورده و دو گل زده، فرانسه را ترک کند.

رؤیای برباد رفته

تیم ملی فوتبال ایران هر چند موفق به حضور در جام جهانی۲۰۰۲ کره و ژاپن نشد، اما با هدایت برانکو ایوانکوویچ برای حضور در جام جهانی۲۰۰۶ راهی سرزمین ژرمن‌ها شد. ایران در جام جهانی۲۰۰۶ با تیم‌های مکزیک، پرتغال و آنگولا هم گروه شد. حاصل کار شاگردان برانکو در آن مسابقات فقط یک تساوی بود. ایران با نتیجه ۳ بر ۱ بازی را به مکزیک واگذار کرد و با نتیجه ۲ بر ۰ مغلوب پرتغال با بازیکنان نامدارش شد. دیدار آخر تیم ملی فوتبال ایران برابر آنگولا، نماینده آفریقا بود که با تساوی یک-یک به پایان رسید. تیم ایران با شش گل خورده و دو گل زده بدون برانکو ایوانکوویچ آلمان را به مقصد ایران ترک کرد. یحیی گل محمدی و سهراب بختیاری زاده، گل زنان ایران در آلمان بودند.

ناامیدی مطلق

حضور کارلوس کی روش در رأس کادر فنی تیم ملی ایران، امید به صعود این تیم به جام جهانی۲۰۱۴ برزیل را افزایش داد، اما باخت به لبنان و ازبکستان در مقدماتی جام جهانی، صعود تیم ملی را به، اما و اگر کشاند تا تیم ملی با تک گل رضا قوچان نژاد برابر کره جنوبی جشن صعود را در سئول برگزار کند. تیم ملی ایران در جام جهانی۲۰۱۴ برزیل با آرژانتین، بوسنی و نیجریه هم گره بود. در دیدار نخست برابر نیجریه نماینده آفریقا به تساوی بدون گل رسید و در دیدار دوم باوجود نمایش زیبا برابر آرژانتین مغلوب ضربه استثنایی لیونل مسی شد. شاگردان کی روش با باخت ۳ بر ۱ برابر بوسنی پایان تلخی در سرزمین قهوه را تجربه کردند.

بدشانسی میلی متری

اما تاریخی‌ترین نتیجه ایران در ادوار جام جهانی۲۰۱۸ روسیه رقم خورد؛ جایی که شاگردان کارلوس کی روش در یکی از سخت‌ترین گروه‌های جام جهانی قرار گرفتند و حاصل کار آنان چهار امتیاز بود. در آن دوره ایران با پرتغال، اسپانیا و مراکش هم گروه بود. در این مسابقات ایران تنها بازی برابر تیم ملی فوتبال اسپانیا را با یک گل به حریف واگذار کرد. حاصل کار یوز‌های ایران در سرزمین تزار‌ها چهار امتیاز بود که با برد برابر مراکش و تساوی برابر پرتغال به دست آمد. در این دوره ایران با سه گل خورده و دو گل زده به کار خود پایان داد و این بهترین عملکرد دفاعی ملی پوشان فوتبال در ادوار جام جهانی بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->