صفائی | شهرآرانیوز؛ برخی مشاغل همیشه مورد نیاز مردم هستند و با پیشرفت تکنولوژی، نیاز مردم به آن بیشتر هم میشود. درست مانند خدمات خودرویی که تمام افرادی که وسیله نقلیه دارند گذرشان به این حرفه خواهد افتاد. بیشتر آنهایی که خودرو دارند حتما در روزهای قبل از نوروز سری به مغازه تنظیم موتور زدهاند تا از صحت و سلامت خودروشان مطمئن شوند و به سفر یا گردشهای بیرون شهر بروند. عبدالرزاق منصوری، کاسب قدیمی محله ۱۷ شهریور، است که ۳۰ سال است در این حرفه مشغول است.
متولد ۱۳۵۱ است. ۲۰ سال مکانیک بوده و ۱۰ سالی میشود که رَسته کاریاش را تغییر داده و در تنظیم موتور کار میکند. به گفته خودش تنوع این حرفه سبب شده است تا آن را پیشه خود کند.
این کاسب قدیمی محله ۱۷ شهریور یادی از گذشته میکند و میگوید: آنزمان کسب مهارت حرف اول را میزد و بیشتر نوجوانان از همان سنین کم به دنبال یادگیری مهارت بودند تا در حرفهای متناسب با علاقهشان مشغول به کار شوند.
هر چند آنزمان خودرو مثل الان زیاد نبود، اما علاقهام به خودرو سبب شد تا در این حرفه کسب مهارت کنم و شغل مکانیکی را در پیش بگیرم. مدت ۲۰ سال کار کردم، اما باز و بسته کردن موتور خودرو کمکم برایم تکراری شد و احساس روزمرگی میکردم. با آمدن دستگاههای جدید در حرفه تنظیم موتور تصمیم گرفتم آن حرفه را پیش بگیرم و در آن زمینه مشغول به کار شوم.
منصوری میگوید: زمانی که وارد کار تنظیم موتور شدم دیدم علاقهام به این حرفه بیشتر است، دیگر احساس خستگی و فرسودگی نمیکردم. هرچند مدت ۲۰ سال در حرفه مکانیکی و تعمیر موتور تجربه داشتم، اما برای شروع کار در این شغل مدتی در مشهد و سپس در تهران شاگردی کردم تا تجربه لازم را کسب کنم.
او ادامه میدهد: قدیم باید تجربه کسب میکردیم، بعد مشغول کار میشدیم. برای گرفتن مجوز ابتدا باید در مقابل استادان فنی اتحادیه خدمات موتوری مشهد امتحان میدادیم، ممکن بود شما را رد کنند که در این صورت باید دوباره به دنبال کسب تجربه میرفتید تا دوباره امتحان بدهید. آنزمان مثل الان نبود که با گذراندن دوره فنی و حرفهای و یک آزمون به شما مدرک و پروانه کار بدهند. استادان اهل فن در مقابلتان مینشستند و هر یک سؤالی میکردند و از نظر فنی شما را محک میزدند.
شاید این تغییرات به افزایش تعداد خودروها بستگی داشته باشد. قدیم اگر کار را اشتباه انجام میدادید انگشتنما میشدید. همه میگفتند ببین این کار فلانی است، اما الان دیگر خیلی مهم نیست. شهر بزرگ شده و تعداد خودروها زیاد، آدمهایی که در این زمینه کار میکنند هم زیاد شدهاند، اگر بگویند این کار فلانی است، شاید خیلیها او را نشناسند و اهمیت چندانی نداشته باشد.
او باز هم از کسب تجربه سخن میگوید و برایمان این پرسش بهوجود میآید که شاگردی کردن در این حرفه کافیست؟ این استادکار قدیمی با همان چهره مهربانی که دارد لبخندی میزند و میگوید: برخلاف تصورتان برای این شغل، داشتن تحصیلات شرط اول است و تجربه هم تکمیلکننده آن است. اگر به اطرافتان نگاه کنید خودروهای متفاوتی را میبینید که هر سال مدلهای جدیدترش وارد بازار میشود.
شما نیاز دارید هر چند وقت یکبار دورههای آموزشی را بگذرانید تا علمتان بهروز باشد. کسب تجربه بر مهارت شما میافزاید و میتوانید عیبهای مختلف خودرو را پیدا کنید. حداقل دوره شاگردی در این حرفه ۲ سال است. اگر علاقهمند و دزدکار باشید در این مدت کار دستتان میآید، وگرنه زمان بیشتری را باید صرف آموزش کنید.
وی این حرفه را به جوانان و نوجوانان علاقهمند با تفکری خلاق توصیه میکند و میگوید: یکی از حرفههایی که از سکه نمیافتد خدمات خودرویی است هر قسمتی که باشد فرق نمیکند، وسیلهای است که همه لازم دارند. مهمترین اصل در انتخاب این رشته علاقه است. باید از کار لذت ببرید و استعداد و خلاقیت هم داشته باشید تا بتوانید همزمان با تکنولوژی خودروها پیش بروید و به راحتی معایب یک خودرو را متوجه شوید. توانایی آدمها کامل نیست پس کسب تجربه هم در این حرفه اهمیت ویژهای دارد.
او ادامه میدهد: اگر میخواهید تازه وارد این حرفه شوید حداقل ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه برای تهیه لوازم اولیه کارتان نیاز دارید. این هزینه بهجز هزینه مکانتان است.
رضایت مشتری خودش تبلیغ کار ماست. منصوری با بیان این جمله توصیه میکند: مشتری مثل درخت جواهر میماند. همانطور که درختان شاخ و برگ بسیاری دارند، مشتری هم برادر، عمو، دایی، دوست و ... دارد. اگر کارتان خوب باشد از کار شما پیش همه تعریف میکند و خواسته و ناخواسته تبلیغات شما را انجام میدهد. شما امین خودرو مردم هستید.
او خودروش را نزد شما میگذارد و هر چه شما بگویید انجام دادهاید میپذیرد، اگر کارتان را درست انجام ندهید و بهاصطلاحی از کارتان بدزدید، خوشحال نباشید که زرنگی کردهاید، خیلی زود عیب خودرو دوباره مشخص میشود و پیش هر استادکاری ببرد به او عیب کار شما را میگوید و کمکم مشتریانتان را از دست میدهید.
وقتی از منصوری میپرسیم تنظیم موتور چیست اینطور برایمان توضیح میدهد: کار ما شبیه یک پزشک عمومی است که تشخیص و درمان اولیه را انجام میدهد. اگر بتواند خودش برطرف میکند وگرنه به متخصص ارجاع میدهد. زمانیکه خودروها کاربراتور داشتند، تنظیم زمستانه و تابستانه داشتیم، اما الان با تغییر در سیستم خودروها، بر اساس کیلومتر خودرو، تنظیم موتور را انجام میدهیم.
در تنظیم موتور خودروهای جدید، ابتدا با دیاگ عیب را تشخیص میدهیم و طبق کیلومتر، سرویس و تنظیم میشود. برخی میپرسند کی برای تنظیم موتور مراجعه کنند؛ هر زمان که احساس میکنید خودرو نرمال نیست قدرت شتاب پایین است، صدایش تغییر کرده است باید برای تنظیم موتور مراجعه کنید.