عادل نجفی | شهرآرانیوز - یک بار دیگر ماه تهذیب نفس، رشد معنوی و خودشناسی فرا رسیده است. در حدود دو میلیارد مسلمان در سراسر جهان زندگی میکنند و بسیاری از آنان در این روزها برای عمل به مناسک مذهبی خود از طلوع تا غروب سبک زندگی متفاوتی را تجربه میکنند. اما این تغییرات چه تأثیری بر زیست مجازی آنها دارد؟ شرکت گوگل و پژوهشکده اطلاعات مصرفکنندگان آسیایی در سال ۲۰۱۸ با هدف گرفتن جامعه ۲۴۵ میلیون نفری مسلمانان مالایی و اندونزیایی به بررسی عادات و رفتارهای حدود ۲۵ درصد از مسلمانان جهان پرداختند.
آنها به دنبال پاسخ به پرسشهایی درباره کلیدواژههای مورد جستوجو یا ترندهای یوتوب در این ایام در میان کاربران مسلمانان بودند. برای مسلمانان بهویژه در طول ماه رمضان عبادت و کیفیت آن اهمیت بسزایی دارد، اما آنها همزمان میخواهند به خانواده، زندگی اجتماعی و امرار معاش خود نیز بپردازند. اینجاست که فناوری میتواند به شیوههای مختلفی به کمک مسلمانان بیاید.
براساس یافتههای پژوهش در طول ماه رمضان، ۷۱ درصد از مالاییها و ۶۱ درصد از اندونزیاییها بیشتر از اپلیکیشنها و وبسایتهای اسلامی استفاده میکنند. برای نمونه، اپلیکیشن جامع Muslim Pro با ۴۵ میلیون دانلود، در چنین ایامی روزانه تا دو میلیون کاربر فعال را به ثبت میرساند. یادآوری اوقات شرعی و مدیریت آن در خلال برنامهریزی برای جلسات کاری یا زمانهای صرفشده در ترافیک از ویژگیهای این اپلیکیشن است.
یکی از پایههای اعتقادی دین اسلام کمک به دیگران بهویژه افراد نیازمند است که در ایام رمضان برجستهتر نیز میشود. براساس دادههای گوگل، جستوجوی کلیدواژه «زکات» در مالزی تا ۱.۷ و در اندونزی تا ۲.۵ برابر در این ایام افزایش مییابد. وبسایتها و اپلیکیشنهای مرتبط با امور اسلامی به کاربران خود در محاسبه میزان نذورات، فطریه و دیگر وجوه اسلامی کمک میکنند. همچنین با ایجاد درگاههای پرداختی مستقیم برای کاربران خود امکان اهدای کمکهای بیواسطه و سریع را فراهم میسازند.
تماشای محتوای تصویری آنلاین در ماه رمضان بهشدت افزایش مییابد. براساس دادههای یوتوب، جستوجوی موضوعات مختلف در این پلتفرم در ایام رمضان تا ۴۰ درصد افزایش مییابد. همچنین بررسیها نشان میدهند که ۵۴ درصد از بینندگان ویدئوهای یوتوب در این ماه به تماشای ویدئوهایی با محتوای مفاهیم دینی پرداختهاند. به عبارت دیگر و در مقایسه با ماههای عادی سال، کاربران مالایی و اندونزیایی بهترتیب ۵۸ و ۴۸ درصد بیشتر به تماشای محتوای دینی مشغول میشوند.
به طور سنتی، مسلمانان علاقه دارند در پایان روز، در کنار خانواده و با غذاهای خانگی افطار کنند. همین سنت باعث میشود در ایام ماه رمضان جستوجو برای دستور پخت غذاهای مختلف در یوتوب در میان کاربران اندونزی تا ۳۵ درصد و در میان مالاییها تا ۲۸ درصد افزایش یابد. اما در مواردی که به دلیل مشغلههای روزانه امکان حضور در کنار خانواده یا طبخ غذای خانگی نباشد، دادههای آنلاین حاکی از رشد یکونیمبرابری جستوجوی رستورانها و رزرواسیون آنها برای وعده افطار است. همچنین استفاده از مسییریاب «ویز» در اندونزی در ایام رمضان برای دریافت بهترین مسیرها به رستورانها تا ۵۱ درصد افزایش پیدا میکند.
براساس تعلیمات سنتی، ماه رمضان برای مسلمانان نمادی از شروع جدید است. آنها در این ایام از لوازم منزل گرفته تا لباس و خودرو و... را خریداری میکنند. جامعه مسلمانان اندونزی و مالزی در این ایام به طور میانگین تا یک و نیم برابر بیشتر در فضای مجازی به جستوجوی وسایل مورد نیاز خود برای خرید میگردند، امری که با شلوغی هر چه بیشتر بازارها، مسلمانان را بیشتر به سمت فروشگاههای مجازی سوق میدهد و آنها در کنار حفظ سنت خرید لباسهای نو و آماده شدن برای عید، به خرید جدیدترین مدلها و محصولات برندهای مختلف تشویق میکند.