سرخط خبرها

روشنایی استاندارد را از ما بخواهید

  • کد خبر: ۱۰۳۹۸
  • ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
روشنایی استاندارد را از ما بخواهید
طرح موضوع تاریکی معابر و کوچه‌های فرعی با مدیر روابط عمومی شرکت برق
سیرجانی - روشنایی برخی از بوستان‌ها و معابر منطقه کم است. ضرورت این موضوع باتوجه به اهمیتی که روشنایی در مقوله امنیت دارد، بهانه‌ای شد تا با علیرضا کاشی، مدیر روابط عمومی و سخن‌گوی شرکت برق، داشته باشیم تا پاسخ‌گوی سؤالات ما درباره وضعیت روشنایی منطقه باشند.

باتوجه به گلایه برخی ساکنان منطقه از ناامنی به‌علت نبود روشنایی در برخی بوستان‌ها و  پارک‌های محلی مثل بهشت و زیتون، چه اقداماتی در این رابطه انجام داده‌اید؟
تأمین روشنایی بوستان‌ها و فضا‌های سبز‌های محلی، میادین، پیاده‌رو‌ها، زیرگذر‌ها و روگذر‌ها برعهده شهرداری است. این موضوع‌ها از حوزه اختیارات شرکت توزیع برق خارج است، درواقع این مجموعه موظف به تأمین روشنایی مسیر‌های سواره‌رو می‌باشد. حالا ممکن است شرکت برق به سبب عرض کم پیاده‌رو و فاصله کوتاه با مسیر عبور خودروها، روشنایی پیاده‌رو را هم تأمین کند، اما درکل روشنایی معابر، بوستان‌ها و... در حیطه وظایف شهرداری است.

نوع لامپ‌های مصرفی در معابر و کوچه‌ها براساس چه ویژگی‌هایی درنظر گرفته می‌شوند؟
لامپ‌های خیابان‌های اصلی زرد و سفید رنگ و البته با رویکرد صرفه‌جویی در مصرف برق است. این موضوع جزو استاندار‌هایی است که وزارت نیرو برای ما تعریف کرده است. به این ترتیب که در کوچه‌های فرعی و کوچک لامپ‌های کم‌مصرف و با روشنایی نسبتا کمتر و در خیابان‌های اصلی، بولوار‌ها و بزرگ‌راه‌ها از لامپ‌های پرنورتر استفاده می‌شود. در این محدوده‌ها باتوجه به بالابودن حجم تردد، از لامپ‌های با نور بیشتر استفاده می‌شود.

با وجود این برخی از کوچه‌ها و معابر فرعی به‌ویژه در محدوده وحید و میثم تاریک هستند و می‌دانید تاریکی امنیت را به خطر می‌اندازد.
اگر موضوع خاموش‌بودن لامپ‌های تیر‌های چراغ برق یا سوخته و شکسته بودنشان مطرح باشد، شرکت برق ورود پیدا کرده و اقدام به تعویض یا نصب لامپ می‌کند، اما اگر تاریکی محل ناشی از شاخ‌وبرگ درختان باشد، در حوزه وظایف و اختیارات شرکت توزیع برق نیست. ورود به این مقوله و قطع یا هرس درختان به سبب اهمیت موضوع فضای سبز منطقه باید با هماهنگی شهرداری انجام شود. شهروندان باید با اعلام موضوع به ۱۳۷ شهرداری درصدد رفع مشکل محله خود باشند. البته این نکته را هم توجه داشته باشید که ما ۲ نوع شبکه برق داریم؛ شبکه فشار ضعیف و شبکه فشار قوی. شبکه فشار قوی ۲۰ هزار ولت برق دارد. چنانچه شاخه‌های درختی کابل‌های شبکه فشار قوی را درگیر کرده باشد، باهماهنگی شهرداری و گرفتن مجوز قانونی شاخ‌وبرگ درختان قطع یا هرس می‌شود. یعنی شاخه‌هایی که به حریم شبکه‌های برقی ورود پیدا کرده‌اند و امکان خطر برای مردم و شبکه برق وجود داشته باشد، با رعایت نکات ایمنی رفع خطر می‌شود.

در محدوده‌هایی که نام برده شد، تردد خودرو‌ها بسیار زیاد است و روشنایی محدود است، آیا امکان افزایش روشنایی این خیابان‌ها وجود دارد؟  
شرکت توزیع برق مشهد در این شهر هیچ مانعی برای تأمین روشنایی معابر و خیابان‌ها ندارد. در نقاطی که شما مطرح کردید، ممکن است به‌علت وجود درختان و سایه‌ای که رو‌ی چراغ‌ها انداخته است، انعکاس روشنایی ضعیف‌تر باشد، اما اگر به هردلیلی چند لامپ سوخته یا شکسته باشد، این وظیفه ماست که به رفع این کمبود اقدام کنیم. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که شهروندان نباید انتظار داشته باشند در کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی مثل وحید و میثم‌جنوبی روشنایی همچون بزرگ‌راه شهید بابانظر یا میدان فجر داشته باشیم.

شرکت توزیع برق شهرستان مشهد، به‌تازگی اقدام به ارائه خدماتی در قالب میز خدمت کرده است. در این‌باره هم توضیح می‌دهید.
۱۰ واحد اجرایی در شهر مشهد در قالب میز خدمت به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کنند. به‌طوری‌که صفر تا صد فروش انشعابات و خدمات برق پس از آن در این دفاتر انجام می‌شود؛ یعنی اگر کسی بخواهد انشعابی را خریداری کند و مشکل تغییر نام و مشکل قبض و... داشته باشد، با مراجعه به این واحد‌ها یا دفاتر پیشخوان دولت، می‌تواند درخواست خود را مطرح کند و جواب بگیرد. هدف حذف مراجعه حضوری و انجام کار‌ها در کمترین زمان ممکن و با صرف کمترین هزینه است. درحالی‌که این نکته را هم یادآور شوم شهروندان می‌توانند موضوع‌های مربوط به روشنایی معابر، قطع برق منزل یا محل کار و... را با شماره ۱۲۱ در میان بگذارند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->