کاظمی قمی: ایران ۳۰۰ میلیون متر مکعب حقابه از افغانستان دریافت کرده است ۱۰۰هزار مهاجر افغانستانی در مراسم وداع با رئیس جمهور در مشهد شرکت کردند معاون نخست‌وزیر طالبان با اسماعیل هنیه و امیر قطر در تهران دیدار کرد + عکس عکس‌هایی از مراسم استقبال از پیکر مطهر رئیس‌جمهور شهید در فرودگاه مشهد دو مقام ارشد طالبان برای ادای احترام به شهدای خدمت وارد تهران شدند مهاجرین افغانستانی در سوگ یک حامی بزرگ | شهدای خدمت رهرو صراط مستقیم بودند + فیلم سید ابوطالب مظفری: عملکرد دولت در حوزه مهاجران نقطه درخشان کارنامه آقای رئیسی بود ملا برادر و امیرخان متقی برای حضور در مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور به تهران می‌آیند بمان برادر من، وقت، وقت رفتن نیست | سروده شاعر افغانستانی در سوگ سید ابراهیم رئیسی حامد کرزی: امیدوارم ایران با صبر از این مرحله دشوار عبور نماید وزیر خارجه طالبان پیام تسلیت ملت افغانستان را به کاظمی قمی ابلاغ کرد افغانستان، غم‌شریک مردم ایران کنسولگری افغانستان در مشهد: ما و مهاجران افغانستانی دعاگوی دولتمردان ایران هستیم طالبان: با بیم و امید سرنوشت هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور ایران را دنبال می‌کنیم سازمان ملل: تغییرات اقلیمی اثرات ویرانگری بر مردم افغانستان دارند هشدار در رابطه با خطر وقوع سیل در ۱۲ ولایت افغانستان (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قربانیان سیل در افغانستان به ۴۰۰ نفر رسید (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) تلفات حمله به گردشگران خارجی در بامیان به شش تن افزایش یافت هشدارها درباره خطر فروریختن منار جام در ولایت غور افغانستان پس از وقوع سیل هشدار درباره وقوع سیل در ۱۶ ولایت افغانستان
سرخط خبرها

سهم طالبان در تعرض به کنسولگری ایران در هرات

  • کد خبر: ۱۰۴۶۷۸
  • ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱
سهم طالبان در تعرض به کنسولگری ایران در هرات
بررسی تحولات افغانستان

روز دوشنبه بیست و یکم فروردین ماه عده‌ای در مقابل سفارت و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهرهای کابل و هرات شعار سر داده و به کنسولگری ایران در هرات نیز تعرض صورت گرفت. این حوادث پیامدی است از جنجال‌هایی که از سه هفته پیش با انتشار ویدئوهایی در فضای مجازی آغاز شد.

تعداد وسیعی ویدئو در یک بازه زمانی کوتاه منتشر شد که عنوان آنها آزار و اذیت مهاجرین افغانستانی در ایران بود اما نگاهی دقیق‌تر به محتوای آنها نشان می‌داد که اکثریت آنها با قصد و غرض به این موضوع مرتبط شدند و مکان و زمان آنها چیز دیگری است.

بررسی فضای شبکه‌های اجتماعی طی چند هفته اخیر نشان از یک حرکت مشکوک به قصد تحریک افکار عمومی و ایجاد تنش بین ملت افغانستان و ایران را می‌داد و حادثه تروریستی در حرم امام رضا علیه السلام به شیوع این موج کمک کرد. به زودی بخش قابل توجهی از افکار عمومی دو کشور به تقابل با یکدیگر مشغول شدند و علاوه بر عامه مردم، قشر نخبگانی نیز وارد این تقابل‌ها و موضع‌گیری‌ها شدند.

در ایران، مسئولان با پرده برداشتن از یک توطئه که هدف آن بر هم زدن روابط افغانستان و ایران بود و موضع‌گیری مدبرانه، فضا نسبتا آرام شد اما در افغانستان متاسفانه این گونه نبود. فعالان رسانه‌ای طالبان و برخی از مقامات برحال و یا سابق این گروه با اظهارات و موضع‌گیری‌های خود احساسات مردم افغانستان را بیش از پیش تحریک کردند و سبب شد ویدئوهای تهدید آمیزی از سوی برخی از افراد طالبان منتشر شود که تهدیدات امنیتی علیه کشور ایران و اتباع ایرانی در آن مطرح گردید. با این وجود مقامات ارشد حکومت طالبان به جای آرام کردن فضا، در اقدام پوپولیستی از احضار مقامات سفارت ایران در کابل خبر دادند و در گام بعد اعلام کردند که در دیدار با سفیر ایران به وی گفته اند "تا این پیام را به رهبران خویش در ایران منتقل نماید که به نهادهای امنیتی و سایر نهادهای مربوطه در مورد چگونگی جلوگیری از سوء برخورد با مهاجران افغان در شهرها و مناطق مرزی دستورات لازم ارائه نمایند."

رسانه‌های افغانستان هم با پمپاژ اخباری که جمهوری اسلامی را متهم به بدرفتاری با مهاجرین می‌کردند به این فضا دامن زدند. نتیجه آن شد که فضا در افغانستان به گونه‌ای پیش رفت که طراحان و صحنه‌گردانان این توطئه خواسته بودند؛ ایران هراسی، تظاهرات ضد ایرانی و سرانجام تعرض به مرکز دیپلماتیک جمهوری اسلامی که حکم خاک ایران را دارد.

گذاره‌ای که از سوی برخی مطرح می‌شود مبنی بر این که حکومت طالبان در تظاهرات و تعرض به کنسولگری ایران در هرات مستقیما دست داشته‌ است قابل پذیرش نیست اما با جرئت می‌توان گفت که سران طالبان نه تنها برای کنترل عواطف و احساسات مردم تهییج شده، تلاش نکردند بلکه در تحریک افکار عمومی افغانستان نقش داشتند. تعرض به کنسولگری ایران در هرات یکی از پیامدهای این سیاست طالبان است.

در شرایطی که جامعه جهانی به حکومت طالبان پشت کرده و بیشترین تعامل با حکومت طالبان از سوی کشورهای منطقه و همسایه صورت می‌گیرد، جای تعجب است که کابل چنین رویه‌ای را با ایران در پیش گرفت و در پازلی قرار گرفت که دشمنان ایران آن را برای برهم زدن روابط ایران – افغانستان طراحی کرده بودند. این گونه رفتارهای حکومت طالبان نه تنها بر محاسبات مردم و دولت ایران اثرگذار است بلکه کشورهای منطقه آن را به حافظه خواهند سپرد و در تعاملات یکجانبه و چند جانبه با حکومت طالبان مد نظر قرار خواهند داد.

منبع: کانال تلگرامی بررسی تحولات افغانستان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->