سرخط خبرها

اقدامات بارز مسجد نیمه تمام حمزه سیدالشهدا (ع)

  • کد خبر: ۱۰۴۷۸۱
  • ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹
اقدامات بارز مسجد نیمه تمام حمزه سیدالشهدا (ع)
مسجد در حال ساخت حمزه سیدالشهدا (ع) از مساجد فعال و پررفت و آمد محله حجاب در ماه رمضان است.

میترا صدر | شهرآرانیوز؛ روز‌ها و شب‌های ماه رمضان فرصت خوبی برای نیایش و ارتباط بیشتر با خداوند است و مسجد‌ها یکی از بهترین مکان‌های مذهبی برای حضور در این ضیافت الهی هستند. مسجد‌ها در این ایام پایگاه صمیمیت و همدلی می‌شوند و آیین‌های مذهبی پررنگ‌تر و با شور و حرارت بیشتری در آن‌ها اجرا می‌شوند. یکی از مسجد‌های فعال منطقه ما در این ماه، مسجد در حال ساخت حمزه سیدالشهدا (ع) در محله حجاب است با اینکه هنوز ساختمان اصلی آن بنا نشده است، اما ساکنان و نمازگزاران محله در سوله قدیمی آیین‌های مذهبی این ماه را کنار یکدیگر به‌جا می‌آورند و امیدوارند با همکاری مسئولان و خیران ساخت مسجد زودتر به پایان برسد.

هر شب پای سفره افطار مسجد

مسجد در حال ساخت حمزه سیدالشهدا (ع) نبش خیابان حجاب ۴/۶۴ قرار دارد. زمین این مسجد گودبرداری شده و تیرآهن‌های آن دیده می‌شوند، اما هنوز ساختش شروع نشده است. مردم محله سوله کنار زمین را که پیش از این به عنوان انبار تجهیزات و مصالح بوده، تکمیل کرده‌اند و از اوایل سال ۹۶ از این فضا برای نماز جماعت و فعالیت‌های دینی و مذهبی خود استفاده می‌کنند.

این مسجد در این سال‌ها و با اینکه بنای اصلی آن کامل نشده است، در ایام و مناسبت‌های مذهبی فعالیت‌هایش را با کمک‌های مردمی دنبال کرده و جزو مساجد فعال و پرکار منطقه است. سفره‌های افطاری هر شب در همین مسجد با کمک خادمان خانم و آقا انداخته می‌شوند. روزه‌داران بعد از برپایی نماز جماعت سر سفره افطار می‌نشینند و از حال یکدیگر جویا می‌شوند.

صفای مسجد به مردمی‌بودن آن است

فضای حال حاضر مسجد آن‌قدر‌ها بزرگ نیست، ولی دل خادمان آن بزرگ است و در همین فضای محدود هر روز کنار یکدیگر حاضر می‌شوند تا با کمک هم از فضای معنوی این ماه بیشتر استفاده کنند. ابتدا به قسمت بانوان می‌روم که با یک پرده برزنتی از قسمت آقایان جدا شده است. سمت چپ آشپزخانه کوچکی است و خانم‌ها در حال پخت عدسی در دیگ بزرگی هستند. تعدادی از دختران جوان سبزی‌خوردن‌های پاک شده را در بشقاب‌ها می‌کشند و تعدادی از آن‌ها پنیر‌ها را برش می‌زنند. مهلا زرنگ در حال هم‌زدن دیگ عدسی است. ۴۸ سال دارد و ۹ سالی می‌شود ساکن محله شده و خادم افتخاری مسجد است. می‌گوید: صفای این مسجد به مردمی بودن آن است. مردم محله در این سال‌ها با کمک یکدیگر برنامه‌های مسجد را اجرا می‌کنند و نمی‌گذارند چراغ مسجد خاموش شود.

ماه رمضان ماه همدلی و همکاری

خانم‌ها هر روز در این ماه برنامه ویژه‌ای دارند. غبارروبی مسجد پیش از ماه مبارک رمضان یکی از این برنامه‌هاست. هر روز تعدادی برای نمازجماعت صبح می‌آیند. سایر خانم‌ها فعالیت خودشان را از ساعت ۱۰ با برگزاری جلسه جزء‌خوانی قرآن شروع می‌کنند. بعد از برپایی نماز جماعت، تعدادی از خانم‌ها اقدامات اولیه را برای پخت افطاری شروع می‌کنند. مهلا خانم می‌گوید: کسی منتظر نمی‌ماند کاری را به او بسپارند. آقایان خرید مواد اولیه را برعهده دارند و خانم‌ها افطار را درست می‌کنند.

هر کس هر چه در توان داشته باشد انجام می‌دهد. اگر نیاز باشد حبوبات را پاک و تمیز کرده یا ظرف‌ها را مرتب می‌کنند. هر شب معمولا یک یا چند بانی هزینه افطار آن شب را تقبل می‌کند. اگر کسی نباشد نمازگزاران هر کدام به هر میزان که دوست داشته باشند برای افطار روز بعد کمک می‌کنند. شب‌های قدر علاوه بر افطاری، سحری هم درست می‌کنیم. تا قبل از کرونا تعداد نمازگزاران و روزه‌داران آن‌قدر زیاد بود که از فضای زمین ورزشی کنار مسجد استفاده می‌کردیم. آقایان با پهن کردن موکت و فرش فضا را آماده می‌کردند.

میزبانی بانوان مسجد از زائران

خانم‌های این مسجد هر هفته روز‌های سه‌شنبه یا چهارشنبه بعد از نماز مغرب و عشا به حرم مطهر می‌روند. این رسم در ماه رمضان حال و هوای معنوی‌تری دارد. زیارت اهل قبور پنجشنبه‌ها بعد از نماز ظهر است و بسته به تعداد خانم‌ها یک یا دو اتوبوس به سمت بهشت زهرا می‌رود. کمک به نیازمندان و بیمارانی که مشکل مالی دارند، تهیه غذای گرم برای کارتن‌خواب‌ها، همچنین تهیه غذای گرم برای زائران حرم مطهر در ۱۰ روز پایانی ماه صفر به مناسبت شهادت حضرت رضا (ع) از دیگر فعالیت‌های بانوان این مسجد فعال در محله حجاب است. مهلا خانم می‌گوید: برای تولد و شهادت همه ائمه (ع) برنامه داریم و از مهمانان مسجد پذیرایی می‌کنیم. بار‌ها شده در همین فضای کوچک بیش از ۱۶ کیسه برنج ده کیلویی را درست کرده ایم و همه این مراسم‌ها با کمک‌های مردمی برگزار شده است.

تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی

محمدرضا نوری خادم و عضو هیئت امنای مسجد حمزه شهدا (ع) و نایب رئیس شورای اجتماعی محله حجاب با تعدادی از جوانان مسجد برای خرید نان رفته است و با نان‌های گرم به جمع ما اضافه می‌شود. به اذان نزدیک می‌شویم و او از فعالیت‌های آقایان در ماه مبارک رمضان برایمان می‌گوید: بعد از برپایی نماز صبح جزء‌خوانی قرآن و ادعیه‌ها را داریم. یک‌ساعت قبل از نماز ظهر، نماز قضا و بعد از آن نماز ظهر و عصر خوانده می‌شود. ساعت ۵ بعدازظهر به صف نان می‌رویم و نان دولتی می‌گیریم تا هزینه‌ها کمتر شود.

بعد از افطاری و تمیزکردن مسجد دوباره جزء‌خوانی قرآن داریم. از الان به فکر سحر شب‌های قدر هستیم و مقدمات لازم برای پذیرایی از ۷۰۰ تا هزار نفر را آماده می‌کنیم. تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و گوشت گرم به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان در محله خودمان و محلات نوغان، طبرسی، ساختمان و جاده قدیم را انجام می‌دهیم.

حل مشکلات با شورای حل اختلاف

نوجوانان مسجد در حال پهن‌کردن سجاده‌ها هستند که حجت‌الاسلام حامد قائنی‌نژاد، روحانی مسجد، از راه می‌رسد. او درباره تشکل‌ها و فعالیت‌های آقایان در مسجد می‌گوید: گروه جهادی پیروان ولایت یکی از تشکل‌های فعال مسجد در کنار پایگاه بسیج ریحانه النبی (س) خواهران و پایگاه بسیج سردار شهید سمائی آقایان است. این سه تشکل با کمک یکدیگر در این سال‌ها فعالیت‌های زیادی را با مشارکت‌های مردمی و ستاد فرامین امام خمینی (ره) انجام داده‌اند. تهیه جهیزیه، اسکان زائران حرم مطهر رضوی و برپایی دو موکب در بزرگراه پیامبر اعظم (ص) و میدان شهدا در دهه پایانی ماه صفر بخشی از این فعالیت‌هاست. علاوه بر این‌ها روز‌های یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته در مسجد شورای حل اختلاف برگزار می‌شود تا با کمک قدیمی‌های محله مشکلات همسایه‌ها و ساکنان محله حل شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->