توجه به تاریخ شفاهی در صدر رویکرد‌ها

  • کد خبر: ۱۰۴۸۸۳
  • ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
توجه به تاریخ شفاهی در صدر رویکرد‌ها
محمدمهدی احمدیان، مسئول حسینیه هنر مشهد از رسالت این نهاد فرهنگی می‌گوید.

محمدمهدی احمدیان، مسئول حسینیه هنر مشهد می‌گوید: حسینیه هنر به عنوان نمود بیرونی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی از سال ۸۶ شکل گرفته است که به فعالیت در حوزه‌های مختلف می‌پردازد و توجه به تاریخ شفاهی در رأس آن قرار دارد.

او توضیح می‌دهد: در بخش تاریخ شفاهی موضوعاتی رصد و انتخاب شده که در نگاه دیگران کمتر به آن توجه شده است. چاپ کتاب «آقای کاف میم» (خاطرات شفاهی حسن کمالیان، مستندساز و عکاس دفاع مقدس) نوشته رضا پاک سیما نمونه‌ای از این آثار است.

احمدیان ادامه می‌دهد: به کمک پژوهش‌هایی که در بخش تاریخ شفاهی انجام می‌شود پروژه‌هایی نیز در نظر گرفته شده که خروجی آن ساخت مستند، چاپ کتاب و ... است.

به گفته او، برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار و همچنین مدرسه سینمایی عمار در تولید آثار مختلف نقش مهمی داشته است که علاوه بر معرفی در طول سال، در جشنواره عمار نیز به مخاطبان معرفی می‌شود.

احمدیان یادآور می‌شود: از زمانی که مدرسه سینمایی راه اندازی شده به تولیدات سینمایی نیز توجه شده است که از آن می‌توان به ساخت فیلم داستانی «هنگامه»، فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» و سریال «وضعیت زرد» اشاره کرد.

او توضیح می‌دهد: فعالیت‌های دیگری مانند خانه هم بازی (ارتباط مادر با کودک) و ... را نیز در دستور کار خود قرار داده ایم.
مسئول حسینیه بیان می‌کند: از اوایل راه اندازی حسینیه هنر، بخشی با عنوان «معلمان پرورشی دهه ۶۰» که کار تربیت نیروی انسانی را به عهده داشته اند، ایجاد شده که نتیجه آن تألیف چند کتاب مانند «خانه مربی» است.

احمدیان ادامه می‌دهد: در مقوله جهادسازندگی نیز ضمن توجه به فعالیت جهادگران در دفاع مقدس به فعالیت نیرو‌های جهادگر در مناطق محروم نیز پرداخته ایم. کتاب «رسم جهاد» نمونه‌ای از آن است.

او یادآور می‌شود: با هدف استعدادیابی، آموزش و تربیت نیرو‌های جوان در رشته‌های مختلف مانند ساخت مستند، فیلم نامه نویسی، نویسندگی و ... نیز در برنامه‌های حسینیه هنر قرار گرفته است.

به گفته او، تاکنون بیش از ۱۵۰ جلد کتاب در موضوعات مختلف و سه فیلم بلند و یک سریال از سوی حسینیه هنر در سیزده شهر کشور تولید شده و همچنان برنامه‌های دیگری نیز در دستور کار حسینیه هنر قرار گرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->