ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نگاهی به رویداد «ماه امت» که به میزبانی گلشهر در حال برگزاری است

  • کد خبر: ۱۰۶۷۴۵
  • ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
نگاهی به رویداد «ماه امت» که به میزبانی گلشهر در حال برگزاری است
رویداد بین المللی ملی ماه امت چند روزی است که به گلشهر حال و هوای دیگری بخشیده است. گروه‌هایی از افغانستان، پاکستان و لبنان در این مراسم به مدت ده شب برنامه اجرا می‌کنند و جشنواره غذا و سوغات افغانستانی هم در حاشیه آن درحال برگزاری است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سالن ورزشی شهدای مدافع حرم مشهد حالا چند شبی است که میزبان نخستین رویداد بین‌المللی «ماه امت» است و به میعادگاهی برای قرار و همدلی مهاجران افغانستانی با مشهدی‌ها تبدیل شده است؛ رویدادی که در قالب یک جشن فرهنگی بین ایران و افغانستان به منظور استفاده از ظرفیت مهاجران افغانستانی در منطقه گلشهر مشهد تدارک دیده شده و در آن هنرمندان افغانستانی، پاکستانی، لبنانی و ایرانی در منقبت حضرت علی (ع) به اجرای برنامه‌هایی همچون سرود، قوالی و مناجات خوانی می‌پردازند.

«ماه امت» که قرار است یکی از ابعاد جهان شهری مشهد را به تصویر بکشد، هر شب از ساعت ۲۱ آغاز می‌شود و تا حدود ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه اجرای برنامه‌ها ادامه دارد.

این رویداد که از هفتم اردیبهشت آغاز به کار کرده است تا ۱۰ شب میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. «ماه امت» آن طور که یوسف اسماعیل زاده، معاون فرهنگی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، گفته است با استقبال خوبی به ویژه از سوی افغانستانی‌های ساکن منطقه گلشهر مواجه شده است و تقاضای زیادی برای حضور در آن وجود دارد. در حاشیه این رویداد نیز نمایشگاه غذا، لباس، سنت و آداب و رسوم افغانستان برپا شده است.

مشهد، شهری برای فرهنگ‌های مختلف

«نگاه به جهان‌شهر یعنی در شهری زندگی می‌کنیم که تنوعی از فرهنگ‌های مختلف را در کنار یکدیگر دارد.» این جمله را شاید بتوان شاه بیت سخنان معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد درباره این رویداد بین المللی دانست.

حسین باغگلی در جریان حضور در رویداد «ماه امت» در مجموعه ورزشی شهدای مدافع حرم در محدوده گلشهر به سیاست مدیریت شهری مشهد در شورا اشاره می‌کند که بر اساس آن قرار است تمرکززدایی صورت گیرد و سرمایه‌هایی که متعلق به همه مردم مشهد است در همه مناطق شهر تقسیم شود.

او اختصاص ۳۸ درصد از بودجه‌های فرهنگی را به مناطق کم برخوردار در قالب همین سیاست توصیف می‌کند و می‌افزاید: هزینه کرد بودجه شهرداری در مرکز شهر سبب می‌شود که مردم ساکن مناطق کم برخوردار در منطقه خود احساس هویت نکنند؛ این موضوع در گذشته سبب خروج مردم از منطقه خود برای استفاده از ظرفیت‌های مرکز شهر می‌شد؛ بنابراین در این دوره مدیریت شهری درصددیم هویت محلی و منطقه‌ای در این مناطق رشد مطلوبی داشته باشد.

معاون فرهنگی شهردار مشهد با اشاره به اینکه بیشتر اعضای ساکن در محدوده گلشهر، مهاجران افغانستانی هستند، می‌گوید: می‌توانیم بازنمایی مطلوبی از ظرفیت‌های موجود در منطقه داشته باشیم و چه بهتر که برنامه‌ای را متناسب با سلایق مردم در این منطقه اجرا و تلاش کنیم که مردم سایر مناطق مشهد را به این محله بکشانیم تا آن‌ها نیز با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مردم این منطقه آشنا شوند که به تقویت هویت محلی و افزایش اعتماد به نفس و سرمایه فرهنگی در این منطقه منجر می‌شود.

او می‌افزاید: تکرار و تداوم این برنامه‌ها در مناطق حاشیه شهر مشهد ما را به هدف نهایی نزدیک‌تر می‌کند.
باغگلی تنوع قومیت‌ها را در مشهد به دلیل کلان شهر و مذهبی بودن آن می‌داند و می‌گوید: نگاه به جهان‌شهر به این ترتیب است که ما در شهری زندگی می‌کنیم که تنوعی از فرهنگ‌های مختلف را در کنار یکدیگر داریم و شناسایی هر چه بیشتر و بهتر این فرهنگ‌ها به فرصت‌های مطلوب برای ارتباطات فرهنگی بیشتر تبدیل می‌شود.

فرصتی برای شناخت قومیت‌ها

او اجرای برنامه‌هایی مانند «ماه امت» را فرصتی برای شناخت بیشتر قومیت‌ها برمی شمارد و می‌گوید: این مسئله سبب می‌شود از ظرفیت‌های فرهنگی متنوع یکدیگر بهره ببریم.

معاون شهردار مشهد ادامه می‌دهد: در این رویداد از گروه‌هایی دعوت به عمل آمده است که در اجرای خود محتوا‌هایی از جنس انقلابی و حماسی با مفهوم انقلابی، به معنای ظلم ستیز بودن برای ایستادگی در مقابل ظالم، ارائه دهند.
وی خاطرنشان می‌کند: مشهد به برکت وجود مضجع نورانی حضرت رضا (ع) این ظرفیت را دارد که همه علاقه‌مندان به معنویت را با رویکرد خاص معنوی و شیعی در خود جای دهد.

مشهد، محترم برای همه مسلمانان

مدیرگروه قوالی سلطان القادریه نیز در حاشیه این رویداد، مشهد را به دلیل وجود مضجع امام رضا (ع)، شهری محترم برای همه مسلمانان می‌داند.

استاد رحیم غفار اشاره‌ای هم به زمانی که دعوت نامه رویداد ماه امت را دریافت کرد، می‌کند و می‌گوید: وقتی این دعوت نامه را به من دادند احساس کردم از سوی امام رضا (ع) دعوت شده ام. من به مشهد علاقه دارم و بازهم برای اجرا به این شهر خواهم آمد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->