سعید روستایی و پیمان معادی در فهرست رای دهندگان اسکار هشدار وزیر فرهنگ درباره صداهای تفرقه‌افکنِ پس از جنگ چرا آهنگ «بوم، بوم، تل‌آویو»؛ در پاسخ حملات موشکی ایران به اسرائیل جهانی شد؟ + ویدئو نقدی بر وضعیت کنونی شعر آئینی | احساسات و گریه در شعر سوگ‌محور باید همراه محبت ولایت و شعور باشد برگزاری نشست انتقال تجربه با حضور عادل تبریزی در سینما هویزه مشهد شعر افشین علا خطاب به رژیم صهیونی | عاقبت بیت‌المقدس را رها خواهیم کرد فریبرز عرب‌نیا: ترجیح می‌دهم در کنار مردم کشور عزیزم باشم + فیلم سریال محرمی «جایی برای همه» روی آنتن شبکه دو + زمان پخش آمار فروش سینماها در روزهای جنگ بین اسرائیل و ایران اکران سیار فیلم‌های کودکانه در مشهد کارگردان فیلم بعدی «جیمز باند» مشخص شد «کاتیا فولمر» ایران‌شناس آلمانی درگذشت فصل پایانی سریال «اسکویید گیم» در راه است تکرار سریال «مختارنامه» از شبکه آی‌فیلم (محرم ۱۴۰۴) + زمان پخش قدردانی سخنگوی پلیس از اصحاب قلم در دوران جنگ رژیم صهیونیستی علیه ایران | عزیزان رسانه، گل کاشتید، دستانتان را می‌بوسم برنامه‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد برای جبران خسارات گروه‌های موسیقی و نمایشی اجرای باشکوه ارکستر سمفونیک تهران در میدان آزادی حسام خلیل‌نژاد، بازیگر سینما و تلویزیون: اگر امروز هنری هست، میراث شهیدان است فیلم‌های آخر هفته تلویزیون (۵ و ۶ تیر ۱۴۰۴) + شبکه و زمان پخش
سرخط خبرها

دزدی بهتر از این گناه است

  • کد خبر: ۱۰۷۸۹۸
  • ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
دزدی بهتر از این گناه است
حسین ابراهیمی - فعال فرهنگی

احتکار یکی از پدیده‌های زشت اجتماعی است و از آن نظر که بروز آن در فرد و جامعه، نشان دهنده سقوط اخلاق و انسانیت و در عرصه اجتماعی موجب صدمه به مردم است، به عنوان بابی جدا و مشخص در روایات اولیای دین و فقه اسلامی به آن پرداخته شده است و شیعه و سنی به حرمت آن حکم کرده اند.

البته احتکار تعریف مشخص و حدود معینی دارد و هر انبارکردنی احتکار نیست. مرحوم شیخ انصاری، به پیروی از بسیاری از فق‌های پیشین، مسئله را به عنوان احتکارالطعام مطرح کرده است و تعریف آن را از اهل لغت بدین گونه نقل می‌کند: «احتکار، طعام جمع کردن یا حبس کردن آن به منظور گران شدن است.»

این از زیبایی‌های دین ماست که به مسئله اقتصاد مردم و ضرورت‌های اجتماعی چنین نگاه مشخصی دارد. پیامبر خدا (ص) می‌فرماید: «آن که به بازار ما چیزی وارد می‌کند، مانند کسی است که در راه خدا جهاد می‌کند و آن که در بازار احتکار می‌کند، مانند کسی است که در کتاب خدا کافر به شمار می‌آید. واردکننده، روزی می‌خورد و محتکر، لعنت می‌خرد.» (نهج الفصاحه، ص ۲۷۸)

تعابیر عجیب و سنگینی از زبان بزرگان دین برای این گناه اقتصادی بیان شده است که این شخص در ردیف کفار و ملعون و دور از رحمت خدا معرفی می‌شود. در تعبیر عجیب دیگری پیامبر خدا (ص) می‌فرماید: «کسی که مواد غذایی موردنیاز مردم را به طمع سود و منفعت به مدت ۴۰ روز احتکار کند، حتی اگر پس از آن تمام آن بار را در راه خدا صدقه دهد، کفاره گناه بزرگ او نخواهد بود.»

خداوند از چنین فردی که نفع شخصی خود را بر فشار و ضرر مردم مقدم می‌دارد، بیزار است و تعابیر اهل بیت (ع) در این زمینه یکی از یکی سنگین‌تر هستند. در روایت تکان دهنده دیگری امام کاظم (ع) از پیامبر خدا نقل می‌کند: «اگر خداوند بنده‌ای را در حال گناه زشت سرقت ملاقات کند، در نزد من محبوب‌تر است از اینکه ملاقات کند او را درحالی که آذوقه مردم را ۴۰ روز احتکار می‌کند.» از این سخن دقیق حضرت، بزرگی گناه احتکار معلوم می‌شود و این نگاه دقیق و مقایسه‌ای را می‌شود چنین تحلیل کرد که به این دلیل بزرگان دین ما فرموده اند گناه محتکر بسیار سنگین‌تر از سرقت است که بیشتر سارقان به دلیل فقر و نداری، مجبور به سرقت می‌شوند، ولی انسان محتکر با داشتن اموال و دارایی‌های فراوان به چپاول دست می‌زند و شاید بشود گفت احتکار درنهایت موجب سرقت می‌شود؛ چون احتکار به تورم و گرانی دامن می‌زند و گرانی موجب فقر می‌شود و فقر موجب سرقت.

شخص محتکر از نگاه دینی نه تنها از رحمت خداوند دور است و باید در آن دنیا عقوبت بکشد که در همین دنیا، وعده خواری و ذلت به او داده شده است و چه زشت است آدمی این قدر از زیبایی‌های اخلاقی و انسانیت فاصله بگیرد که حاضر باشد محنت و رنج دیگران را پلکانی برای سود اقتصادی بیشتر در زندگی کوتاه دنیایی خود قرار دهد و پناه بر خدا از قرار گرفتن در جاده تاریک دنیادوستی و دنیاپرستی!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->