قطع ۶۵۰ فقره انشعاب غیر مجاز در طرقبه - شاندیز خراسان رضوی دل پر درد بازنشستگان تامین اجتماعی از اجرای حداقل‌های قانونی | حداقل‌هایی که با هزینه‌های مسکن و درمان هم خوانی ندارد قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بهار سرسبز به بورس بازگشت | جهش ۷۷ هزار واحدی شاخص کل (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) شبکه برق ایران، روسیه و آذربایجان به‌زودی به یکدیگر متصل می‌شود خرید و فروش جت شخصی در کشور آزاد است حباب سکه در اولین روز اردیبهشت ماه چقدر است؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) نخستین باشگاه کشاورزی شهری ایران در مشهد چهارساله شد عرضه اموال منقول در نخستین مزایده ۱۴۰۳ اموال تملیکی خراسان رضوی نمایشگاه گل و گیاه، اردیبهشت ماه در مشهد برگزار می‌شود افزایش ۳۲ درصدی صادرات خراسان رضوی طی سال گذشته نگاهی به وضعیت ردیف بودجه پروژه‌های آبی مشهد در سال ۱۴۰۳ | ۲۲۷ میلیارد تومان روی کاغذ قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز شنبه (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) خانه در مشهد چند؟ | با کمتر از یک میلیارد تومان هم می‌توانید صاحب‌خانه شوید + جدول (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین گزارش از وضعیت بازار رهن مسکن در تهران (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حجم مبنای ۳ نماد فرابورسی از فردا (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برداشته می‌شود رشد صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶ سال اخیر (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) امضای استاندارد ایران جهانی شد توصیه‌های جدید جهادکشاورزی به گندمکاران علت افزایش عجیب قیمت طلا چیست؟ (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست
سرخط خبرها

خروج آرد و روغن از خراسان رضوی ممنوع است

  • کد خبر: ۱۰۸۲۷۹
  • ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۳
خروج آرد و روغن از خراسان رضوی ممنوع است
سخنگوی طرح مردمی و توزیع عادلانه یارانه در خراسان رضوی گفت: به دستگاه‌های امنیتی ابلاغ شده که خروج آرد و روغن از استان ممنوع است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ابوالفضل چمندی امروز ۲۱اردیبهشت در نشست خبری طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها در خراسان‌رضوی که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون دولت ۱۶میلیارد دلار ارز ترجیحی توزیع کرده است. بعضی افراد به افکار عمومی این‌گونه القا می‌کردند که دولت برخلاف موضوعاتی که مطرح کرده است، در تأمین ارز دچار مشکل شده، درحالی‌که دولت اصلا در تأمین ارز دچار مشکل نشده‌ است. اثبات این مسئله این است که ارزی که برای سال۱۴۰۰ پیش‌بینی شده بود، حدود شش‌هفت میلیارد دلار بود و دولت ۱۰میلیارد بیشتر ارز ترجیحی تأمین کرد. در حال حاضر نیز کشور در زمینه ذخایر ارزی دچار مشکل نیست. دو مسئله اساسی منفعت مردم و رسیدن به عدالت، دولت را به این تصمیم‌گیری مجاب کرده است. 

وی افزود: توزیع ارز ترجیحی موجب می‌شد پایه پولی و نقدینگی به‌شدت تحت‌تأثیر قرار گیرد. برای هر اقدام اصلاحی مانند روان‌سازی‌ها و اصلاح ساختارها و تسهیل فضای کسب‌وکار و... در ابتدا باید منشأ مشکل می‌یافتیم تا مردم اقداماتی را که طراحی شده است، لمس کنند. اکنون مهم‌ترین موضوع سفره و معیشت مردم است و اگر ارز ترجیحی حذف نمی‌شد، تورم همچنان باقی می‌ماند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: در همه‌جای دنیا یارانه مشوق محسوب می‌شود یا به ابتدای زنجیره تولید یا به انتهای زنجیره و به مصرف‌کننده داده می‌شود. بنابراین توزیع ارز ۴۲۰۰تومانی از ابتدا تصمیم اشتباهی بود که کشور را دچار چالش کرد. چندقیمتی‌شدن کالاها متأثر از چندقیمتی‌شدن ارز، کشور را گرفتار مشکل کرده است. توزیع ارز ترجیحی از ابتدا تصمیمی اشتباه و به‌شدت فسادزا بود و منابع به هدر رفت.

چمندی با اشاره به موضوع جنگ اکراین گفت: جنگ روسیه و اوکراین، منابع و ذخایر نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی، از اقلام اساسی و گندم را تحت‌تأثیر قرار داده و امنیت غذایی دنیا تحت‌تأثیر جنگ این دو کشور است. برخی کشورها که این امر را می‌دانستند، از چند ماه گذشته شروع به احتکار بین‌المللی غذایی کردند. بنابراین همه این‌ها و دغدغه امنیت غذایی کشور و کنترل تورم باعث شد دولت این تصمیم سخت و کارشناسی‌شده و عادلانه را بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه ما در ابتدای طرح هستیم و برای سه دهک اول جامعه ۴۰۰هزار تومان واریز شده است، اضافه کرد: یارانه سایر دهک‌ها ۳۰۰هزار تومان است. موضوع دیگر بحث نانوایی‌هاست که نان در آن‌ها به‌صورت یارانه‌ای درحال عرضه است. دولت تصمیم گرفته است قیمت نان را تغییر ندهد، اما نحوه توزیع و سهمیه‌بندی آرد را در نانوایی تغییر دهد. چون قیمت برای نانوا تغییر می‌کند، امکان قاچاق تا حد ممکن کم می‌شود.

سخنگوی طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها در استان بیان کرد: دولت سیزدهم با درایت و هوشمندی از چهار ماه گذشته شروع به ذخیره‌سازی کالاهای اساسی در مخازن کالاهای استراتژیک کرده است. این اقدام برای شروع طرح کنترل بازار و همچنین تأمین امنیت غذایی بوده است. بنابراین هیچ نگرانی بابت ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی نداریم.

چمندی با تأکید بر اینکه هیچ کالایی نباید متأثر از این گرانی شود، خاطرنشان کرد: بنابراین با تخلفات در بازار حتما برخورد خواهد شد. در جلسه‌ای که با بسیج سازمان اصناف داشتیم، قرار شد حدود ۱۰۰۰بازرس مردمی در مشهد شروع به کار کنند. از دو روز پیش این افراد مانورهایی را برگزار کردند. پرسنل سازمان صمت استان نیز در این زمینه همکاری کرده‌اند و ۱۵۰گروه برای بازرسی‌در شهر فعال خواهد شد. قطعا بر بازار و فروش کالاها نظارت خواهد شد. از مردم درخواست می‌کنیم هرگونه افزایش قیمت را به ما اعلام کنند.

وی اضافه کرد: دولت و سازمان غذایی مصوبه‌ای را تصویب کرده‌اند که میزان جریمه غذایی برای درج‌نکردن قیمت افزایش یابد تا بتوانیم بازار را کنترل کنیم. بنابراین، هیچ افزایش قیمتی پذیرفته نیست.

چمندی درباره طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها در خراسان رضوی و وضعیت اتباع اظهار کرد: موضوعی که در خراسان رضوی کاملا مهم است، حضور اتباع است. عده زیادی از اتباع در استان حضور دارند و باتوجه‌به بحران پیش‌آمده در افغانستان، این عدد بیشتر نیز شده است. مکاتباتی را در این خصوص داشته‌ایم و تقاضا کردیم به این موضوع دقت شود. البته نه به‌صورت اعطای یارانه، زیرا براساس قانون اساسی ما حق هیچ‌گونه اعطای یارانه به هیچ تبعه‌ای را نداریم. این مسئله در دستورکار قرار دارد تا به این وسیله به کسانی که از افغانستان وارد کشور شده‌اند و ریشه و فرهنگ مشترک داریم، کمک کنیم. ما خود را از نظر بشردوستانه ملزم می‌دانیم که آن‌ها را نیز زیر پوشش قرار دهیم. برنامه‌های جبرانی اتباع اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته یک‌میلیون و ۷۷۰هزار تن روغن خام و ۲میلیون تن نیز دانه‌های روغنی وارد استان شده است، ادامه داد: یعنی ۴۰درصد بیشتر از نیاز کشور واردات روغن صورت گرفته است. این از مسائلی است که ضرورت طرح را ایجاب می‌کند. دولت برای منافع ملی و معیشت مردم این روغن را با این حد و بیشتر از نیاز کشور وارد کرده است و این روغن یا احتکار یا قاچاق می‌شود. بنابراین، اصلاح قیمت‌ها به‌سرعت اتفاق افتاده است و زمانی که اصلاح قیمت اتفاق افتاد، ناخودآگاه عرضه به بازار بیشتر خواهد شد.

سخنگوی طرح مردمی و توزیع عادلانه یارانه در خراسان رضوی درخصوص کمبود روغن در بازار بیان کرد: کارخانه‌های روغن به بهانه اینکه روغن‌ها ترکیبی از پالم دارد، آن‌ها را در انبارها نگاه می‌داشتند و می‌گفتند ما نمی‌توانیم آن را تزریق کنیم، اما از هفته گذشته بسیج اصناف را در کارخانه‌ها مستقر کردیم و حجم زیادی از روغن در استان درحال عرضه است. همچنین، به دستگاه‌های امنیتی ابلاغ شده که خروج آرد و روغن از استان ممنوع است.

چمندی خاطرنشان کرد: شعار ما در دولت این بوده است که وعده صادق به مردم بدهیم. بنابراین همه این اقدامات به زمان نیاز دارد. هر مشکلی که از سمت مردم به ما گزارش شود، خود را ملزم به پیگیری می‌دانیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->