افغانستان با پیروزی در برابر عراق برای صعود به جام جهانی امیدوار ماند طالبان: سه کشور همسایه زمینه حضور داعش را در منطقه فراهم کرده‌اند پخش زنده بازی افغانستان و عراق انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟ آمریکا عادی سازی روابط با طالبان را مشروط به تغییر رفتار آنان کرد یک هیئت بلندپایه تجاری از ترکمنستان به کابل سفر کرد سازمان ملل از آسیب بیش از حد زنان افغانستان در رویداد‌های طبیعی خبرداد معاون نخست‌وزیر قزاقستان به کابل سفر کرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و تاجیکستان (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاظمی‌قمی در دیدار با حکمتیار، اوضاع منطقه و افغانستان را بررسی کردند سرمربی افغانستان: فردا با تمام توان مقابل تاجیکستان بازی می‌کنیم پخش زنده بازی افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین
سرخط خبرها

از دو کتاب شعر کودک اثر شاعر افغانستانی در نمایشگاه کتاب رونمایی شد

  • کد خبر: ۱۰۸۷۶۴
  • ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲
از دو کتاب شعر کودک اثر شاعر افغانستانی در نمایشگاه کتاب رونمایی شد
مراسم رونمایی و جشن امضای دو کتاب «ناگهان کلاغ» و «باغ کاغذی» امروز یکشنبه با حضور حسن نوروزی شاعر این کتاب‌ها در غرفه انتشارات افغانستانی آمو در حاشیه نمایشگاه کتاب برگزار شد.

فریبا قلیزاده | شهرآرانیوز، رونمایی و جشن امضای کتاب‌های شعر کودکانه "ناگهان کلاغ" و "باغ کاغذی" با حضور علاقمندان به شعر و ادبیات کودکان برگزار شد‌.

حسن نوروزی شاعر شعرهای کودکانه در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز در نمایشگاه کتاب تهران گفت: دو کتاب ناگهان کلاغ و باغ کاغذی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است و متاسفانه شعرهای سروده شده در این کتاب متعلق به ۱۵ سال قبل است. در این مدت طولانی متاسفانه توفیق این را نداشتم که بتوانم کتاب‌ها را چاپ کنم اما با تشویق دوستانی امثال نادر موسوی، محمدحسین محمدی و خانم مژگان نظری بالاخره این دو کتاب توسط انتشارات آمو به چاپ رسید. شعرهای سروده شده در این کتاب نیز برای کودکان و در رده سنی ۷ تا ۹ سال است.

او درخصوص استقبال از اینگونه کتاب‌ها در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: ادبیات کودک افغانستان متاسفانه هم در افغانستان و هم در ایران مهجور و ناشناخته است. چرا که در این بخش کمتر کار شده است. به همین دلیل کسانی که به غرفه کودکان در نمایشگاه کتاب مراجعه می‌کنند، شناخت چندانی نسبت به ادبیات کودکان ندارند. اما وقتی کتاب‌ها را به خانواده‌ها و کودکان معرفی می‌کنیم مورد استقبال قرار می‌گیرد.

نوروزی درخصوص وضعیت ادبیات کودکان در افغانستان و جامعه مهاجر در ایران گفت: متاسفانه در ۴۰سال اخیر در افغانستان به دلیل اتفاقات سیاسی که در کشور رخ داده، به ادبیات کودک توجهی نشده است. به نظر من ادبیات کودک نیازمند ساز و کارهایی است که باید پیش تولید آن‌را داشته باشیم. برای مثال باید یک انتشارات حرفه‌ای داشته باشیم. شناخت کافی به ادبیات کودک داشته باشیم. علاوه‌بر این کسی که قرار است در این زمینه فعالیت کند، باید حداقل شناختی نسبی درخصوص نیازهای چاپ و نشر ادبیات کودک داشته باشد. همان‌طور که مطلع هستید چاپ و نشر ادبیات کودک با ادبیات بزرگسال بسیار متفاوت است و نیاز به یک ویرایشگر حرفه‌ای دارد. 

او در ادامه همچنین گفت: در افغانستان انتشارات کودکانه به مدیریت محمدرضا خاوری خوشبختانه در سال‌های اخیر فعالیت خوبی داشته‌ است و کتاب‌های خوبی برای کودکان افغانستان چاپ کرده‌اند. اما با تحولات اخیر در کشور نمی‌دانم چه دورنمایی برای ادبیات کودک وجود خواهد داشت. علاوه‌بر انتشارات کودکانه در سال‌های اخیر گروهی به نام گهواره نیز در حوزه انتشارات دیجیتال ادبیات کودکان فعالیت داشته‌اند که این کتاب‌ها برای تمام کودکان افغانستانی در اقصی نقاط دنیا قابل دسترس است.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۱ ازدیبهشت آغاز و تا ۳۱ اردیبهشت در مصلی تهران ادامه خواهد داشت. ناشران افغانستانی نیز در این نمایشگاه حضور پررنگی دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->