کنکوری‌ها بخوانند! | تاثیر مثبت معدل در کنکور چطور محاسبه می‌شود؟ تاریخچه‌ای از کشت چای در ایران | چند‌و‌چون چای راهنمایی برای انتخاب، مصرف و نگهداری نان | یک لقمه سلامتی ماجرای درگیری در خیابان بهشتی تهران چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۴) طرحی برای پایان دادن به چرخه معیوب ترک اعتیاد متجاهرها در مشهد | امید به شفابخشی نسخه «مدیریت مورد» معاون اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی: باید به موضوع فرونشست زمین در محدوده اماکن تاریخی استان توجه ویژه شود مشهد، قطب آزمایشگاهی منطقه شمال‌شرق کشور مدیر موزه بزرگ خراسان: سازه‌های مقاوم بنا‌های تاریخی ۲۵۰۰ ساله از افتخارات ایرانیان است یک تمرین ساده برای تسکین زانودرد منابع مالی، چالش‌برانگیزترین موضوع در حوزه بازسازی و حفاظت از بنا‌های تاریخی است برای حفظ بنا‌های تاریخی باید به ضعف‌های ذاتی این سازه‌ها توجه ویژه داشته باشیم فرودگاه مشهد آماده بدرقه بیش از ۱۲ هزار زائر خانه خدا پایه یازدهمی‌ها امسال هم ۶ درس را امتحان نهایی می‌دهند وزیر آموزش‌ و پرورش: اساسی‌ترین مشکل و بزرگ‌ترین بحران‌های امروز کشور ریشه در مسائل فرهنگی دارد آیا سی‌تی‌اسکن خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد؟ پروژه برقی‌سازی خط‌آهن تهران-مشهد، از پروژه‌های اولویت‌دار کشور است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (یکشنبه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۴) | از فردا هوا گرم می‌شود نقش زن خارجی در باند گروگان‌گیران آدمکش در مشهد چه بود؟ ۵۴ درصد از مردم خراسان رضوی، گرفتار کم‌تحرکی هستند | کم‌وزنی، مهم‌ترین دلیل مرگ‌ومیر نوزادان در استان + فیلم شنا با  مرگ | غرق شدن ۵ نفر از ابتدای ۱۴۰۴ در خراسان رضوی فرمانده کل انتظامی: ضرورت تعریف طرح نوین همکاری پلیس و آموزش و پرورش رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی: زمینه‌های افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه تجهیزات پزشکی محقق شود اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در مشهد جان ۴ بیمار را نجات داد (۳۱ فروردین ۱۴۰۴) طب ایرانی چگونه شانس بارداری را افزایش می‌دهد؟ زمان واریز مابه‌التفاوت حقوق فروردین ۱۴۰۴ بازنشستگان کشوری اعلام شد | بازنشستگان تأمین‌اجتماعی همچنان چشم انتظارند! چگونه میکروب‌های روده بر سلامت ما تأثیر می‌گذارند؟ پیش‌بینی رگبار باران و رعد و برق در برخی نقاط کشور (۳۱ فروردین ۱۴۰۴) تأثیر ترکیبات موجود در گیاه خارمریم بر بهبود عملکرد کبد فروش دارو‌های یخچالی در فضای مجازی ممنوع است ثبت ۴۷۱ هزار و ۴۴۰ فقره سند ازدواج در سال ۱۴۰۳
سرخط خبرها

مقصر حادثه ساختمان متروپل آبادان کیست؟ شهرداری یا نظام مهندسی؟!

  • کد خبر: ۱۰۹۸۴۸
  • ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹
  • ۱
مقصر حادثه ساختمان متروپل آبادان کیست؟ شهرداری یا نظام مهندسی؟!
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان با بیان اینکه ظاهرا روال قانونی در صدور پروانه ساختمان متروپل آبادان طی نشده است گفت: ایراداتی از جمله عدم رعایت پوشش میلگرد، تغییر شکل بعضی از تیر‌ها و کمانش برخی ستون‌های پروژه متروپل را به شهرداری گوشزد کردیم و یک ماه قبل دستور توقف دادیم که ترتیب اثر داده نشد.

به گزارش شهرآرانیوز، کوروش خواجوی اظهار کرد: به نظر می‌رسد عدم طی روال قانونی در صدور پروانه ساختمان پروژه متروپل یکی از ضعف‌هایی بود که منجر به این حادثه شد. این معضل تا یکی دو سال گذشته وجود داشت که در حال حاضر تا حدودی رفع شده است.

وی توضیح داد: بعضی از سرمایه‌گذاران و مالکان پروژه‌های بزرگ در بسیاری شهر‌ها از جمله آبادان و اهواز با هدف کاهش هزینه‌ها و بروکراسی موجود در فرآیند نظارت، روال قانونی طراحی و نظارت را طی نمی‌کنند و مستقیما سراغ شهرداری می‌روند. از آنجا که مبالغ پروانه این پروژه‌ها بسیار بالاست شهرداری‌ها نیز با آن‌ها همکاری می‌کنند. بر این اساس فرآیند صدور پروانه مسیری غیرقانونی را طی می‌کند. در پروژه مذکور هم معتقدم نباید پروانه در آن مقطع صادر می‌شد؛ چرا که روال اولیه آن طی نشده بود.

تا سال ۹۹ به ما اجازه ورود ندادند

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان تاکید کرد: بعد از آنکه در سال ۱۳۹۶ پروانه ساختمان متروپل صادر شد، سازمان نظام مهندسی از شهرداری درخواست کرد تا اجازه نظارت به این پروژه را به مهندسان سازمان بدهد. تا سال ۱۳۹۹ چنین اجازه‌ای صادر نشد. دیدگاه ما این است که مالک درخصوص ورود سازمان نظام مهندسی مقاومت می‌کرد. تا اینکه از خرداد سال ۱۳۹۹ ناظرین سازه و معماری تاسیسات به صورت قانونی از سوی سازمان نظام مهندسی معرفی و در این پروژه وارد عمل شدند.

خواجوی یادآور شد: من در آن زمان ریاست سازمان نظام مهندسی را بر عهده نداشتم، ولی دیدگاه سازمان همواره این بوده که در هر مرحله که بتوان با ورود به یک ساخت و ساز، جلوی حوادث را گرفت باید اقدام کرد. کما اینکه در بسیاری از پروژه‌های نیمه‌ساز این مداخله صورت گرفته و ثمرات خوبی داشته است. شهرداری هم همکاری مناسبی صورت داده و مالک، نواقص را برطرف کرده است. ولی در این پروژه بعضی تذکرات خیلی جدی داده شده که چندان مورد توجه سازندگان قرار نگرفته است. چه بسا اگر به موارد هشدار عمل می‌شد امروز شاهد چنین اتفاقی نبودیم.

وی با بیان اینکه حدود یک ماه قبل آخرین تذکر به شهرداری درخصوص پروژه متروپل داده شده است گفت: یک ماه قبل با گوشزد کردن خطرات پروژه به شهرداری دستور توقف آن را دادیم. طبق گزارشی که از ناظر دیدم تذکرات به اندازه کافی هشداردهنده بوده است.

سازمان نظام مهندسی اجازه برخورد ندارد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴ گفت: در قانون نظام مهندسی مصوب مجلس و آیین نامه اجرایی قانون که توسط هیات دولت تصویب و به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده، این وزارتخانه را مکلف کرده که مقررات ملی را صادر کند که ۲۳ مبحث است. در هیچ جای قانون اختیاری فراتر از تذکر به مهندس ناظر داده نشده است. در واقع سازمان نظام مهندسی اختیاری مبنی بر برخورد و اجرای تذکرات ندارد. این اختیار و امکان به شهرداری داده شده که در مواردی مثل پروژه متروپل باید به موقع ورود و آن را متوقف کند. در تمام دنیا نیز به همین شکل است.

خواجوی تصریح کرد: من هنوز با مسئولان شهرداری در خصوص برج متروپل صحبتی نکرده‌ام. شاید آن‌ها هم اخطار لازم را به مالک داده‌اند و او بدون اذن شهرداری اقدام به ایجاد حصار کرده و کار‌ها را پیش برده است. همانطور که گفتم در عمده مواردی که به شهرداری گزارش می‌شود شهرداری‌ها ساخت و ساز‌های ناایمن را تا رفع نقص متوقف می‌کنند، ولی مواردی هم مثل این پروژه دیده می‌شود که کار‌ها ادامه پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: بر اساس نقشه اولیه که مهندسین مشاور در سال ۱۳۹۶ برای پروژه متروپل تهیه کرده‌اند ظاهرا این ساختمان ۹ سقف داشته است. برخی ایراداتی که به این بنا وارد شده عدم رعایت پوشش میلگرد، تغییر شکل بعضی از تیر‌ها و کمانش بعضی از ستون‌ها بوده است. وقتی ساختمانی با چنین مشکلاتی ساخته می‌شود حتی اگر مسیر قانونی را هم طی کند باید متوقف شود تا یک شخص حقیقی یا حقوقی دارای صلاحیت بیاید و آزمایش‌های لازم را انجام دهد.

فعلا امداد و نجات در اولویت ما است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان با بیان اینکه پس از پایان آواربرداری، کمیته‌ای از سوی استانداری برای بررسی ابعاد حادثه تشکیل می‌شود گفت: ما توسط کارشناسان سازمان نظام مهندسی، گزارشی را تهیه و همه ابعاد موضوع را تا جایی که به ما مربوط است گزارش می‌کنیم. پیگرد قضایی بر عهده کارشناسان دادگستری است که بر اساس مدارک و شواهد اقدام می‌کنند. فعلا امداد و نجات در اولویت است که ما نیز به سهم خود مشاوره‌های فنی را درخصوص آواربرداری به تیم امداد و نجات ارایه می‌دهیم. این اولویت ما تا چند ساعت آینده خواهد بود.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
0
0
مقصر هیچ مسئولی نیست مقصر ساختمان مترو پول بوده که فرو ریخته. مسئولین نگران نباشن لاپوشانی ها در راه است.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->