سرخط خبرها
مدیرعامل آسایشگاه شهید فیاض‌بخش:

در حال ساخت بزرگ‌ترین مرکز توان‌بخشی معلولان خاورمیانه هستیم

  • کد خبر: ۱۱۰۳۳
  • ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵
در حال ساخت بزرگ‌ترین مرکز توان‌بخشی معلولان خاورمیانه هستیم
روابط عمومی فیاض بخش
مدیرعامل آسایشگاه شهید فیاض‌بخش در نشست خبری به مناسبت روز جهانی معلولان گفت: بزرگ‌ترین مرکز توان‌بخشی معلولان در خاورمیانه با کمک خیران در مشهد در حال ساخت است. این پروژه در زیربنایی معادل ۴۵ هزار مترمربع با مشارکت خیران و شماری از دستگاه‌ها و مجموعه‌ها در مشهد در حال اجراست.
یوسف کامیار با بیان اینکه نقشه معماری این مرکز از سوی طراح برج میلاد در تهران به صورت رایگان تهیه شده است، گفت: بهزیستی استان خراسان رضوی هزینه ۵۳ میلیارد ریالی صدور پروانه ساخت این مجموعه را تقبل کرده و شهرداری مشهد نیز هزینه‌های مربوط به آتش‌نشانی برای ساخت این مجموعه را بر عهده گرفته است.
کامیار ادامه داد: هم اکنون در مرحله دریافت پروانه‌های اجرایی مربوط هستیم و مرحله نخست این مجموعه شامل فونداسیون و زیرسازی تاکنون اجرا شده است.
مدیرعامل آسایشگاه معلولان شهید فیاض بخش مشهد گفت: طبق برآورد انجام شده ساخت این مجموعه ۱۸۰۰ میلیارد ریال هزینه دارد که با در نظر گرفتن هزینه تجهیزات این رقم به ۲ هزار میلیارد ریال می‌رسد.
وی افزود: ظرفیت پذیرش معلول در این مجموعه ۱۲۰۰ نفر در بخش شبانه‌روزی است و در بخش روزانه نیز دارای ظرفیت نامحدود برای ارائه خدمات است.
کامیار با بیان اینکه مدت اجرای این پروژه ۳ سال در نظر گرفته شده است، بیان می‌کند: این مرکز دارای بخش‌های توان‌بخشی متعدد از جمله فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، کلینیک مشاوره، مددکاری و بخش آب درمانی خواهد بود.
مدیرعامل آسایشگاه معلولان شهید فیاض‌بخش با بیان اینکه کمک و مشارکت خیران و نیکوکاران می‌تواند در تسریع اجرای این پروژه نقش بی‌بدیلی ایفا کند، گفت: این آسایشگاه هم اکنون دارای ۵۰۰ معلول در دوره سنی شیرخوار تا کهنسالی است و به بیش از این تعداد نیز خدمات توان‌بخشی ارائه می‌کند. وی افزود: سرانه نگهداری و خدمات توان‌بخشی هر معلول در این آسایشگاه ماهانه معادل ۳۵ میلیون ریال است که خیران کمک‌های خوبی در این‌باره دارند.  هزینه این آسایشگاه ماهانه ۳۰ میلیارد ریال است که به صورت خدمات، کمک‌های نقدی و غیر نقدی از سوی خیران و نیکوکاران تأمین می‌شود که ۴ میلیارد ریال این میزان نیز از محل اعتبارات دولتی از سوی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی تأمین می‌شود.
کامیار گفت: از ابتدای امسال ۱۹ هزار و ۳۱۷ جلسه فیزیوتراپی، ۳ هزار و ۳۵۰ جلسه کاردرمانی و حدود ۹ هزار مورد معاینه از سوی پزشک عمومی و تخصصی برای معلولان این آسایشگاه ثبت شده است.
وی با بیان اینکه ما تنها مؤسسه توان‌بخشی هستیم که خدماتی در حد نیمه بیمارستانی ارائه می‌کنیم، افزود: در زمینه‌های ورزشی نیز چند تیم ورزشی داریم که ورزشکاران این آسایشگاه در تیم‌های کشوری حضور دارند و ورزش را به منزله یک ابزار نیرومند توان‌بخشی می‌دانیم.
کامیار آمار کل مددجویان این آسایشگاه در سال ۹۸ را۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: تاکنون بیش از ۹ هزار و ۴۲۳ مورد پیگیری خدمات بیمه، بهزیستی و پزشکی و ۱۹ هزار و ۳۱۷ جلسه فیزیوتراپی برای معلولان انجام شده است، همچنین ۳ هزار و ۵۵۰ جلسه کاردرمانی و یک هزار و ۲۵۰ نفر جلسه گفتار درمانی انجام شده است.
مدیرعامل آسایشگاه شهید فیاض بخش مراجعه‌های پزشکی به متخصصان داخلی این آسایشگاه را ۶ مورد پزشک زنان، ۳۴ مورد متخصص پوست و مو، ۷۲ مورد متخصص چشم و ۱۰ مورد متخصص قلب بیان کرد.
در ادامه عضو هیئت مدیره آسایشگاه شهید فیاض‌بخش گفت: بیش از ۹۷ درصد از کسانی که از این آسایشگاه خدمات دریافت می‌کنند، خارج از استان و کشور هستند.
 سید محمدمهدی حسینی تصریح کرد: بیش از ۹ هزار نفر از معلولان خارجی همان خدماتی را که به معلولان کشورمان ارائه می‌شود، دریافت می‌کنند.
وی میزان مراجعه‌های پزشکی سال ۹۷ را ۵ هزار و ۶۱۲ مورد اعلام کرد و افزود: ۱۴ هزار و ۴۲۹ مورد مراجعه دندانپزشکی دریافت کردند که از این تعداد تنها ۳ درصد معلولان این آسایشگاه بودند.
حسینی تصریح کرد: باوجود موج گرانی‌ها و افزایش تورم، خوشبختانه کمک‌های مردمی و خیران کاهش نیافته، اما گرانی و تورم موجب کم اثر شدن این کمک‌ها شده است که جای نگرانی دارد. بر این اساس همچنان نقش مساعدت بخشی و کمک‌های مردمی، نیکوکاران و خیران پررنگ است و نیازمند یاری در این‌باره هستیم.
این عضو هیئت مدیره آسایشگاه در ادامه به انتظارات آسایشگاه از برخی سازمان‌ها و... اشاره کرد و افزود: به صورت ویژه از آستان قدس رضوی تقاضا داریم تا درباره خدمات‌بخشی به معلولان یاری‌بخش ما باشد، چراکه به هر حال این فرزندان در مشهدالرضا (ع) و حتی در حرم مطهر رها شده‌اند و چشم امیدشان به مهربانی امام مهربانی‌هاست. همچنین استانداری، شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی، اداره اوقاف، بهزیستی، ورزش و جوانان، اداره شهرسازی و مسکن، بنیاد مسکن و دیگر اداره‌ها نیز براساس دستورعمل‌های ابلاغی مندرج در قانون جامع حمایت از معلولان شرح وظایف حمایتی دارند که از آن غفلت شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->