اولین عرضه خودرو‌های برقی در روز‌های آینده انجام می‌شود (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش قیمت به بازار خودرو هم رسید + قیمت روز خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مزد‌های پرداختی، به هیچ وجه کفاف تامین حداقل سبد معیشت کارگران را نمی‌دهد خودرو شاسی‌بلند چینی در بازار ایران، ۷۸۰ میلیون تومان شد + جدول با فروشندگان طلای با عیار پایین برخورد قانونی می‌شود بالاخره با تعطیلی پنجشنبه‌ها، حقوق کارگران چه می‌شود؟ صدور یک روزه گواهینامه رانندگی فقط با ۵۷۰ هزار تومان! + جزییات افتتاح پروژه عظیم تامین آب و برق سریلانکا با دانش مهندسان ایرانی + عکس دلار به کانال ۶۳ هزار تومان برگشت | روند نزولی قیمت طلا و دلار ادامه دارد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنسرسیوم چیست؟ + معروف‌ترین کنسرسیوم‌های ایران و جهان زندگی ۴۹ درصد ایرانیان روی پهنه‌های فرونشست است خوش‌شانسی سهام کوچک‌تر | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه اصلاح قانون کار به مجلس می‌رود | هزینه‌ها دلاری، مزد کارگر ریالی قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت بازار اجاره‌مسکن در منطقه عبادی مشهد | وفور فایل‌های رهن کامل + جدول (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۴۵ درصد سهمیه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شد ۱۴ هزار کارگر مشمول بیمه ساختمانی در انتظار سهمیه در خراسان رضوی خراسان‌رضوی در  فهرست استان‌های با کمترین نرخ بیکاری کشور | آیا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تأثیری بر حقوق کارگران دارد؟ قیمت انواع سکه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب سکه کاهشی شد قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به ادعاهای اخیر درباره اعطای وام با کارت یارانه قیمت دنا پلاس اتومات بالا رفت؛ پژو ۲۰۷ ارزان شد+ جدول قیمت خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونق فروش لباس تاناکورا در مناطق برخوردار شهر مشهد | کاسبی با نداری مردم! تولید قراردادی دام راهی برای رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس طلا ارزان‌تر می‌شود | پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تدوین طرح جامع اشتغال زنان ایرانی؛ همین امروز و نه فردا!

  • کد خبر: ۱۱۰۵۹۲
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
تدوین طرح جامع اشتغال زنان ایرانی؛ همین امروز و نه فردا!
شبنم کرمی - روزنامه‌نگار

اشتغال در ادبیات اقتصادی امروز به معنای انجام کاری مشخص در زمانی معین در ازای دریافت دستمزد توافق شده است. به‌یقین در روزگار کنونی که بار مشکلات اقتصادی کمر بسیاری از خانوار‌ها را خم کرده است، نمی‌توان انتظار داشت یک نفر به‌تن‌هایی بتواند هزینه‌ها و نیاز‌های یک خانواده را تأمین کند.

از این رو موضوع اهمیت اشتغال زنان و همراهی آنان در تأمین معاش خانوار‌ها به‌عنوان ضرورتی انکارناپذیر مطرح می‌شود.

گرچه فعالیت اقتصادی زنان پیشینه‌ای به بلندای عمر بشر دارد، به نظر می‌رسد رشد روزافزون حضور آنان در عرصه‏های اقتصادی و به دنبال آن فعالیت‌های اجتماعی، با مفهومی که یاد شد، ناشی از تغییرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی انسان کنونی و نتیجه تحولاتی است که در همه عرصه‏‌های زندگی بشر عصر حاضر مانند انقلاب صنعتی و توسعه شهرنشینی و تحولات و دگرگونی‌های جنسیتی رخ داده است.

اندیشمندان مسلمان تاکنون درباره اشتغال زنان از سه دیدگاه سنتی، دیدگاه میانه و روشن‏فکران تندرو سخن گفته‌اند، اما در مجموع، توجه به اصول حاکم بر شخصیت و هم‌چنین تفاوت‏‌های زیستی و رفتاری بانوان، خاستگاه و منشأ تمایز بین اشتغال زن و مرد است. از این رو، در اندیشه دینی با آنکه اشتغال یک حق برای زنان محسوب می‏‌شود، هرگز به‌عنوان یک تکلیف اقتصادی بر آنان تحمیل نمی‌‏شود.

در عصر کنونی، زن جز خانواده در جامعه نیز نقش درخور توجهی دارد. بانوان در قالب‌های شخصیتی متفاوت خود، در کنار خانه‌داری، همسرداری و تربیت فرزندان، به‌عنوان نیمی از منابع انسانی کشور به بازار اشتغال راه می‌یابند و عامل پیشبرد اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی هستند. با این حال، مشکلات بسیاری سر راه اشتغال زنان در کشور وجود دارد که می‌توان گفت بیشتر این چالش‌ها از دوران تحصیل در مدرسه آغاز شده است.

از آنجا که بهترین زمان برای انتخاب مسیر آینده افراد، سنین کودکی و نوجوانی است، باید بر نحوه گذران این دوران طلایی، نظارت و توجه جدی وجود داشته باشد تا در فصل بازدهی، با نیروی انسانی کارآزموده، حرفه‌ای و متخصص روبه‌رو باشیم.

متأسفانه نقایص موجود در سیستم آموزش و پرورش کشور ما دانش‌آموزان را در بازه دوازده‌ساله تحصیل، نه‌تن‌ها به این توانمندی و ورزیدگی‌های مهارتی نمی‌رساند که در پایان، بخش بزرگی از این نیروی عظیم اجتماعی تنها به دنبال گذر از تنگ‌راه کنکورند و بدون کمترین تخصصی، با سرگردانی محسوسی به سوی آینده‌ای نامعلوم گام برمی‌دارند.

رهبر معظم انقلاب نیز به‌تازگی در بیانات خود به برخی مطالب بی‌اثر و بدون استفاده کتاب‌های درسی و لزوم حذف آن‌ها اشاره کردند. این گسل اجتماعی هم‌چنین به دنبال خود زلزله‌ای اقتصادی را در این سال‌ها در پی داشته است که اکنون شاهد آثار آن هستیم.

البته این معضل با توجه به نگاه سنتی حاکم بر جامعه ما درباره بانوان نمود بیشتری دارد. نبود فضای مناسب و متناسب کاری برای زنان، علاوه بر آثار ویرانگر شخصیتی و روانی بر ایشان، فشار اقتصادی خانواده‌ها را نیز افزون می‌کند که به‌یقین تأثیرات و آسیب‌های اجتماعی آن همه جامعه را در بر می‌گیرد.

از این رو، تدوین طرح جامع تفصیلی اشتغال زنان در نظام جمهوری اسلامی و ارائه طرحی کلان، جامع و درخور دفاع در این زمینه، با توجه هم‏زمان به شرایط کنونی و آینده جامعه و کشور ما و هم‌چنین جامعه جهانی، ویژگی‏‌ها و کارآمدی‌‏های زنان، قابلیت‌های بومی مناطق مختلف، برنامه‌های بلندمدت توسعه کشور و آموزه‏‌های دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی، ضرورتی اجتناب‏ناپذیر است که از سوی مسئولان و صاحب‌نظران باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

تدوین طرح جامع اشتغال زنان ایرانی؛ همین امروز و نه فردا!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->