رژه سراسری شناور‌های بسیج دریایی به‌مناسبت روز قدس برگزار می‌شود عمان: ایران می‌تواند نقش موثری در ایجاد آتش‌بس در غزه ایفا کند ​​​​​​​بورل: اتحادیه اروپا بر سر تحریم شهرک‌نشینان افراطی صهیونیست به توافق رسید وزیران صهیونیست تهدید به ترک کابینه نتانیاهو کردند صحت انتخابات مجلس در تمامی حوزه‌ها تایید شد دریادار تنگسیری: گذشت زمانی که آمریکا و انگلیس بتوانند نفت این ملت را بدزدند آمریکا، خواستار توضیح اسرائیل درباره اسارت خبرنگار الجزیره شد آمریکا به پیروزی پوتین در انتخابات روسیه واکنش نشان داد تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو در میانه تنش‌ها در مورد غزه سازمان ملل: قحطی قریب الوقوع در شمال غزه بحرانی بی‌سابقه است حمله‌های هوایی شدید آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نماینده منتخب مسجدسلیمان در مجلس تغییر کرد + فیلم گوترش: گزارش‌ها درباره ناامنی غذا در غزه تکان دهنده است شهادت مدیر عملیات پلیس نوار غزه پس از هلاکت یک صهیونیست مجلس شهرداری‌ها را مکلف به صدور مجوز حفاری فیبر نوری در معابر کرد آیا مرگ چارلز سوم، پادشاه انگلستان صحت دارد؟ + بیانیه کاخ باکینگهام معاون وزیر کشور: ۲۷ شهرستان در ایام انتخابات ظرفیت بروز ناآرامی را داشت | داعش هم انتخابات را هدف گرفت مرحله دوم انتخابات مجلس ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود نخستین اظهار نظر انتخاباتی ترامپ درباره ایران تایید صحت انتخابات مجلس در ۱۸۹ حوزه انتخابیه دیگر (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) رئیس‌جمهور: سوداگری در حوزه غذا پذیرفتنی نیست | کسانی که با جان مردم بازی می‌کنند، به قانون سپرده شوند فرماندار مشهد: دغدغه مسئولان پابرجا ماندن سرمایه اجتماعی است
سرخط خبرها

انتخابات چندضلعی

  • کد خبر: ۱۱۱۱۹
  • ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۹
انتخابات چندضلعی
بررسی و دسته‌بندی جریان‌های سیاسی حاضر در فرایند ثبت‌نام یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی
اولین مرحله اجرایی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با اتمام ثبت‌نام، به پایان رسید. به گزارش شهرآرا، مهلت ثبت‌نام داوطلبان از یکشنبه هفته گذشته آغاز شد و ساعت ۱۸ روز گذشته به اتمام رسید. سخن‌گوی ستاد انتخابات کشور عصر دیروز و پس از اتمام مهلت ثبت‌نام گفت: ۱۳ هزار و ۸۹۶ نفر در این دوره ثبت‌نام کردند که از این میان ۱۶۰۵نفر زن و ۱۲۲۹۱نفر مرد هستند. سیداسماعیل موسوی افزود: نسبت به دوره قبلی بیش از ۱۵درصد افزایش ثبت‌نام داشته‌ایم و نسبت ثبت‌نام زنان به مردان ۱۲درصد به ۸۸درصد است. ۶۰۱نفر معادل ۴درصد، تحصیلات حوزوی دارند، ۱۴درصد دکترا، ۷۷درصد کارشناسی‌ارشد و بقیه کارشناسی و کمتر از آن را دارا هستند. همچنین ۳۷درصد داوطلبان زیر ۴۰سال سن دارند.
براساس گزارش‌ها و بررسی‌های مقدماتی، حضور چند طیف درمیان ثبت‌نام‌کنندگان مشاهده شده است. دسته اول، اصلاح‌طلبان بودند که البته تعداد ثبت‌نام‌کنندگان افراد مشهور این جریان، کم بوده است. چهره‌هایی نظیر محمود صادقی، علیرضا محجوب، غلامرضا انصاری، مصطفی کواکبیان، مسعود پزشکیان، شهیندخت مولاوردی، مجید‌انصاری و احمد‌مازنی ازجمله افراد شاخصی بودند که خود را مهیای انتخابات پیش‌رو خواهند کرد. طیف بعدی، جریان منتسب‌به محمدباقر قالیباف، شهردار اسبق تهران، بودند که براساس فراخوان چندی قبل وی، با شعار مجلس نو، در فراخوانی عمومی ثبت‌نام کردند. این دسته البته به جز خود قالیباف که در ساعات پایانی دیروز ثبت‌نام کرد، کمتر از چهره‌های شاخص و مشهور بهره برده است، اما حضور منسجم و هماهنگ آن‌ها می‌تواند یک رقیب جدی برای شرکت‌کنندگان در انتخابات باشد. دسته سوم، مدیران و چهره‌های منتسب به دولت‌های نهم و دهم بودند که از برخی حوزه‌های انتخابیه ثبت‌نام کردند. رضا تقی‌پور، محمد سلیمانی، سیدمحمد حسینی و علی نیکزاد از جمله افراد این دسته هستند؛ البته بیشتر این افراد پیش‌تر از عملکرد‌های اخیر رئیس سابق خود، ابراز برائت کرده‌اند. اصولگرایان سنتی نیز به‌عنوان دسته چهارم خود را آماده حضور در این عرصه کردند. چهره‌هایی نظیر حسین مظفر، سیدمصطفی میرسلیم، غلامرضا مصباحی‌مقدم و الیاس نادران با حضور خود در فرایند ثبت‌نام، از دیگر جریان‌های حاضر در یازدهمین دوره انتخابات مجلس خواهند بود. دسته پنجم که حضور چشمگیری در ثبت‌نام داشتند، چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری بودند که از حوزه‌های مختلف انتخابیه پس از احراز صلاحیت، خود را در معرض ارزیابی مردم قرار خواهند داد. سیدمحمود نبویان، مرتضی آقاتهرانی و حمید رسایی، افراد شاخص این طیف خواهند بود. دسته ششم نیز چهره‌هایی هستند که حضور خود را مستقل از جریان‌ها و احزاب سیاسی مطرح کردند. حضور برخی چهره‌های جوان و البته کمترشناخته‌شده در این طیف درخورتوجه است. اما با اتمام مهلت ثبت‌نام، علی لاریجانی، رئیس پرسابقه بهارستان، غایب بزرگ مجلس یازدهم خواهد بود و از همین حالا باید برخی را درصدد کسب صندلی ریاست خانه ملت ببینیم. محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) مجلس دهم، نیز از کسانی بود که عطای بهارستان را به لقایش بخشید.
علاوه‌بر این، از روز جمعه فرایند ثبت‌نام داوطلبان انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری نیز آغاز شده است و مردم استان‌های تهران، فارس، قم، خراسان‌رضوی و خراسان‌شمالی باید آمادگی خود را برای حضور در این عرصه اعلام کنند. از چهره‌های شاخص ثبت‌نام‌کننده در این انتخابات نیز حسن نوروزی را که سابقه عضویت در مجلس شورای اسلامی را دارد و محمد زارع‌فومنی، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، می‌توان نام برد. ثبت‌نام داوطلبان حضور در مجلس خبرگان رهبری تا ۲۱ آذر ادامه خواهد داشت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->