نگار هاشمیان | شهرآرانیوز؛ هر زمان که پای افزایش قیمت یک کالا به میان میآید، مسئولان و دستگاههای مختلف آن قدر کنش و واکنش دربرابر یکدیگر و شرایط بازار نشان میدهند و خبرهای منتشرشده را تایید و تکذیب میکنند که راست و دروغ ماجرا را فقط میتوان از بررسی بازار به دست آورد. معمولا نتیجه بررسیها هم یکی است؛ یا قیمتها افزایش پیدا کرده است یا حتما به زودی افزایش مییابد. داستان افزایش قیمت شویندهها نیز همین گونه است. از ۱۰ درصد بگیرید تا ۸۰ درصد اعدادی بود که درباره افزایش قیمت مواد شوینده در چند هفته اخیر مطرح و بعد از آن تکذیب میشد.
همین اخبار ضدونقیض باعث شد عرضه برخی محصولات شوینده برای مدتی در بازار کاهش پیدا کند و برخی تولیدکنندهها نیز خودسرانه بر قیمتها بیفزایند. کار این بازار به جایی رسید که چندی پیش وزیر صمت نیز به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: تولیدکنندگان شویندهها حق گران کردن محصولات خود را ندارند و باید قیمتها را به قبل برگردانند. البته این اتمام حجت وزیر صمت نیز نتوانست تأثیر چندانی بر وضعیت بازار بگذارد؛ چون تولیدکنندهها از افزایش قیمت مواد اولیه خود میگفتند و تاکید میکردند که باید قیمت محصولات آنها افزایش پیدا کند.
در این بین دو روز قبل تسنیم از قول محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت، خبری را درباره افزایش ۲۵درصدی قیمت برخی محصولات شوینده با مجوز سازمان حمایت منتشر کرد، با این حال دیروز بختیار علم بیگی، رئیس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی، به پایگاه خبری دارووسلامت گفت: افزایش قیمت شویندهها فعلا منتفی است و تا زمانی که در سامانه ۱۲۴ درج نشود، اعمال نخواهد شد.
خلاصه صحبتهای او به اینجا رسید که تولیدکنندهها باتوجه به افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش ۵۰ تا ۶۰درصدی محصولات خود را تقاضا کرده اند که ما در انجمن درحال بررسی این خواسته هستیم. خبرهایی که درباره افزایش ۲۰ تا ۲۵درصدی شویندهها منتشر شده، صرفا ناشی از افشای اطلاعات شرکتهای بورسی در حوزه شویندهها بوده است. حالا سوال این است که مواد شوینده بالاخره قرار است ۲۵ درصد گران شود یا ۶۰ درصد؟