آدرس محل‌های برگزاری احیای شب‌های قدر در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| سیاه پوش شدن حرم مطهر رضوی همزمان با ایام شهادت امیرالمومنین(ع) اعمال شب ۱۹ ماه مبارک رمضان + ادعیه و نماز میزبانی ۴۰ هزار خادم رضوی از عزاداران علوی در شب‌های قدر اعزام ۳۵۰۰ مبلغ به مساجد و تکایا در خراسان رضوی ویژه شب‌های قدر خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد ویدئو | ضیافتی امام رضایی در کنار خادمان امنیت مردم ویدئو | حضور تولیت آستان قدس رضوی در جمع روزه‌اولی‌ها مراسم شب‌های قدر ویژه ناشنوایان و کم شنوایان در حرم مطهر رضوی جزئیات مراسم احیا شب نوزدهم ماه رمضان در حرم مطهر رضوی ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی ارسال شد توزیع غذای گرم افطاری در حاشیه شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی پرداخت زکات در سال ۱۴۰۲، ۲۵ درصد رشد داشت. جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس به یاران شهیدش پیوست  زائران حرم امام رضا (ع) در شب میلاد کریم اهل بیت (ع) میهمان بزرگترین سفره اکرام رضوی شدند
سرخط خبرها

تولیت آستان قدس رضوی: دشمنان، دامن پاک هنر را آلوده کردند تا مردم را از زیارت جدا کنند

  • کد خبر: ۱۱۱۹۰۸
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۰
تولیت آستان قدس رضوی: دشمنان، دامن پاک هنر را آلوده کردند تا مردم را از زیارت جدا کنند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: دشمنان برای جدایی مردم از زیارت از ابزار‌های مختلفی استفاده می‌کنند. دامن پاک هنر را آلوده کرده‌اند تا مردم را از مقدسات و زیارت جدا کنند.

گروه فرهنگ رضوی | شهرآرانیوز؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی در سخنرانی شب میلاد حضرت رضا (ع) که در حرم رضوی برگزار شد، در واکنش به توهین یک فیلم به مقدسات اسلامی اظهار کرد: نور خدا با حرکت‌های ابلهانه‎ خاموش شدنی نیست و دشمن می‎خواهد با استفاده از ابزار هنر و رسانه بین مردم و مراکز معنوی فاصله ایجاد کند.
وی افزود: کار آن‌ها برای ساخت این فیلم همانند کسی است که به سمت خورشید، خاک بپاشد و این نشانه بلاهت آن‌هاست، زیرا نمی‌توانند با ساخت یک فیلم و برنامه حقیر، نور خدا را خاموش کنند. این‌گونه کار‌ها و رفتار جاهلانه جز اینکه احساسات پاک مردم را بیش از گذشته برانگیزد هیچ تأثیر دیگری ندارد و مردم بیشتر به مضجع‌های شریف توسل پیدا می‌کنند.
تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: استقبال قابل توجه مردم و زائران در زیارت بارگاه منور رضوی پس از محدودیت‌های کرونایی عنوان کرد: ۲ سال به دلیل شرایط کرونایی مردم محروم از زیارت بودند، اما در ایام نوروز شاهد حضور گسترده مردم در حرم رضوی بودیم. بنا بر اطلاعاتی که در اختیارم قرار گرفته در ۱۵ روز عید نوروز حدود ۷۰ میلیون تردد در حرم رضوی داشتیم.
وی بیان کرد: همچنین در ۲ هفته گذشته حدود ۵ تا ۶ میلیون زائر به مشهد مشرف شده‎اند. هر کدام از این‌ها نیز چندین به مرتبه به زیارت حضرت رضا (ع) آمده‌اند. زیارت امام رضا (ع) چه مغناطیسی و چه جذبه‌ای است که مرد با هزینه خودشان رنج سفر را تحمل کرده و به پیشگاه حضرت رضا (ع) مشرف می‌شوند.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه دشمنان استقبال و توجه مردم در زیارت امام رضا (ع) را نمی‌پسندند تاکید کرد: دشمنان برای جدایی مردم از زیارت از ابزار‌های مختلفی استفاده می‌کنند. دامن پاک هنر را آلوده کرده‌اند تا مردم را از مقدسات و مراکز الهام بخش جدا کنند. کافران می‌خواهند نور خدا را با فوت دهانشان خاموش کنند، در حالیکه خدا از نور خودش محافظت می‌کند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی خاطرنشان کرد: هرکسی که در این وادی نور قدم می‌گذارد دارای یک مقام و شخصیت است، اما در اینجا هیچ مقامی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. تمام کسانی که به این بارگاه منور قدم می‌گذارند مهمان حضرت هستند و ما به عنوان خادمان این دستگاه هیچی مقامی را بالاتر از آن تصور نمی‌کنیم و به آن اعتقادی نداریم. زائر امام رضا (ع) مقام بالایی دارد و ما افتخار می‌کنیم که خود را خادم زائران می‌دانیم.
وی با تاکید بر اینکه قطعا کاستی‌هایی در پذیرایی از زائران وجود دارد افزود: ممکن است کمبوداتی وجود داشته باشد که نتوانیم جایگاه بالای زائران را به خوبی رعایت کنیم، اما در تلاشیم تا به بهترین وجه از مهمانان امام رضا (ع) پذیرایی کنیم تا شرمنده حضرت رضا (ع) نباشیم. از امام رضا (ع) و مهمانان ایشان بابت کمبودات و قصور‌های احتمالی عذرخواهی کرده و حلالیت می‌طلبم. همچنین از خادمان حضرت رضا (ع) که مخلصانه که نیت پاک خود در خدمت این دستگاه مقدس قرار داشته و در هر موقعیتی مشغول به خدمت هستند نیز قدردانی می‌کنم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی به عظمت جایگاه امام رضا (ع) اشاره و اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام تنها برای دو تن از حضرات معصومین لفظ (بضعه)، پاره تن خود را به کار برده‌اند که یکی از آن‌ها حضرت فاطمه زهرا (س) و دیگری امام رضا (ع) است.
وی در ادامه به اثرات زیارت امام هشتم (ع) اشاره و تصریح کرد: وادی امامت و ولایت باب ورود به عالم توحید و راه رسیدن به خداوند متعال بوده و کسی که به مرقد و زیارت امام رضا (ع) مشرف شود، قدم به وادی نورانی توحید گذاشته است.
تولیت آستان قدس رضوی توحید را وادی فضیلت‎ها و سعادت‎ها دانست و با بیان اینکه همه دعوت انبیا الهی برای این بوده که مردم در وادی توحید قدم بگذارند؛ ابراز کرد: پیامبر گرامی اسلام در روایتی می‌فرمایند «پاره تن من در زمین خراسان دفن خواهد شد، مؤمنی او را زیارت نکند، مگر آنکه خداوند بهشت را بر او واجب گرداند.»
وی افزود: واجب شدن بهشت بر زائر امام رضا (ع) معنایش آن نیست که خداوند پس از رحلت مزد زیارت زائر را بهشت قرار داده، مسئله عمیق‌تر از این است، یعنی زیارت امام علی بن موسی‌الرضا (ع) برای کسی که او را بامعرفت زیارت کند، اثر وضعی دارد و فرد از همان لحظه زیارت وارد بهشت می‌شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی در ادامه به برخی خصوصیات بهشت بر اساس آیات و روایت اشاره و عنوان کرد: آیات و روایاتی که در خصوص بهشت وارد شده تصریح دارند که در آنجا غم، غصه و نگرانی وجود ندارد؛ پیغمبر اکرم (ص) می‌فرماید کسی که با معرفت حضرت رضا (ع) را زیارت کند در حقیقت به وادی بهشت وارد شده و درد و غم و غصه از او زدوده می‎شود.

وی افزود: چه بسیار کسانی که با دلی تنگ و پر از غصه در این بارگاه نورانی قدم گذاشته و به صحن و سرای رضوی مشرف شده و تمام غصه‎هایشان را فراموش کرده‌اند و آرامش گرفته‌اند؛ بهشتی که پیامبر (ص) برای زیارت امام رضا (ع) وعده داده‎اند تنها آن بهشت اخروی نیست؛ آن بهشت از همین دنیا و از لحظه زیارت آغاز می‎شود و زائر مؤمن با قدم گذاشتن در این حرم در حقیقت به وادی بهشت پا می‌گذارد و به آرامش، سکون و قرار می‌رسد.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: زائر به هر میزان که نسبت به حضرت رضا (ع) معرفت و محبت داشته باشد، به همان میزان با تشرف به بارگاه رضوی آرامش و طمأنینه قلبی و باطنی پیدا می‎کند.
وی با بیان اینکه لطف و رحمت از جانب اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) بر ما تمام است، بیان کرد: میزان بهره‌مندی انسان از رحمت حضرات معصومین (ع) به میزان معرفت، محبت و اطاعت‌پذیری اوست؛ به هر میزان اطاعات پذیری از ائمه اطهار (ع) بیشتر باشد به همان میزان لطف و رأفت ایشان بیشتر شامل حال او خواهد شد.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه سنخیت با امام رضا (ع) موجب بهره‎مندی انسان از برکات زیارت آن امام رئوف می‌شود، تصریح کرد: اطلاق زیارت در تشرف به بارگاه‌های منور ائمه اطهار (ع) به آن معناست که انسان از خود و هر امر مادی عدول پیدا می‌کند و تمام توجه او به حجت خدا و عالم روحانیت می‎شود؛ زیارت در یک کلام به معنای آن است که انسان خودش در را ساحت نظام تربیتی، ولی خدا قرار دهد.
وی اضافه کرد: زائری که به حرم امام رضا (ع) مشرف می‎شود، عرض توسل می‎کند و نماز و زیارت‌نامه می‎خواند، اما توجهی به دستورات و اخلاقیات امام و سیره نورانی آن حضرت ندارد، اگرچه ثواب کسب می‌کند، اما چنین زیارتی انسان را به کمال نمی‎رساند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی زیارت حقیقی را قرار گرفتن اعمال، گفتار و سلوک زندگی زائر بر اساس آموزه‎های امام دانست و با اشاره به خصوصیت رأفت و مهربانی امام رضا (ع) حتی با دشمنانشان؛ ادامه داد: کسی که بعد از زیارت هنوز کینه و سوءظن نسبت به خواهر و برادر دینی خود در دل دارد، یعنی رفتار او به سیره و اخلاق رضوی نزدیک نشده است.
وی با بیان اینکه حضرت رضا (ع) پناه بی‌پناهان و دردمندان هستند، تصریح کرد: امام رضا (ع) در طول زندگی مبارکشان پناه هر دردمندی بودند و زائر و محب آن حضرت نیز باید در حد توان این صفت را در خود نهادینه و به میزان توان و مقدورات برای حل مشکلات و گره‌گشایی از زندگی دیگران تلاش کند و رنج مردم را درد خود بداند.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به ظلم‌ستیزی امام علی بن موسی‌الرضا (ع)، گفت: دفاع از دین دلیل هجرت امام رضا (ع) از مدینه به مرو بود؛ آن حضرت در طول زندگی مبارکشان از هر فرصتی برای دفاع از دین و قرآن و مقابله با ظالمان و ستمگران استفاده کردند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی تصریح کرد: کسی که شیعه و محب امام رضا (ع) است نمی‌تواند نسبت به ظالمان و ستمگران و به ظلمی که به مظلومین عالم می‌شود، بی‌تفاوت باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->