تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟ آمریکا عادی سازی روابط با طالبان را مشروط به تغییر رفتار آنان کرد یک هیئت بلندپایه تجاری از ترکمنستان به کابل سفر کرد سازمان ملل از آسیب بیش از حد زنان افغانستان در رویداد‌های طبیعی خبرداد معاون نخست‌وزیر قزاقستان به کابل سفر کرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و تاجیکستان (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاظمی‌قمی در دیدار با حکمتیار، اوضاع منطقه و افغانستان را بررسی کردند سرمربی افغانستان: فردا با تمام توان مقابل تاجیکستان بازی می‌کنیم پخش زنده بازی افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین ویدئو | حقابه هیرمند به کجا رسید؟ تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل‌های تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گلی زیبا و عجیب در لیگ قهرمانان فوتبال افغانستان
سرخط خبرها

زیر ساخت «سامانه شاد» فرصتی برای تحصیل دختران افغانستانی

  • کد خبر: ۱۱۲۱۹۳
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
زیر ساخت «سامانه شاد» فرصتی برای تحصیل دختران افغانستانی
با حضوری شدن مدارس در ایران، بخش اعظمی از ظرفیت شبکه شاد آزاد شده که نه تنها می‌توان از آن در کنار آموزش حضوری استفاده کرد، بلکه می‌توان برای آموزش کشورهای حوزه ایران فرهنگی نظیر افغانستان نیز بهره برد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ضعف زیرساخت‌های آموزش همگانی در افغانستان در کنار ممنوعیت تحصیل دختران که اخیراً از سوی حکومت سرپرست در این کشور اعمال شده امکان تحصیل این قشر را محدود ساخته است.

در این شرایط و با حضوری شدن مدارس در ایران، ظرفیت آزاد سامانه شاد می‌تواند راه حلی برای رفع این مشکل دختران افغانستانی و نیز مهاجرین به ایران باشد.

کشور افغانستان در همسایگی ایران به علت قرابت فرهنگی، مشترکات دینی و وجود زبان فارسی به ویژه بعد از انقلاب اسلامی ایران، رابطه ناگسستنی با ایران پیدا کرد.

چه آن زمان که ایران در بحبوحه جنگ تحمیلی و با وجود مشکلات عدیده در تامین تجهیزات نظامی، حاضر نشد در ازای دریافت کمک از سوی شوروی، تهاجم آن‌ها به افغانستان را به رسمیت بشناسد و چه آن که بیش از ۲۰۰۰ افغانستانی در جبهه‌های ۸ سال دفاع مقدس در راه دفاع از خاک ایران اسلامی به شهادت رسیدند.

همچنین در عصر کنونی، این ملت غیور افغانستان بود که در قالب لشکر فاطمیون، دوشادوش برادران ایرانی خود به دفاع از حرم معصومین پرداخت و با رقم زدن رشادت‌هایی بی‌نظیر، مانع از تحقق اهداف ضد اسلامی و ضد انسانی گروه‌های سلفی/تکفیری شد.

با وجود تمام این اشتراکات، اما بر خلاف ایران، شرایط زندگی در افغانستان به سبب جنگ‌های متمادی، نبود ثبات سیاسی و دخالت بیگانگان در این کشور در وضعیت خوبی قرار ندارد.

با وجود آن که یکی از راه‌های برون رفت از مشکلات و ساختن آینده‌ای روشن برای افغانستان، پرورش استعداد‌های این کشور از مسیر آموزش‌های همگانی است، زیرساخت‌های آموزش همگانی در افغانستان با چالش‌های فراوانی مواجه است.

برای مثال تعداد مدارس، معلمان کارآزموده، محتوای آموزشی و اخیراً حضور دختران در مدارس از چالش‌های آموزش همگانی این کشور است. این ممنوعیت حضور دختران در مدارس، بخش قابل توجهی از افراد در سن تحصیل را خانه نشین نموده که مطابق آمار، جمعیتی معادل ۴میلیون دختر برآورد می‌شود (۱).

این در حالی است که در ایران و با شروع همه‌گیری ویروس کرونا، زیرساختی بزرگ به نام سامانه شاد (شبکه اجتماعی دانش آموز) برای ادامه تحصیل بیش از ۱۵ میلیون دانش آموز ایجاد شد تا فرآیند آموزش به صورت مجازی و بی وقفه ادامه یابد.

به استناد گزارش وزارت آموزش و پرورش تا پیش از حضوری شدن مدارس، تعداد کاربران فعال روزانه شبکه شاد ۱۱میلیون نفر، کاربران فعال هفتگی ۱۳میلیون نفر و تعداد کاربران فعال ماهانه شبکه شاد، بیش از ۱۸میلیون نفر بوده است (۲).

در حال حاضر با حضوری شدن مدارس در ایران، بخش اعظمی از ظرفیت شبکه شاد آزاد شده است که نه تنها می‌توان از آن در کنار آموزش حضوری و اموری همچون آزمون‌های آنلاین و بررسی تمارین کلاسی در ایران استفاده کرد، بلکه می‌توان برای آموزش کشور‌های حوزه ایران فرهنگی نظیر افغانستان نیز بهره برد؛ آن‌هم در شرایطی که دختران در این کشور فعلا از آموزش حضوری محروم گشته‌اند؛ لذا سامانه شاد ظرفیتی بالقوه برای محصلین افغانستانی مخصوصاً دختران فراهم کرده است تا در شرایط امروز این کشور، به این وسیله از کسب آموزش محروم نمانند و به تحصیل خود ادامه دهند. علاوه بر دختران حاضر در افغانستان، سامانه شاد می‌تواند نیاز بسیاری از مهاجرین افغانستانی را هم که بالاجبار به ایران مهاجرت کرده و امکان ادامه تحصیل را ندارند، مرتفع نماید.

منبع: فارس


برآورد تعداد دختران محروم از تحصیل، با توجه به هرم جمعیتی افغانستان در سال ۲۰۲۰ ارائه شده است.

بازید وزیر آموزش و پرورش از مرکز مانیتورینگ شبکه شاد، سایت وزارت آموزش و پرورش(اسفند ۱۴۰۰)

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->