واکنش عربستان به گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر غزه رسانه‌های صهیونیستی: ارتش اسرائیل در حال آماده شدن برای حمله به رفح است هشدار مصر درباره حمله زمینی اسرائیل به رفح آمریکا دو شرکت و چهار فرد را به اتهام فعالیت‌های سایبری از سوی سپاه تحریم کرد ادامه تظاهرات علیه نتانیاهو در دویستمین روز جنگ علیه غزه ادامه تظاهرات علیه نتانیاهو در دویستمین روز جنگ علیه غزه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله موشکی از لبنان به شمال سرزمین‌های اشغالی (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارتش رژیم صهیونیستی دستور تخلیه جدید در شمال غزه را صادر کرد حمله موشکی ایران معادلات آمریکا و غرب را تغییر داد دستیار نماینده پارلمان اروپا به اتهام جاسوسی برای چین تعلیق شد تداوم عملیات‌های مقاومت فلسطین در غزه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی اعطا شد فشار آلمان بر آمریکا برای ارسال پاتریوت به اوکراین جزئیات طرح جنجالی دولت انگلیس برای اخراج پناهجویان پایگاه‌های اشغالگران اسرائیلی زیر آتش سنگین حزب‌الله (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) روز تحلیف پوتین مشخص شد ابوعبیده: پاسخ ایران به اسرائیل قواعد جدیدی را وضع کرد | اسرائیل در شن‌های غزه گیر افتاده است جمعی از کارگران فردا چهارشنبه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند اوضاع وحشتناک اسیران غزه به روایت آزاده فلسطینی
سرخط خبرها

ادامه سیاست یک بام و دو هوای واشینگتن در مذاکرات وین

  • کد خبر: ۱۱۲۹۸۵
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴
ادامه سیاست یک بام و دو هوای واشینگتن در مذاکرات وین
پس از تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام و اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، تنش‌ها در مذاکرات هسته‌ای افزایش یافته و رفتار‌های دوگانه آمریکا، دستیابی به توافق هسته‌ای و احیای برجام را بیش از هر زمان دیگری در خطر قرار داده است.

عرب هاشمی | شهرآرانیوز؛ مقامات آمریکایی اگرچه در مصاحبه‌های خود و پشت تریبون از رویکرد مثبت درباره توافق یاد می‌کنند، از طرفی هجدهم خرداد، باعث تصویب یک قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام شدند و روز پنجشنبه اخیر هم تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کردند.

تحریم به بهانه‌های واهی

اما به تازگی، وزارت خزانه داری آمریکا از وضع تحریم‌های جدید علیه دو شخص حقیقی و ۹شخص حقوقی مرتبط با ایران به بهانه‌های واهی خبر داده است.

وزارت خزانه داری آمریکا مدعی است که این شبکه به انجام معاملات بین المللی و دور زدن تحریم‌های ایران کمک کرده و از فروش محصولات پتروشیمی ایران به مشتریان در چین و سایر مناطق شرق آسیا حمایت می‌کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای به دفاع از سیاست تحریمی واشینگتن علیه ایران پرداخت و گفت: دولت بایدن در پیگیری مسیر دیپلماسی هدفمند برای رسیدن به بازگشت دوجانبه به اجرایی شدن کامل برجام ( توافق هسته‌ای) صادق و ثابت قدم بوده است. در نبود یک توافق، ما به اختیارات تحریمی مان برای محدود کردن صادرات نفت و محصولات نفتی و محصولات پتروشیمی به خارج از ایران ادامه خواهیم داد.

از طرف دیگر ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، علی رغم اعمال تحریم‌ها علیه ایران از تلاش برای دستیابی به توافق با ایران خبر داد. او در نشست خبری خود بیان کرد: ما هنوز معتقدیم که پتانسیل به نتیجه رساندن بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام (توافق هسته ای) وجود دارد؛ البته اگر ایران مسائل فرابرجامی را کنار بگذارد و روی طرح توافقی که مدتی روی میز است، تمرکز کند.

تحریم‌ها نمی‌تواند محدودمان کند

اما آیت ا... سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان، در اجتماع مردمی هسته‌های جهاد و پیشرفت که دیروز در جماران برگزار شد، در واکنش به رفتار‌های دوگانه آمریکا بیان کرد: از آمریکایی‌ها تعجب می‌کنم؛ از سویی پیغام می‌فرستند برای توافق آماده ایم، اما از سوی دیگر به لیست تحریم‌ها اضافه می‌کنند. ما اعلام می‌کنیم به آمریکا اعتماد نداریم و دنیا باید به ما حق بدهد؛ این‌ها میثاق شکن هستند. آمریکایی‌ها حالا می‌خواهند ما را با تحریم‌ها محدود کنند؛ مگر تحریم‌ها توانسته ما را محدود کند؟

همچنین جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که اخیرا با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، درباره ضرورت نهایی سازی مذاکرات وین در اسرع وقت و برطرف کردن موانع باقی مانده گفتگو کرده است، در یک سخنرانی در شورای امنیت سازمان ملل گفت که زمان تصمیم گیری بر سر بازگشت به برجام و اجرایی کردن کامل آن، اکنون است. او خبر داد: من با طرفین مدام در تماس هستم تا شرایط بازگشت به برجام و اطمینان یابی از اجرای کامل آن را فراهم کنم.

راهبرد ما ایستادگی بر مواضع است

در همین راستا، جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره وضعیت پر از ابهام مذاکرات وین به «نامه نیوز» گفت: وضعیتی که اکنون در آن هستیم، وضعیتی جدید است؛ به این معنی که بی نتیجه بودن راهبرد‌های گذشته برای افکار عمومی به اثبات رسیده است. در گذشته در مقاطعی به غربی‌ها اعتماد بیش از حد داشتیم و در مقاطعی هم تعهداتمان را کاهش دادیم. در هر دو صورت غربی‌ها به تعهداتشان پایبند نماندند.

اکنون باور داریم که در امیدبخش‌ترین مقطع برای رسیدن به نتیجه‌ای مبتنی بر منافع ملی مان در مذاکرات هستیم؛ زیرا راهبرد تازه‌ای یعنی ایستادگی بر مواضعمان را اتخاذ کرده ایم و نشان داده ایم که از این مواضع عقب نشینی نخواهیم کرد؛ لذا اینک شاهدیم که طرف‌های غربی یکی پس از دیگری، نشانه‌هایی از انفعال و علاقه مندی به بازگشت به مذاکرات را نشان می‌دهند.

وی افزود: دو ماه پیش، مقامات آمریکایی به صراحت از اشتباه بودن سیاست فشار حداکثری بر ایران سخن گفتند و حتی این سیاست را اشتباهی فاحش دانستند. این موضع گیری در همان دوماه پیش هم نشان داد که آن‌ها به انتهای راه رسیده اند و دیگر امیدی به تحقق خواسته‌های نامعقولشان از طریق فشار‌های اقتصادی ندارند؛ به همین دلیل هم هست که رژیم صهیونیستی بیش از همیشه تلاش می‌کند در ادامه اعمال فشار‌ها علیه ایران، بسیار بیشتر از گذشته نقش آفرین باشد و از این طریق، سستی و انفعال کشور‌های غربی را جبران کند.

قنادباشی با اشاره به رویکرد جدید ایران افزود: من باور دارم ما نباید تعهداتمان را کاهش دهیم و در عین حال باید بر سر مواضعمان ایستادگی کنیم؛ و این سیاستی است که غربی‌ها را کاملا در بن بست قرار می‌دهد. به نظرم نباید از عضویت آژانس صرف نظر کنیم؛ زیرا آژانس بین المللی انرژی اتمی گرچه اکنون تحت تأثیر غربی‌ها و صهیونیست‌ها موضع می‌گیرد، بستر مناسبی است برای آنکه ایران در آینده نه چندان دور ازطریق همین آژانس، کشور‌های دارای بمب هسته‌ای را تحت فشار قرار دهد؛ همان طور که کشور‌های مستقل و انقلابی به تدریج مجمع عمومی سازمان ملل را به محملی ضد آمریکایی-صهیونیستی تبدیل کردند و می‌بینیم که در جلسات سالانه این مجمع، چه تعداد کشور در محکومیت آمریکا و رژیم صهیونیستی موضع می‌گیرند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->