اعلام ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر آلومینیوم سقوط اعتبار فوتبال ایران در آسیا با کاهش سهمیه لیگ نخبگان| فقدان زیر ساخت و مشکلات عدیده بازگشت بیرو به ترکیب سرخ‌پوشان؟ برنامه ریزی عجیب سازمان لیگ برای هفته آخر | استقلال خارج از تهران مهمان پیکان می‌شود؟ محرومیت حسینی بخشیده نشد! تعیین سهمیه کشور‌ها در فصل آینده | ایران با ۱+۲ سهمیه در آسیا رسانه پتروشیمی جدایی خطیر را تایید کرد استقلال و پرسپولیس چقدر دارایی دارند؟+ ویدیو نتیجه بازی مس و پیکان در جام حذفی+ ویدئو ضربات پنالتی| برد بزرگ نویدکیا قایدی – استقلال؛ جدی شد ژاوی رسما در بارسا ماندنی شد نحوه خرید بلیت بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس + لینک و قیمت انتقاد جواد خیابانی از واگذاری سرخابی‌ها در برنامه زنده تلویزیونی شمسایی: ایران-ازبکستان جذاب‌ترین بازی جام ملت‌ها است وحید امیری برای استقلال کری نمی‌خواند لیگ برتر فوتبال با کیفیت HD پایان بارگذاری مدارک حرفه‌ای پرسپولیس حضور حزباوی در جمع برترین‌های لیگ قطر مهدی مهدوی وارد دنیای مربیگری شد تاریخ و ساعت بازی فوتسال ایران و ازبکستان در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا | یک قدم تا فینال
سرخط خبرها

نوسان والیبال مشهد؛ از ابومسلم تا پیام

  • کد خبر: ۱۱۳۳۶۰
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
نوسان والیبال مشهد؛ از ابومسلم تا پیام
بازخوانی بر وضعیت تیم‌داری نمایندگان خراسان در لیگ والیبال به‌مناسبت سالروز انحلال باشگاه میزان مشهد بخوانید.

مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ ماجراجویی از نخستین سال دهه ۹۰ برای تیمی آغاز شد که یکی از بهترین دوران والیبال خراسان را در کشور رقم زد. کسب دو عنوان چهارمی تیم والیبال میزان مشهد، همه آن‌چیزی نبود که والیبال خراسان در نخستین سال‌های دهه ۹۰ به آن افتخار کند. سفر ملی‌پوشان و ستاره‌های سرشناس به مشهد، حضور پرشور هواداران در سالن مهران و رشد و به‌تبع آن توسعه والیبال خراسان بخش‌های مهمی از تیم‌داری میزان در والیبال شهر بود.

تیم‌داری که البته فرجامش چهار سال بعد بود و به‌دلیل مشکلات و انحلال مؤسسه مالی‌اعتباری میزان که همانا مالک و اسپانسر باشگاه ورزشی میزان بود، به ازبین‌رفتن این تیم منجر شد. حالا ششمین سال انحلال میزان است و خراسان‌رضوی دست‌کم تاکنون تیمی برای حضور در لیگ‌برتر فصل آینده ندارد و چشم هواداران والیبال به این لحظه شیرین که دوباره نظاره‌گر نمایش سروقامتان شهرشان در سالن مهران باشند، خشک شده است. همه این‌ها بهانه‌ای شد تا مروری کنیم بر تیم‌داری خراسان در لیگ والیبال کشور از همان سال‌های بعد از انقلاب اسلامی، تاکنون.

۹ تیم برای یک هدف

استان خراسان از بدو انقلاب اسلامی تاکنون ۹ تیم جدی در بالاترین سطح رقابت‌های والیبال کشور داشته است. با علم به اینکه رقابت‌های لیگ‌برتر قدمت دیرینه‌ای ندارد، باید شمار تیم‌های خراسانی را که در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی تاکنون در بالاترین سطح والیبال کشور به میدان رفته‌اند، سرجمع ۹ تیم دانست؛ از ابومسلم تا پیام. ابومسلم، بسیج، کوکاکولا، چین‌چین، راه‌آهن، بانک صادرات، میزان، ثامن‌الحجج و پیام تیم‌هایی بودند که به‌فراخور در والیبال استان ظهور کردند و بعد از چندی غزل خداحافظی را خواندند. تیم‌هایی که برخی آن‌ها رنگ‌وبوی کارگری داشتند، برخی از قلب فوتبال آمده و شماری هم تیم‌های بخش خصوصی و بانکداری بودند!

تیم‌های کارگری | پای کارخانه‌ها در میان است

سه تیم از تیم‌های خراسانی حاضر در لیگ‌برتر والیبال در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی از رسته تیم‌های کارگری بودند. تیم‌های بسیج، کوکاکولا و چین‌چین سه تیمی بودند که در اوایل دهه ۷۰ در والیبال خراسان سری میان سر‌ها بودند و توانستند در کشور هر کدام دست‌کم یکی‌دو سال تیم‌داری کنند. بازیکنانی مانند محمد رضایی، مهدی فعال، محمد ناوی، مسعود پویان، حمید صدر و علی عصاران در آن سال‌ها برای این تیم‌ها در رقابت‌های دسته‌یک کشور که همان لیگ‌برتر کنونی بود، بازی می‌کردند.

تیم‌های بانکی | میزان ادامه‌دهنده راه صادرات

تیم بانک صادرات یکی از تیم‌های بانکی والیبال استان در دهه ۸۰ بود که بعد از چند سال وقفه در تیم‌داری خراسان در لیگ‌برتر والیبال با علاقه وافری که مدیرانش به ورزش داشتند، به این عرصه پا گذاشت و از قضا پنج‌شش سالی هم تیم‌داری کرد. تیمی که بازیکنان خوبی مانند علی لفافیان، سعید هدشی و حبیب رحمانی را در ترکیب داشت و سرمربیانش هم در این سال‌ها جبار قوچان‌نژاد، سالار و گلکار بودند. بعد از بانک صادرات و در دهه ۹۰ هم دو تیم دیگر از بخش خصوصی بانکداری وارد والیبال استان شدند.

تیم والیبال میزان از فصل ۹۱-۹۰ وارد لیگ‌برتر شد و در چهار سال حضورش در این مسابقات دو مقام چهارمی را برای والیبال استان به ارمغان آورد. بعد از میزان هم این مؤسسه مالی‌اعتباری ثامن‌الحجج (ع) بود که در فصل شکوفایی مؤسسات مالی در نظام اقتصادی ایران وارد تیم‌داری والیبال شد و در دو فصل حضورش یک چهارمی کشور به‌دست آورد. تیم‌هایی که در آن بازه از ستاره‌های بزرگ نه فقط والیبال خراسان، بلکه کشور بهره می‌بردند. امیر حسینی، فرهاد ظریف، عادل غلامی، شهروز همایون‌فرمنش، امین علوی و داوود مقبلی ازجمله این بازیکنان بودند. جبار قوچان‌نژاد و در مقطعی هم رضا مؤمنی‌مقدم بالای سر این تیم‌ها بودند.

تیم‌های باشگاهی | مشکی و سبز‌ها در ایستگاه لیگ

سه تیم ابومسلم، راه‌آهن و پیام تیم‌هایی هستند که در والیبال حضور داشتند. حضور‌هایی که هیچ‌گاه بر حضور این تیم‌ها در مستطیل سبز فوتبال نچربید، اما واقعیت آن است که شروع و پایان والیبال خراسان در لیگ‌برتر بعد از انقلاب به آن گره خورده است. ابومسلم دو سالی در دهه ۵۰ با بازیکنانی مثل محمد پرخکار و محمد هراتی تیم‌داری کرد و در اواخر دهه ۸۰ هم بار دیگر به این عرصه پا گذاشت، اما هیچ‌گاه موفقیت تیم فوتبالش را تکرار نکرد.

باشگاه راه‌آهن هم که بیشتر در فوتبال و کشتی تیم‌داری می‌کرد، در اوایل دهه ۷۰ در لیگ والیبال کشور با بازیکنانی مانند بهمن و سیاوش دلقندی حاضر بود. تیمی که مرحوم محمدعلی رستمی، پیشکسوت نامی والیبال خراسان را به‌عنوان سرپرست در اختیار داشت. اما سبزپوشان پیام مشهد آخرین تیم لیگ‌برتری استان بودند که سرنوشت خاصی داشتند. تیمی که ابتدا با فوق‌ستاره‌هایی مانند محمد موسوی به مقام سومی لیگ‌برتر والیبال رسید، اما سال بعد به‌دلیل اختلافات مدیرعامل و سرمربی تیم و ازدست‌رفتن اسپانسر به نابودی مطلق کشیده شد.

کمترین و بیشترین حضور

کمترین حضور در لیگ‌برتر والیبال به حضور یک‌ساله تیم‌هایی مثل کوکاکولا در مسابقات مربوط است و بیشترین حضور را هم تیم والیبال بانک صادرات مشهد دارد که پنج‌شش سال تیم‌داری کرد. بقیه تیم‌ها متوسط دو تا چهار سال در لیگ‌برتر والیبال تیم‌داری کردند.

در انتظار چهره تیم دهم

حالا دو سالی می‌شود که مشهد در لیگ‌برتر والیبال تیم ندارد و امسال علی‌اکبر هاشمی‌جواهری، مدیرکل ورزش‌وجوانان و جبار قوچان‌نژاد، رئیس هیئت والیبال، دربه‌در به‌دنبال پیداکردن اسپانسر برای تشکیل تیم لیگ‌برتری هستند. فشار انتقاد‌های جامعه والیبال و رسانه‌ها بر رئیس تمام‌والیبالی هیئت والیبال در این یکی‌دو سال به‌قدری است که حالا مشخص‌کردن چهره دهمین تیم خراسان برای حضور در لیگ‌برتر به دغدغه اصلی جبار قوچان‌نژاد بدل شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->