پیکر ۱۴ شهید گمنام دفاع مقدس وارد مشهد شد (۶ آذر ۱۴۰۳) قیمت قطعی حج تمتع ۱۴۰۴ تا ۲ ماه آینده مشخص می شود گلایه آیت الله علم الهدی از بلاتکلیفی طرح جامع زیارت در خراسان رضوی رفیق خوب نعمته | روایت‌های دینی درباره دوست خوب و بد چه می‌گوید؟ هماهنگی برای اعزام چهار هزار نفر از دانشگاهیان به عمره تولیت آستان قدس رضوی: بسیجیان باید امید را تقویت کنند | آگاهی و تحلیل عمیق، ابزار مقابله با جنگ نرم دشمن است مراسم بزرگداشت شهدای پاراچنار پاکستان در حرم امام‌رضا (ع) برگزار شد (۴ آذر ۱۴۰۳) راهیابی ۲۵ حافظ مشهدی به مرحله نهایی مسابقات کشوری قرآن کریم مشورت، صفت مؤمنان بررسی کارکردهای اجتماعی نماز | فریضه‌ای عدالت‌طلب و احیاگر حق چرا باید صبر کنیم؟ ایمان داشته باش تا هدایت شوی | درباره لزوم هدایت قرآنی در زندگی بشر آیت‌الله علم‌الهدی: فرهنگ بسیجی محور عمل کارگزاران نظام باشد | هیچ منطقی در گرانی‌های بازار نیست آیت‌الله علم‌الهدی: بسیجیان دانشجو و طلبه، نگهبان اعتقادی جریان بسیج هستند+ویدئو پیکر مطهر ۱۴ شهید گمنام دفاع مقدس در استان خراسان رضوی تشییع می‌شود رئیس کمیته امداد: خیرین بازوان انقلاب در خدمت‌رسانی به نیازمندان هستند جمع‌آوری ۴۰ میلیارد تومان کمک برای مردم غزه و لبنان توسط خیرین و هیئت‌های مذهبی کشور قصه آقای راستگو | یادی از حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو، روحانی نام‌آشنای مشهدی مروری بر روایات ائمه اطهار (ع) درباره عقل | بهترین نعمت برای دنیا و آخرت
سرخط خبرها

جامعه سعادتمند، جامعه امیدوار

  • کد خبر: ۱۱۴۸۵۶
  • ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
جامعه سعادتمند، جامعه امیدوار
دکتر مهراب صادق‌نیا - عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب

پروژه تولید جامعه خوب، آرمان بازسازی جامعه سعادت‌مند، یا نظریه ایجاد مدینه فاضله، پروژه دشواری است. این دشواری تنها به ضعف «اراده‌ی معطوف به خوب بودن» نزد کنشگران یا به طبیعت پیچیده اخلاق و فضیلت‌مند بر‌نمی‌گردد. اساسا ایده جامعه خوب به یک حالت تحقق‌یافته اشاره ندارد؛ بلکه به یک آرمان ارزشمند و حس امیدواری در‌قبال اهداف و مقاصد اجتماعی مربوط می‌شود.

از این نظر، به‌صورت طبیعی، پروژه تولید یک جامعه خوب، به تحقق یک جامعه امیدوار تبدیل می‌شود و جامعه خوب را باید جامعه‌ای امیدوار تعریف کرد. البته روشن است که امید همواره به شرایطی مقید است و یک جامعه امیدوار ناگزیر است به رویارویی با پیشامد‌های احتمالی و تنگنا‌های پیش‌بینی‌نشده.

حاکمانی که هدف خود را «بهتر‌شدن» جامعه تعریف می‌کنند و شعارشان ساختن یک جامعه فضیلت‌مند است، باید توجه داشته باشند که اصلی‌ترین مسئولیت آن‌ها مقابله با «خوب نبودن» جامعه است.

خوب‌نبودن یعنی نا‌امید بودن، یعنی هیچ نوری را در آینده ندیدن؛ یعنی احساس سرگیجه ناشی از دور خود چرخیدن. آرمان‌گرایی به‌معنای گریز از واقعیت و پناه‌بردن به تفکر خیال‌پردازانه نیست؛ آرمان‌گرایی به‌معنای درگیر‌شدن با واقعیت است.

جامعه خوب، جامعه‌ای نیست که با مشکل روبه‌رو نشود، بلکه جامعه‌ای است که مشکلات و سختی‌ها را به‌مثابه رویداد‌هایی طبیعی در‌نظر می‌گیرد که هر ملت در‌حال گذاری باید آن‌ها را پشت سر بگذارد.

«امید» به شرایط محیطی مشروط است و به حالت کلی جامعه و رفتار حاکمان. نمی‌توان به مردم گفت امیدوار باشید و آن‌ها بگویند چشم! امیدواری زائیده فضیلت‌های صداقت، احترام، اصالت و بزرگ‌منشی موجود در رفتار حاکمان یک ملت است. این فضیلت‌ها کمترین ابزار برای دستیابی به یک جامعه امیدوارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->